Annons:
Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 8204 ggr
rakuLotta
2011-04-17 11:51

Tips om lågväxande buskar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej,

Jag håller på med ett litet projekt i min trädgård. Har en stenhög som döljer dagvattendränering som jag nu ringat in med sten som går ihop med vår stenterrass. Har även ringat in en hägg då det inte växer annat än ogräs runt denna så där ska jag lägga småsten och sätta en stenbänk.

Till min fråga. framför stenhögen så blir det lite utrymme där jag tänkt lägga sånhär småsten oxå, men även plantera lite buskar inemellan. undrar om någon har tips på buskar som inte växer sig så höga utan är segväxande och mer utbredande än på höjden. Vill inte täcka stenhögen. Gillar tex dvärgblodlönn(heter den så?) Vill även täcka upp de olika årstiderna. Har en tendens att bara köpa växter på våren och faller då lätt för typen som blommar tidigt. Skulle därför gärna vilja ha tips på sånt som är fint på hösten.

Mvh Lotta

Annons:
hindul
2011-04-19 02:37
#1

Vad fint du gör! Smart att dölja tråkiga detaljer med fina stenpartier.

Vissa lavendelbuskar är ju lågväxande. Vintergröna också!
Buxbom är lätt att hålla låg. Även den vintergrön.
Azalea blir väl inte heller särskilt hög?

Vad heter de växter som blir sprakande vackra på hösten och klättrar på husväggar och murar? En sådan skulle kunna slingra sig bland stenarna. …eller murgröna.

Aronia blir också väldigt vackra på sensommar-höst, men de blir rätt höga. Vet inte om de är lätta att klippa så att de håller sig låga… Men en hög färgsprakande buske bland de låga kanske kan bli rätt effektfullt…?

Eller krusbär/vinbär/amerikanska blåbär?

Kungsmynta är ju inte en buske precis, men perenn och blommar väldigt vackert och är dessutom användbar i matlagning.
Citronmeliss likaså.

Dvärg-en.

rakuLotta
2011-04-19 13:30
#2

Tack för tipsen Hindul. jag var oxå inne på det som sprakar och klänger och frågade om det på en trädgårdhandel. Han trodde det var vildvin och sa att det växer väldigt aggressivt så då hade det väl täckt min stenhög rätt snabbt, och lite sten vill jag ska synas så jag skippade den tanken.

 Har nu inhandlat en japansk blodlönn (dyr som attan så nu hoppas jag den ska få vara ifred för rådjuren) två småväxande rododendron, två små spirea och buxbom. Är väldigt svag för magnolior så en sån fick följa med hem oxå, även om den blir lite större(den får stå i bakgrunden)

hindul
2011-04-19 13:50
#3

Det låter som det kan bli jättefint! Lite färg, lite blom, lite vintergrönt… Och att magnolian sticker upp lite, tror jag bara lyfter hela "bilden".

Så nu har du bara grävningen kvar…! Fast det ser ut som att det kan bli en lätt match, jämfört med att hantera alla stenbumlingar.

Lycka till!

Ser fram emot en bild på hur det blir!

rakuLotta
2011-04-19 13:55
#4

Tack, tack! Bilder kommer sedan.

hindul
2011-04-19 15:01
#5

Jag är lite nyfiken på ditt alias - är det så att du sysslar med rakubränning?

rakuLotta
2011-04-19 15:47
#6

haha, ja, det var lite svårt att hitta namn som inte redan var taget….typ Lotta23…. så då blev det rakuLotta, eftersom jag mest hänger på keramiksajten. ja, jag rakubränner litegrann:-)

Annons:
Upp till toppen
Annons: