Annons:
Etiketterväxthusuterumvinterträdgård
Läst 10395 ggr
krimskrams
2011-03-29 22:29

Vindruvor

Jag märkte just att mina labruskavin-plantor inte verkar må så bra efter vintern!

jag har 1 st vitis supaga och 1 st vitis spulga, som båda växer i mitt kallväxthus!

Jag planterade dem förra sommaren och de hade hunnit skjuta lite skott förra säsongen!

Nu märkte jag att skotten var alldeles torkade och att stammen också verkar ganska livlös!

Jag har inte haft pölantorna täcka över vintern, men detta var inte heller nödvändigt enligt nåt jag läste, eftersom de är inomhus! Bädden de växer i är upphljd dessutom och de är planterade upp efter en husvägg och inte yttre plastvägg!

Är månne mina labruskavin helt döda eller finns det ännu chans att det spirar nåt liv när våren kommer närmare?

Någon annan som upplevt nåt liknande?

Ska man börja vattna dem nu redan eller?

jag läste nån stans att man inte ska vattna på hela vintern, vilket jag inte heller gjort! de fick rejäklt med vätska före vintervilan ist'ället!

Annons:
Åsa S
2011-03-30 08:37
#1

Jag brukar skotta in snö i växthuset så de inte frystorkar, labruskavin brukar man dock inte behöva växthus till de funkar ju upp till zon 5-6 utan och de växer för kraftigt att ha i växthus. (det finns dock risk dina inte klarat sig det är bara väletablerade vinrankor som har djupt rotsystem som kan klara ev. torka bra)

Labruskaviner ser även döda ut längre än andra vinsorter de kan se stendöda ut till någon gång i maj då de plötsligt vaknar till liv så det är ju helt normalt ifall de ser döda ut det är ju bara mars

awjungfru57
2011-03-31 22:59
#2

min erfarenhet är också att de ser stendöda ut länge. Vänta ska du se om de inte tar sig ändå.

krimskrams
2011-04-01 14:51
#3

När ska man börja vattna dem igen???

De behöver ju nog få vatten så småningom…

Åsa S
2011-04-01 18:10
#4

Har de inte fått snö inskottat över sig under vintern skadar det inte att hålla jorden lätt fuktig NU, solen värmer och jorden torkar ut snabbt i ett växthus. Växter utan blad dricker väldigt lite men helt snustorrt vill de inte ha om rötterna.

krimskrams
2011-05-04 01:42
#5

Druvorna är fortfarande alldeles döda, får hoppas att de tar sig så småningom!

krimskrams
2011-05-17 23:43
#6

Borde det så småningom börja hända nåt med mina druvor? Dom ser fortfarande alldelses döda ut! jag har vattnat med ca 1 veckas mellanrum på sistone…

Annons:
Bjornen
2011-05-18 07:04
#7

Labruskavindruvor bör inte stå i växthus utan fungerar mycket bättre på friland. Det är stor risk att de dör i växthus under vintern, då de saknar snö och står ständigt i torka både dag och natt. De är mycket härdiga för frost. De härdiigaste sorterna klarar 40-50 minusgrader. Dessa sorter finns dock inte tillgängliga i vårt land. De mår dock bra om de får stå bakom glas under sommaren eftersom våra somrar inte är tillräckligt varma. Problemet kan vara att få dem att hinna mogna eftersom både frukter och blad är frostkänsliga. Därför grönskar de mycket sent och hos mig börjar de vakna i början av juni. Jämför ek och ask.

Olika ryska områden där man odlar druvor har normalt 40 minusgrader på vintern och 40 grader varmt på sommaren. De sorter som säljs i Sverige har sitt ursprung från Baltikum och västra Ryssland. De första odlingar i Sverige av dessa härdigare sorter skedde i Vittangi (norr om Haparanda), med ett idealiskt klimat med ofta långa och varma sommardagar.

Om du ska ha druvorna kvar i växthuset bör de täckas under vintern med t.ex. säckväv. Det är också viktigt att de vattnas rikligt på hösten och våren. Vattning under vintern är meningslöst om det är tjälat och kan vara mera skadligt än nyttigt.

krimskrams
2011-05-18 19:58
#8

Tack Björnen! Glad

Jag vattnade rikligt i höstars! o har börjar vattna nu på våren igen! Hoppas att de ska klara sig!

Denna vinter har jag inte haft dem täckta med säckväv, men ska definitivt göra det till nästa vinter (om de alltså överlever)!

Det är tydligen bara att vänta tålmodigt nu då på att de ska börja grönska! om detta sker först i juni alltså!

Vad skulle månne alltså vara bättre för mina druvor?

Jag har hört att de tar jättemycket plats i ett växthus, eftersom de blir så stora, men de behöver ju tydligen värmen för att mogna bättre o snabbare?? Växthus eller friland?

Tänker också på fåglarna på friland, om de äter upp alla druvorna?

Bör de vara i ett jättesoligt söderläge på friland antagligtvis?

Bjornen
2011-05-18 21:56
#9

Vindruvor bör stå i ett mycket varmt läge och ett sommarväxthus är nog allra bäst som ökar värmen och kan hindra höstens nattfroster.

Jag har aldrig hört att fåglarna ska vara så förtjusta i vindruvor. Men vem vet kanske någon får smak för dem.

krimskrams
2011-05-18 22:20
#10

Mitt växthus är ju sommarhus! tro nästan att de får stanna kvar i huset då! man får väl lov att klippa lite o hålla efter rankorna så de ej växer sig omöjligt stora (växthuset är bara 10 kvadratmeter)! Kyss

Bjornen
2011-05-18 22:39
#11

Ett sommarväxthus innebär att det är borttagit före vinterns inträde och sätts upp igen vid sommarens inträde.

krimskrams
2011-05-18 22:45
#12

Ahaa, jag trodde att det menades ett hus som inte är uppvärmt på vintern Skäms ack o ve så fel man kan ha!

Tror i alla fall att dom nu tillsvidare får vara i mitt västhus! Förhoppningsvis ska de börja grönska nu så småningom!

Bjornen
2011-05-19 07:24
#13

Ett växthus utan uppvärmning heter kall(växt)hus.

Annons:
krimskrams
2011-05-19 08:32
#14

ok, thanx bjornen för att du klargjort mina lite snurriga begrepp om hurudana växthusen äro! Skrattande

Upp till toppen
Annons: