Annons:
Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 27834 ggr
Elshira
2011-04-03 00:52

Beskära smultronschersmin

Hej, jag skulle behöva lite hjälp med att beskära våran smultronschersmin!

Vi har en "häck" som växer längst med ena kanten längst huset, men då mor min tycker det är så "mysigt när det är vildvuxet" och "huvudet av till dem som rör dem" så har de stått helt orörda ända sedan jag var liten (10 år…).

De är numera väldigt långa och skrangliga, och även om de berkligen blir häftiga när de blommar osv så hänger de rakt ut. De är inga buskar längre, de är som hängrepenner… Och problemet är ju givetvis även att de är så stora att de förstör huset.

Så till min fråga, hur beskär jag dem?

Har förstått att man både kan skära ner dessa helt från gruden = allt på en gång, eller ta det med en intervall på förslagsvis 3 år för att kunna beskära men ändå ha en fin blommande buske.

För min del så hade det absolut skönaste varit att klippa ner och börja om helt på nytt, för det är i.af jag som kommer få trängas i buskarna annars. Me om jag göre det, vilken tid på året ska det göras, hur långt från makren kan jag klippa av dem, och måste de då klippas så att de har några skott/ögon strax nedanför där jag lägger snittet, eller växer det nytt oavsett?

Om jag beskär under 3 år (och ev fortsätter så), så har jag förstått att man ska ta det längsta grenarna(1/3) helatiden. Nu när alla är lika vildvuxna, är det bara att klippa av 1/3 rakt av helt enkelt eller bör jag börja i nederkant (framkant), bakkant (ovansidan) eller mitten (den hänger/ligger ju som sagt). Och även där, vilken tid på året, samt hur långt ner ska jag beskära?

Jag är ingen trådgårdsfantast över huvud taget, här hemma har tyvärr allt fått blivit vildvuxet sedan vi flyttade hit, utom gräsmattan då som klipps flitigt. Så instruktioner för nubörjare behöves!

Tack på förhand Cool

Hakuna matata!

Annons:
Åsa S
2011-04-03 09:48
#1

Klipp dem någon dm ovanför marken och du bör klippa till snarast vårvinter är tiden för sån beskärning så det börjar bli sent, spara 1-2 grenar per planta som saftdragare dessa  kan du klippa bort sedan. Efter nedklippning luckra runt plantorna, gräv ned kompost kanske kogödsel på påse och liknande (inte en massa gödning) se till så växten har gott om vatten från tidig vår och framåt.

Elshira
2011-04-03 12:02
#2

#1 Här har vi fortfarande snö (dock högst någon vecka till) så får väll bli till att göra det så fort snön försvinner då.

Hur många dm är några dm, 30 cm ungefär? Ska jag tänka på det med knoppar så att de har något att växa ifrån, eller kommer det komma helt nytt från roten?

Hakuna matata!

Åsa S
2011-04-03 12:59
#3

Skrev någon dm = 10-15cm ovanför markytan. Det kommer nytt både från stumparna och från marken (viktigt är dock att spara saftdragare då det låter som om det är en ganska gammal häck).

Elshira
2011-04-03 13:14
#4

Ok så pass kort (har stått några dm på andra ställen) var nog bara därför jag råkade "läsa" det även i din text Oskyldig

Om jag ska göra mor min lite gladare (efter som hon kommer halshugga mig när jag gör det) så kanske jag resolut kan ta varannan pinne i princip, så blommar den ju även i år, samtidigt som jag klipper av den helt från grunden på en två års period.

Om det nu är nödvändigt med några pinnar som sticker upp för att den ska klara sig bra så känns det nog bättre att ta bort hälften, och lämna något grönskande kvar än två pinnar som står rakt upp (eller ja, hänger) bara Glad

Hakuna matata!

[Asta]
2011-04-03 13:36
#5

Jag brukar ta våran efter det att den blommat. Men då rensar jag i och för sig bara ur den och så brukar jag korta ner grenarna. Det är kanske inte rätt tid, men det fungerar.

Åsa S
2011-04-03 13:47
#6

Fast vill man ha god nytillväxt bör man göra det nu, klipper man efter blomningen får man en svagare nyskottsbildning.

Annons:
[Asta]
2011-04-03 14:28
#7

Då är det nog tur att jag tar vår lite sent, Den växer ändå alltid för mycket. Men den blommar fantastiskt! Grenarna brukar hänga för den orkar knappt hålla dem. Åh- vad jag längtar efter dem nu!

Elshira
2011-04-03 15:29
#8

#6 Jag gick faktiskt ut nyss och försökte beskära, men grenarna ligger fortfarande fastfrusna i is under snön (bor i Uppland) så för att få loss en gren så fick jag slita sönder tre andra med, och det är väll kanske inte så bra (efter som jag tänkte försöka beskära bara hälften).

Men det blev nyponbusken som var lite vanskött som fick sig en rensning istället - halva busken försvann xD

Hakuna matata!

Bjornen
2011-05-01 13:34
#9

Liksom alla vår- eller försommarblommande buskar är bästa tiden att klippa dem direkt efter blomningen för att mista så litet blomning som möjligt.Väletablerade schersminbuskar kan beskäras vid marknivån utan problem och särskilt när det gäller de mera svagväxande smultronschersmin. Oftast är det bättre att klippa ner ordentligt och ev. spara andra till ett senare år. För schersminbusken skull kan beskärning göras hela året, men för blomningens skull är det bäst direkt efter blomningen.

Upp till toppen
Annons: