Annons:
Etiketterköksväxterkryddorläkeörter
Läst 9077 ggr
dolfen
4/17/11, 7:07 PM

Odla senap med smörgåskrassemetoden

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag läste i "Allt om trädgård" att man kan odla senap på samma sätt som smörgåskrasse.

Jag testar detta.

(Jag har använt mig av kryddhyllans senapsfrö.)

Annons:
[Asta]
4/17/11, 10:26 PM
#1

Har du testat att äta dem?

dolfen
4/18/11, 11:41 AM
#2

Nej. Jag väntar tills de har vuxit till sig lite till.

(Bilden togs igår.)

Bjornen
5/3/11, 3:33 PM
#3

Man bör undvika att köpa kryddor för att grodda. En del frön har kort hållbarhet för groning. En del kan ha värmebehandlats så grobarhet blir mycket dålig. Kryddor är också tillåtna att strålbehandla och är i så fall sterila.

dolfen
5/5/11, 4:51 PM
#4

Nu har jag smakat på senapen. Jag använde mig av brunt senapsfrö.

Om man tar en "bunt", känner man först kålsmak, sedan får man en "styrke-smocka".

Jag har även haft det i mat. Då kom ingen "styrkesmocka".

Hittills har mitt senaps-test gått bättre än vad jag förväntat mig.

dolfen
5/6/11, 6:24 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

En bild.

TinaNordberg
6/26/11, 10:33 PM
#6

Spännande det ska jag prova. Lyckas det inte har man inte förlorat så många kronor.

Tina Nordberg medarbetare:

 Fågelskådning i fokus

 Svamp i fokus

Annons:
hindul
6/28/11, 12:40 PM
#7

Runåbergs Fröer har en del spännande groddfröer. Jag testade broccoli, men inte med min gamla beprövade metod. Det blev för tätt och fuktigt, så de möglade. Bättre tur nästa gång…

dolfen
6/28/11, 1:28 PM
#8

Odlingen på bilden i #5 blev väldigt tät. För att förhindra mögel blåste jag igenom den lite då och då när jag ändå kollade fuktigheten.

Kanske man skulle köpa en liten fläkt och koppla till en timer? Fast då får man nog kolla upp vattningsbehovet oftare (beroende på hur mycket som man låter fläkten köra). 

Kanske skulle groddarna eventuellt kunna stå lite mer fuktigt i och med den automatiska fläktningen? Kanske skulle passningsbehovet rent av minska? Obestämd

Upp till toppen
Annons: