Annons:
Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 4749 ggr
Emmely
2011-03-22 22:45

Aleo och kaktus i samma kruka?

Hej!

Jag undrar om man kan plantera en Aleo och en kaktus i samma kruka?

Jag har tyvärr inte mycket bakgrundsinfo att ge.

Jag har ingen aning om vad kaktusen heter, men jag hittade en bild av en som ser nästan identisk ut på en blogg:

http://sajmin.blogg.se/images/2009/dscf1541_48218509.jpg

Jag är lite osäker på om det är en Aleo vera eller en Aloe massawana jag har. Den har bildat en stam och den blommar

inte.

De står i samma fönster och jag vattnar dem lika ofta. Vad tror ni om saken, skulle de trivas ihop?
Jag funderar på saker som om de trivs i samma jord (vilken isf?), vill ha samma växtnäring osv. Alla infallsvinklar

är välkomna, eftersom mina kunskaper kring detta är ganska små. :)

Tack på förhand!

Emelie

Annons:
Reckotch@hotmail.com
2011-04-20 16:28
#1

Hej, Emelie!
Jag har inte mycket kunskap om just Aloeväxter, och jag ska inte påstå att jag är expert på kaktus.
Den kaktusen du visar är ganska lik en utav mina, fina saker det där.

Aloen och Kaktusen är succulenter, de förvarar vätska i bladen, eller 'kuddarna', kallade något med ''areoler' eller 'aveoler' eller något i den stilen.
Att de då samlar vatten i bladen gör att de klarar torka väldigt bra och inte ska vattnas för mycket. (Men det har du nog redan koll på)

Varken aloen eller kaktusen vill stå med fötterna i blöt, Dock är jag osäker på om aloen ville ha mer fukt än kaktusen.. Det ska jag låta vara osagt, men jag tror att de vill ha ungefär samma vattenmängd.

Jorden ska inte hålla kvar vattnet för mycket.
Kaktusjord är utmärkt; den är väldränerad och perfekt för de flesta succulenter. kaktusjord kan nog köpas i mataffären, annars finns det förmodligen i blomhandeln.

Jag tror att du ska satsa på en ganska bred kruka… Det ska nog gå bra att odla i samma, bara du har bra dränering och inte låter dem stå blött.

Lycka till och berätta gärna hur det går om du sätter dem i samma! :D

/Mirre

Where there's a will; there's a way.

Upp till toppen
Annons: