Annons:
Etiketterfröerfrösådder
Läst 4061 ggr
Granville
2011-04-07 01:01

Pallkrage - jordblandning

Jag blev inspirerad av "square foot gardening" (boken ska dimpa ned i brevlådan i veckan…) och tänkte först bygga 120x120 stora ramar, men tänker nu i stället köpa åtta pallkragar och ställa ut ett lager högt.

Jag ser att många redan odlar i pallkragar, så jag hoppas jag kan få några tips!Skrattande

Jordblandning: Vad är den bästa blandningen? Jag kommer att hämta brunnen hästgödsel och ev komplettera med lite kompost för näring. Kalk? Har ett gäng 50-liters toppdressing sedan förra året - kan detta vara käckt för att göra jordblandningen luftigare och mer fuktbevarande? Hörde att vermikulit är bra för att behålla fukten.

Markväv etc: För att skydda mot gräs/ogräs (kragarna kommer stå på gräsmattan)? Om i botten, är det lämpligt att även fästa den upp på insidan av kragen, och i så fall, skyddar det träet (eller bör man använda nån form av plast där)?

Jag är Helt ny som odlare, men tänkte mig nyttiga grönsaker som broccoli, spenat, grönkål etc. Det hade varit kul att lyckas redan från början så jag får lust att utöka odlingen nästa år.

Annons:
Åsa S
2011-04-07 07:58
#1

Om du är nybörjare avråder jag från att odla mest kålväxter de är svårast att odla och det är väldigt många skadegörare som går på dessa swå risken är stor du känner dig misslyckad som förstagångsodlare. Och spenat går bara att odla vissa delar av odlingssäsongen inte mitt i sommaren och sånt, jag rekommenderar mangold istället för spenat.

Inget kalk behövs om du använder naturgödsel och kompost, annars låter din jordblandning bra

[Asta]
2011-04-09 13:14
#2

Mangold kan jag rekommendera! Växer som ogräs och är jättegott! Kan både stekas och kokas och ätas rått. Persilja är allltid bra att ha. Sockerärtor har jag alltid lyckats med. Jättegott att gå och pilla i sig. Jordgubbar och smultron kan man ha i ett hörn.

Sallad av olika slag är gott. Salladslök växer. Finns ofta att köpa som plantor på t.ex. Blomsterlandet. Där brukar de också ha andra småplantor.

Jag har använt markduk upp på kanten. Plast tror jag kan göra det för tätt.

Granville
2011-04-09 17:37
#3

Tack för svaren! Mangold - mmm jättegott ångkokad med en klick smör, så det får det bli.

Idag plastade jag fyra kragar på insidan (byggplast) men som du säger kan det kanske bli för tätt då vatten som kommit in har svårare att komma ut. Jag får utvärdera efter första säsongen. I år startar jag med bara fyra kragar (en krage högt). Nästa år blir det förhoppningsvis 2 - 3 gånger så många efter jag lärt mig från i år. Ovanligt spännande vår! Skrattande

dolfen
2011-04-09 18:55
#4

Har du funderat på att odla i djupsäng?

Underst lägger man grövre material (dränerande!?) och så blir odlingen, trots namnet "djup-säng" , en "hög"-bädd. (Fast utan pallkragar och plast.)

Granville
2011-04-10 14:39
#5

Inspirationen till att över huvud taget börja odla var just "kvadratodling" (mer skörd på mindre yta till mindre arbete). Kanke intresset utökas till annan typ av odling framöver, t ex djupsängar (vad är fördelarna?), men nu känns pallkragar som rätt väg att gå.

dolfen
2011-04-10 19:38
#6

Stor skörd på liten yta är också djupsängens "grej". (Man lägger ju även ned kompost i djupsängen.)

Så egentligen är bägge sätten rätt lika. En skillnad är ju utseendemässigt.

Sedan vet jag inte om det möjligtvis skulle vara någon skillnad på om någon av odlingsformerna är mer lättjobbad än den andra då man "laddar" på våren, eftersom jag aldrig har odlat med pallkragar.

För att få samma "djup" med pallkragar som med en djupsäng får man nog använd ca 3-4 pallkragar upp.

(Det var i ett "Gröna rum"-avsnitt som Truelsson visade hur man gör en djupsäng.)

Annons:
dolfen
2011-04-12 16:38
#7

Självrättning av #6:

Det ska vara Truedsson och inget annat.

Upp till toppen
Annons: