Annons:
Etikettträdgårdsarbete-i-största-allmänhet
Läst 2295 ggr
Mauo
2011-04-20 23:59

Hjälp/tips med design!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hallå!

Jag har tidigare skrivit om mitt projekt med att rusta upp vårt gamla igenvuxna trädgårdsland, och är i full gång med att rensa ogräs, vilket kan ta ett tag…

Under tiden spenderar jag dygnets mörkare timmar åt att finslipa min slutgiltiga design, och jag skulle uppskatta lite input från er! :)

På denna bild finns min "första" idée.

B - Blommor G - Gräs K - Kryddörter H - Hallon R - Rabarber V - Växthuset S - Smultron M - Myntor L - Lavendel

Forts. i nästa inlägg…

Annons:
Mauo
2011-04-21 00:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Efter att ha upptäckt denna sidan:

http://lavendelgarden.se/ (välj temaplantering till vänster)

Så inspererades jag till denna "design" som ungeför kommer att följa deras grupperingar.

Mitten är fortfarande min gräsplätt dock :)

Vad tror ni fungerar bäst? Nåt ja borde tänka på som ja missat?

Halvdansken
2011-04-22 20:01
#2

Vad har du runtomkring, alltså utanför de numererade fälten?

Jag tycker du ska gör som du vill, det är ju det bästa med trädgårdar, det finns ingett rätt eller fel.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Mauo
2011-04-23 00:07
#3

#2 Jag hade tänkt ha nån typ av grusstigar utanför, och på den nedre delen, lite frilandsodling med lite potatis, rädisor eller nåt. Jo ja vet att ja gör som ja vill, men jag har i princip noll erfarenhet av detta, så jag vet inte ens riktigt vad jag ska fråga om. :) Hoppas på att folk kommer ihåg vad de hade behövt få höra när de själva startade med sitt trädgårdsland, och delar med sig av det. :)

Halvdansken
2011-04-23 01:33
#4

Hade jag varit som du så hade jag kört igång lite löst. Häng inte upp dig på designen, då kan du designa ihjäl dig. Det är hög tid att jordförbättra, rycka ogräs, gräva och sånt. Se hur det växter i sommar, och hur mycket tid och lust du har. Kör gärna en hel del potatis, det är bra för jorden.

Se hur det går i sommar och var du måste förändra. Så kan du designa i vinter och få ordning på det till nästa år, när du inte börjar från noll. Det tar några säsonger för att få ordning på tingen.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Mauo
2011-04-23 21:01
#5

#4 Gud vad bra tips! Tack:) Känns bara som att det är skönt att få det så rätt som möjligt från början. :)

Halvdansken
2011-04-24 01:19
#6

HA-HA!! Du blir aldrig klar. Det är det roliga med trädgårdar!

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Maria
2011-04-24 08:40
#7

Vi har bara  100 kvadrat och detta är vår 6:e sommar i huset och jag kan bara hålla med.

Man blir aldrig färdigSkrattande

Jag kan bara tänka mig om jag hade större….

Första året så överplanterade jag. Andra året så fick jag börja dela på plantor. Tredje året upptäckte jag allt felplacerat osv. men det är såååå roligt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Halvdansken
2011-04-24 11:15
#8

"Tredje året upptäckte jag allt felplacerat".    Jepp…  där har vi alla varit.
Det är därför man inte ska designa nånting alls innan man lärt känna sin tomt/jord. Man upptäcker att det finns en våt hörna, ett ställe med mycket sten, en plats i lä där man vill ha en stol och kanske sätta ett träd som skuggar osv osv.

Mauo, glöm inte att växter kan flyttas utan större problem (Bumbleboo kan säkert berätta hur man gör Flört), så bara sätt ner det du vill ha och se vad som händer.

Man ska ju inte bli fädig. Vad händer då? Det är projekten som är kul, inte att rensa ogräs.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Upp till toppen
Annons: