Annons:
Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 7412 ggr
Linnea
2011-04-05 09:21

Pollinera orkidée?

Jag har en Phalaenopsis-orkidée och jag är en sån som går och pollinerar mina växter för jag tycker det är kul att få frön och dra upp egna plantor. När jag skulle göra detta med min orkidée, som nu blommar för fullt, så fattade jag inte hur jag skulle göra. Den ser ju inte ut som "vanliga" blommor med ståndare och pistiller liksom.

Nån som vet hur det funkar?

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
Karro79
2011-04-05 14:30
#1

Man köper något på handelsträdgården och stryker på en stängel, om jag fattat det hela rätt. Jag fick en "ny" orkidee på ena stängeln utan gjort något och förstod ingenting, jag har haft orkideer i fler år och aldrig fått något liknande. Läste på lite och hittade någonstans hur man gjorde… Jag har aldrig provat, men hör efter på en handelsträdgård.

Lycka till, Karro.

Linnea
2011-04-05 16:25
#2

Så det behövs en hon- och en hanplanta eller? Jag har ju bara en. Jo jag har en guckosko också men det är fel släkte plus att den varken växt eller blommat på flera år..

På en stängel? Måste väl vara på blomman? Nästan längst upp i blomman finns två små gula grejer, jag antar att det är fröämnen. Då är det kanske en honplanta jag har? Hur ser man att det är en hane då?

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

dolfen
2011-04-07 15:42
#3

Kika på wikipedia ("Pollinier").

(Tyvärr kan jag av okänd anledning inte länka.)

Linnea
2011-04-07 16:04
#4

Tack för tipset! Hittade dock inget där utan fick googla lite. Enligt alla sidor jag hittade så måste fröna odlas i laboratorium i princip för att gro. Öh? Hur f-n gör blommorna i naturen då?? Ingen som har tänkt försöka den naturliga vägen istället? Letar vidare…

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

dolfen
2011-04-07 16:34
#5

Testa att googla på "pollinering av phalaenopsis" och titta några steg ner i listan. Överskriften på wikipediasidan heter "Pollinier".

I ett trädgårdsprogram sa de att man kunde så fröna i samma kruka som moderplantan står i. Det tar flera år innan det man sår blir lika stort som moderplantan.

Har för mig att fröna behöver hjälp av en viss sorts svamp för att gro. Och denna skulle, vad jag förstå, finnas i moderplantans kompost ("jord").

Linnea
2011-04-09 07:39
#6

Aha men då borde det inte vara såå svårt.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Annons:
Linnea
2011-04-10 07:35
#7

Här har vi svaret!

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Linnea
2011-04-26 08:53
#8

Nu har det börjat bildas en frökapsel så nu får vi se hur det går.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Ktisroinen
2014-09-13 11:22
#9

Vet inte om du finns kvar här på iFokus Linnea, men om du gör så är jag väldigt nyfiken på hur det går!! :)

Linnea
2014-09-13 16:58
#10

Jag har fått flera frökapslar men inget vill gro. De behöver en sorts svamp för att gro och den ska finnas i jorden där moderplantan står men det verkar rätt svårt.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Ktisroinen
2014-09-14 08:30
#11

Ojdå vad synd :( jag korspollinerade mina två orkidéer igår, inspirerad av ditt inlägg. Hoppas på frökapslar här med :) men köpte också en orkidémossa på blomsterlandet när två av mina andra orkidéer höll på att dö. Det skulle tydligen vara massvis med näringsämnen o så i denna mossan så man kunde rädda praktiskt taget vill en orkidé som helst oavsett hur dåligt den mådde, bara den levde. Kanske kan man testa att sätta frökapseln i den mossan?

Upp till toppen
Annons: