Annons:
Etikettträdgårdsarbete-i-största-allmänhet
Läst 5052 ggr
Mauo
3/21/11, 12:39 PM

Enormt projekt på gång!

Nu är det såhär, när jag var liten så odlade mina föräldrar en massa saken på ett ganska så stort trädgårdsland vi har vid vårt hus. Nu har det gått nästan 10 år sen dom separerat och nu vill jag odla där igen! Jag är inte jättebra på detta, men om jag verkligen vill klarar ja detmesta jag ger mig på, men jag behöver er hjälp! Först och främst… Det är totalt igenväxt… Massor med nässlor, hallonbuskar och småträd. Är det bara att rycka upp allt(förutom några av hallonen tänkte jag, och typ "vända" jorden med en skyffel? Borde ja ha gjort detta i höstas? Dessutom har ja ett växthus med gamla döda tomatplantor i. Gäller samma därinne? Bifogar bilder på landet så fort jag kan. Uppskattar ALLA svar/tips jag kan få! Ingen nära mig vill/kan hjälpa, och jag känner att jag behöver detta… Framförallt för min mentala hälsa…

Annons:
helisa
3/21/11, 9:26 PM
#1

Ja du det blir till att gräva o rycka för allt vad du är värd,Flört du borde nog ha gjort det i höstas om du tänker att du skulle odla där i år, men det går ju alldeles utmärkt att göra det nu på våren oxå. Du kanske kan ta en mindre bit ( naturligtvis beroende på hur stort land du tänkt dig) o vända ordentligt o fylla på med diverse gödsel mm som luckrar upp jorden o odla där i år så jobbar du vidare med resten över sommaren o hösten i maklig takt så har du allt i ordning till nästa vår ist.

Släng bort tomatplantorna i växthuset o i med ny jord, sen är det bara att odla för glatta livet.

Trädgårdsarbete i de flesta former är en välsignelse för mental hälsa :))

LYCKA TILL

Mauo
3/22/11, 1:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Tack! Då vet jag att jag är på rätt väg iallafall! :)

Var uppe och rekade idag, och blev otroligt taggad på att börja!

Växthuset är ca 3,5kvm, och hela landet ca 30kvm.

E de stort/litet?

Måste börja planera vad ja vill ha där.. nån som har nåt tips på något ni absolut inte skulle vilja vara utan i era egna trädgårdsland? :)

Här kommer en liten bild :)

Halvdansken
3/22/11, 5:09 PM
#3

30 m2 är stort, så ta det lugnt. Börja med en 5-6, det är en hel del jobb ändå.

Kolla vad du har för jord, om du tex vill ha potatis och det är lerjord så måste du fylla på ordentligt med grus/sand.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

berobe
3/22/11, 7:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Du bör göra en liten skiss över trädgårdsytan och göra en planering över tänkta rabatter och gångar.. Torrt eller fuktigt - sol. skugga, typ av jord..? Vidare bestämma blandningen av perenner och ettåringar. Rosor och andra buskar? Cypresser?Skall du odla grönsaker också är täppan snart fylld!Gråter Vidare kanske det finns en del grejer i jorden som ploppar upp när du börjar ansa..så ta det lilla lugna. CoolHärdiga perenner: Jättedaggkåpa, Stormhatt…nix där stoppar jag - annars blir jag helt vild av idéer…Ta det alltså lugnt - förköp dej inte! Så frön (det mesta går att fixa själv) dela -tigg av trädgårdsvänner. Det behöver inte kosta en förmögenhet att fixa en trädgård. och lycka till! Det är aldrig försent!

berobe
3/22/11, 7:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Ett viktigt tips till:

Gå med i en närliggande trädgårdsförening! Där får du nya vänner som gärna tipsar och hjälper till. Årsavgiften har du snart tillbaka i form av nya vänner, idëer och gemenskap!Skrattande

Bifogar ännu en bild från min skogsglänta.

Mauo
3/22/11, 8:49 PM
#6

#3

Jo de va planen att ta det lite lugnt, men ja vet hur jag blir när ja blir såhär pass ivrig och exalterad över mina planer! WOHOO! :)

#4

Oj! Där fick jag mycket att fundera på… Tack! :)   Ska nog ha mycket örter och blommor hade jag tänkt… Tidigare har vi haft mest potatis och tomater i växthuset, men det blir nog inte så mycket sånt för min det tror jag :)

Har en vän som läst lite trädgårdsdesign, så ja ska se vad jag kan ragga till mig av henne ;)

#5

Gud vilken bra ide! *Börjar googla direkt* TACK!!!

Annons:
MaMaMade
3/22/11, 10:06 PM
#7

Kollade lite snabbt…du spelar handboll; bra, då är du tränad. Man kan lätt ryckas med när man får en ny hobby…o när säsongen sätter igång på allvar. Många nya rörelser o ibland långa dagar med konstiga arbetsställningar. Stretcha o se till att vila regelbundet, har själv dragit på mig både muskelsträckningar o ryggskott då jag huggit i lite för mkt…nu är jag dubbelt så gammal som dig men ungdom säkrar inte alltid hälsan.

Blommor o blader är synnerligen välgörande för hälsan, avstressande, frisk luft, fysisk aktivitet…o en massa gott att äta om man odlar grönsaker o frukt.

Lycka till o berätta hur det går, gärna med bilder. Alltid kul att se en trädgård "födas"! Glad

Halvdansken
3/22/11, 10:09 PM
#8

Jag trodde bara det gällde en köksträdgård? Var kom cypresserna in?

Du vännder jorden med en spade, inte en skyffel…

Varför har ni haft potatis i drivhuset?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Mauo
3/22/11, 10:24 PM
#9

#7

Visst är man tränad :) Men starkast är nog sinnet! Funderade idag på om ja inte skulle skyffla undand snön så ja kan sätta igång, men marken är nog kall och hård att jobba med just nu..

Har börjat planera dock! :)

Smygskissa på designer, planera och göra reasearch på växter ja vill ha med… :) Wiiiii! ^^

#8

De blir lite köksträdgård, men kanske smyger det sig in ett och annat (förhoppningsvis, och om det går) :)

spade, såklart! :)

Nej nej, blev konstigt när ja skrev ^^ Potatis på den nu snötäckta ytan, och tomater i växthuset :)

Mauo
3/25/11, 1:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Jag har nu skissat upp en provisorisk plan över min nya trädgård :)

Gångarna ska vara grusade och kantade av sten.

V - Växthuset (Tomater och chilli planerat än så länge)

G - Gräs (ca 2-3 m radie)

L - Lavendel

M - Myntor (Peppar och katt)

S - Smultron

H - Hallonbuskar

R - Rabarber

B - Blommor

Valeriana, Kungsljus, Kamomill, Rölleka, Johanessört, Digitalis, Isop, Libbsticka och ringblomma.

K - Kryddörter

Timjan, Rosmarin, Basilika(i kruka), Oregano, Dill, Malört, Citronmeliss och Salvia.

Finns det nåt som inte går ihop med det andra, eller som ja borde lägga till eller ta bort av någon anledning?

All input tas tacksamt emot! Även förslag och tips på allt från layout, växter, material och vad man nu kan tänka sig!

Halvdansken
3/25/11, 9:37 PM
#11

Oj vad med lavendel! Jag hade satt nåt annat där, squash eller liknande, och tagit lavendeln i den runda i mitten. Så slipper du klippa gräs. Eller sätt ett äppleträd där.

Glöm inte att avsätta ett par kvm till komposten! Gillar layouten, lite ovanlig.

Men att kantsätta gångarna och lägga grus kostar både tid och pengar. Ta det lugnt och koncentrera dig på växterna och grävandet detta året.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Halvdansken
3/25/11, 9:41 PM
#12

Jag vill inte vara tråkig, men du är medveten om att det kostar en del att köpa växter? Har du alla redskap som ska till?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Mauo
3/25/11, 10:27 PM
#13

#11/12

På lavendeldelen har jag planerad en del stenar och liknande för effekt, så det blir inte så kompakt som man kan tro. Har planerat att använda den till både teer, doftpåsar, badsalt och liknande, så den går nog åt :)

Gräsplätten är defititiv, kommer klippa den med vanlig sax hade jag tänkt. :) Ska bli min plats att meditera på i grönskan!

Min pappa är villig att hjälpa till och har kontakter, så jag kan fixa grus/sten relativt billigt :)

Har köpt frö och sått idag! :)

Chilli, tomater, citrongräs(inte på listan), backtimjan, libbsticka och isop.

Som förhoppningsvis kommer upp fint :)

Redskap har jag massor av! Syns inte på ritningen men högst upp sitter en häck som aldrig blivit beskuren sen den sattes, och som mäter säkert 3-4 meter idag. Den har jag iallafall klippt idag och kommer säkert bli klart innan helgen är över :)

Marken är mjuk och fin så så fort snön är borta ska ja gräva igenom och få bort allt gräs och ogräs och småträd som börjat växa! :)

Är jag överdrivet positiv? Om det behövs, ta gärna ner mig på jorden (haha^^)! Känner hur fjärilarna fladdrar i magen och jag kan knappt somna för jag ligger och planerar vad som ska göras nästa dag! :)

Det är nästan så att min trädgård REDAN fyller sin funktion! :)

WIII! :)

Annons:
Mauo
3/25/11, 10:28 PM
#14

Juste! Har två "behållare" för kompost direkt utanför min layout så det är fixat redan! :)

Halvdansken
3/25/11, 10:33 PM
#15

Du verkar ju ha kolll på det, så glöm nu inte fotona!

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Mauo
3/25/11, 11:03 PM
#16

Inte en chans! Upptaderar med foton så fort ja har nått att visa! :)

kickboard
3/26/11, 8:34 AM
#17

Du kan inte börja gräva förrän jorden reder sig, dvs tjälen måste släppa och jorden torka så pass att den lätt lossnar från spaden. Sakta i backarna!

Mauo
3/26/11, 12:17 PM
#18

#17 Hmm, reder sig själv? Aldrig hört… Vill du förklara mer? Saken är den att det är helt igenvuxen, och jag vill få bort allt gräs/ogräs så fort som möjligt så marken får vila lite innan ja planterar. Är det fel? Grävde som sagt upp 3-4 2m höga träd som vuxit mitt i landet, och vad jag kan se/känna är det ingen tjäle kvar. Nå förslag på hur ja borde ta mig an detta? :)

Halvdansken
3/26/11, 1:05 PM
#19

Reder sig - att jorden släpper från spaden, så att det inte blir så attans tungt att gräva. Förmodligen av ordet "redo" - färdig. Gäller alltså mest jord med lera i som blir klibbig.  Min är absolut inte klar att gräva i, men så har vi jord som man kan lägga direkt på en drejskiva om man saknar krukor i köket…

Nä, den reder sig int själv… Tungan ute

Hatar cancer och älskar vårlökar.

kickboard
3/26/11, 1:31 PM
#20

Jorden reder sig är ett uttryck som betyder just att den är tillräckligt upptorkad så att man lätt kan gräva i den. Lerjordar går absolut inte att gräva för tidigt, för då blir det bara fullt med stora cementliknande knölar sen när den väl torkar och det säger väl sig självt att det inte är någon bra jord att odla i.

Marken behöver inte vila sedan du fått bort gräset, såvida den är lucker och lätt att bearbeta. En jordfräs skulle vara ett bra hjälpmedel efter att jorden blivit uppvänd.

Annons:
Mauo
3/29/11, 3:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

#19 & #20

Tack för förklaringarna! :)

Man lär sig nåt nytt varje dag!

Nu faller iallafall snön igen så de blir väl att vänta iallafall… än så länge tar jag hand om mina såddar jag planterade i lördag.

Dom börjar redan titta upp! WIII! :)

Isop till vänster och citrongräs till höger. :)

Även chillin börjar kika upp, men min kamera fick inte fokus på den lilla saken^^

Mauo
4/15/11, 1:50 PM
#22

Hallå! För er som är nyfikna, och för att jag inte ska hålla på och lägga upp en massa trådag såfort ja får nåt gjort i trädgårdslandet, har ja startat en liten blogg :)

Väldigt ospeciell, men med en del bilder och så..

Så välkommna in och kommentera mer än gärna med tips och synpunkter! :)

http://mymagickgarden.blogspot.com/

berobe
4/27/11, 10:39 AM
#23

Hur artar det sej?

såg att du grejat en blogg - går in där..

Mauo
4/27/11, 10:33 PM
#24

Jodå det är löjligt hur mycket gräsrötter ja får sålla ut! Hjälper inte att man är på håret till perfektionist, och sitter och pillar bort minsta rotbit ^^

Uppdaterade iallafall bloggen precis, och har en larv ja hittat som ja gärna skulle få lite hjälp med att identifiera! :)

Se HÄR!

Maria
4/28/11, 6:07 PM
#25

Jag kikade in på din trevliga blogg och kommer att följa din fortsättning.Glad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: