Annons:
Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 6409 ggr
[spinn]
2011-04-06 11:57

Lila-grön hängväxt, vandrande jude?

Har en hängväxt som är grön-silver randig på ovansidan bladen och mörklila på undersidan. Vad kallas den? Vandrande jude?

Den börjar se lite tråkig ut och behöver pysslas om nu, kan man klippa av de långa stjälkarna och plantera i ny kruka så den blir lite fylligare eller vissnar den då?

Annons:
Rodregon
2011-04-06 18:13
#1

Ja, Vandrande Jude är vad den vanligtvis kallas då denna växt först hittades av religösa män 50 år f. kr.

ja har haft dessa växterna hos mig ett tag och de kan verkligen variera sig i besvärlighetsgrad. Ena sekunden orkar jag inte med dem andra är detta min mest värdefulla växt.

Vet inte om jag kan hjälpa dig med din fråga men hoppas att du får hjälp på forumet. Tror dock att en som äger en sådan vacker växt väljer den för det speglar dennes mjukia personlighet och vackra utstrålning. <3

beem
2011-04-07 12:43
#2

Den blir ofta ful under vintern - får torra blad.

Jag gör så att jag klipper sticklingar   och sätter  vatten för att få rötter. De är väldigt lätta att rota.  Sen planterar jag om moderplantan i ny jord och då även de  de nya sticklingarna i samma kruka.

Moderplantan kommer  att grena sig när den är klippt - tillsammans med de nya sticklingarna blir plantan kraftig och buskig.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Upp till toppen
Annons: