Annons:
Etiketterfruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 4964 ggr
liikkanen
2011-03-27 07:55

bigarråbuske

Hej, vet någon om jag kan plantera en bigarråbuske/sötkörsbärsbuske i Falun, tror det är zon IV eller V? Kallt är det i alla fall under vintern.

När ger busken frukt?

Vilken slags jord vill den ha?

Och - var köper jag den?

Annons:
Åsa S
2011-03-27 08:19
#1

Finns inga sötkörsbär/bigarråer i buskform de har inte det växtsättet. Det är surkörsbär du hittar i det växtsättet typ kirsa och nordia som går till runt zon 4 så du bor på gränsen = det kan bli frostskadr, blomning kan frysa bort etc.

I vårt grannland Finnland kan man hitta sånt som lettisk låg som ska vara en sötare variant av surkörsbär + något härdigare, vet Blomqvists brukar ha den exempelvis.

Såg att postorderfirman Önskebrunnen har den sorten de skriver härdighet zon 6-7 på den.

Körsbär brukar man annars kunna köpa i närmsta trädgårdsbiutik de brukar kunna ta hem på beställning ifall det inte finns i grundsortimentet Lettisk låg är dock ganska ovanlig i sverige.

Körsbär brukar vilja ha varm väldränerad trädgårdsjord (helst ej tung, kompakt lera) + de vill ha gott om vatten på våren-sommaren.

Ofta brukar man ju kunna få några bär redan de första åren beroende på om det finns insekter eller om blommorna fryser bort men vill man ha lite större skörd får man nog vänta en 5-7år iallafall.

MaMaMade
2011-03-27 17:59
#2

Jag har surkörsbär o bor i zon 6. Växtkraften är inte särskilt stark o det blir bara bär om det är en *väldigt* bra sommar, trots att de ofta blommar rätt så mkt.

Bjornen
2011-05-03 08:59
#3

Bigarrå växer vild i Leksand, Vintjärn (bara björk är vanligare än biggarå) och By. De vilda sorterna är inte självfertila. Sorten Fryksås (Orsa) är härdig i zon 6.

Upp till toppen
Annons: