Annons:
Etiketterfröerfrösådder
Läst 12285 ggr
[Hazelnut87]
2011-04-18 20:20

Plantera paprika!

Någon som provat på detta?
Som vill ge lite tips.

Har en stor kruka fylla med blomjord och en röd paprika! :)

Har tidigare planterat gurkor, tomater, solrosor, potatis osv..

Annons:
Maria
2011-04-18 21:29
#1

Jag har odlat paprikor i mitt uterum och det blev jättebra med många fina paprikor.

Jag har visserligen köpt fröpåsar och inte tagit från någon frukt men det kan säkerligen inte ha någon betydelse.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Socktrollet
2011-04-19 11:15
#2

Det brukar vara bra grobarhet i frön från paprikor och pepparfrukter köpta i matbutiken, däremot vet man inte om de är fröäkta - dvs om fröet ger samma sorts planta/frukt som det kom ifrån.
Ett annat problem är att den svenska sommaren kan tänkas vara för kort för att du ska hinna få frukt. De vi köper på fröpåse brukar vara extra tidiga sorter, och det är nästan i senaste laget att så nu… men jag skulle göra ett försök, en fin planta får man åtminstone och kanske även frukt.

Hur man sår och odlar paprika kan du läsa mer om här:

Maria
2011-04-19 11:48
#3

Jag har tagit in mina sena paprikor och de ger frukt hela hösten i fönstret.Glad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Hazelnut87]
2011-04-19 16:24
#4

Satte alla frön igår :)
I sommar får dom stå ute när det är soliga dagar, annars får dom stå i fönstret! Det gör inget om dom blir lite sena, man blir ju glad om det lyckas!

Hur ofta vattnar ni?

Gurkväxten förra året slukade vatten som en kamel!
Törstig som få var den, och den klättrade upp på hela hus väggen och klängde ner det som kom i vägen! Många fina gurkor fick vi till grillningen !

Det var några som tyckte att jag svävade lite i det blå när jag petade ner frön i en ganska stor kruka och sa att jag ska plantera gurkor.
Hahaha!

Maria
2011-04-19 20:00
#5

Paprika är en ganska törstig växt också. Visar tydligt med bladen att den behöver vatten. Vanligen varje dag om den står soligt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Reckotch@hotmail.com
2011-04-20 16:01
#6

Jag odlar paprika för första gången i år.
Frö från köpt paprika från ICA. ^^
Har experimenterat en del och fått olika resultat (eller inget resultat)
Fröna har på någon vecka skjutit upp riktigt ordentligt. Väntar på flera blad innan jag sätter dem i större krukor.
Mitt fönster har sol hela dagen och det blir jättevarmt. Plast över så blir det fuktigt också, samtidigt som vattnet inte bara försvinner ''ut i tomma intet''.
Lycka till med dina frön!

Where there's a will; there's a way.

Annons:
Maria
2011-04-20 16:07
#7

Förra året hade jag svarta paprikor som blev söta och fina i smaken men ganska sena.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: