Annons:
Etiketterfröerfrösådder
Läst 2837 ggr
Reckotch@hotmail.com
2011-04-22 10:34

Paprikasådd! Hur stora innan omplantering?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Goddagens i stugan!

Jag har sått paprika, experimenterat på olika sätt och fått olika resultat.
Nu är det så att det växer så det brakar i de små skålarna och glasen.
Plantorna är fingerhöga (kan tillägga att mina fingrar inte är så långa dock) och jag befarar att de snart inte får plats i sina tillfälliga 'växthus'.

Jag ville vänta tills det kommit lite blad, men jag tror inte att det är bra att låta stackarna böja sig.

Frågan lyder: Är mina plantor tillräckligt stora för att flytta till en större kruka men ändå fortsätta med plast över (flytta: ta jord och allt och bara sätta i större kruka)
Och i så fall, ska alla plantor vara med eller ska de separeras redan nu?
Kan man ha fler än en planta i en kruka medan de växer och sedan när de blivit större (läs: om) flytta till egna krukor?

Om smågroddarna inte kan flyttas, ska jag bara försöka få mer plast över så att de kan fortsätta växa?
Med tanke på att det är lufthål så vill plasten gärna lägga sig.
kan jag stödja med en pinne?

Tacksam för svar och tips! :]

Kastar med en bild på småplantorna! (dock ser de mindre ut på bilden än vad de gör när man blegar på dem)

/Mirre

Where there's a will; there's a way.

Annons:
ikna
2011-04-22 16:35
#1

Jag hade hellre tagit bort plasten, den behövs inte när de väl har grott, men du kan stötta plasten med en eller flera pinnar också. Plantera om brukar jag göra när plantan fått karaktärsblad.

Reckotch@hotmail.com
2011-04-22 17:20
#2

Åh, jag trodde att plasten skulle vara kvar tills man planterar i ny kruka!
Men då är det helt okej att ta bort plasten alltså?

Tack för hjälpen! :D

Where there's a will; there's a way.

Maria
2011-04-22 17:37
#3

Jag hade också tagit bort plasten och väntat till de första "andra bladparet" kommit innan jag planterat om.

Så har jag gjort tidigare och det har alltid lyckats.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Reckotch@hotmail.com
2011-04-23 15:40
#4

Jag tog bort plasten igår, som ni föreslog.

Får ju gå på och spraya lite mera nu eftersom vattnet försvinner så fort i mitt rum.
När de fått sina karaktärsblad ska några ut i växthuset, och några stannar i mitt rum som också är som ett växthus, så får vi se hur det går! :]

Where there's a will; there's a way.

Upp till toppen
Annons: