Annons:
Etiketterfruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 10037 ggr
MaMaMade
3/10/11, 11:52 PM

Hallon - bästa sorten?

Våra hallonmarker har försvunnit och det är flera år sedan jag kunnat plocka tillräckligt med vildhallon, därför tänkte jag sätta trädgårdshallon. Dock har de jag hittills smakat inte varit särskilt goda jämfört med de vilda. Kanske det kommit bättre sorter sedan jag testade (flera herrans år sedan nu). Vilka har ni, vilka gillar ni bäst och upp till vilken zon klarar de sig? Hittade en sort som lät spännande för några år sedan men kommer tyvärr inte ihåg vad den hette. Enligt beskrivningen skulle hallonen smaka lite åt åkerbärshållet. Finns det ngn här som vet vilken sort jag menar? Tackar på förhand!

Annons:
ikna
3/11/11, 9:40 AM
#1

Ingenting går upp emot vildhallon! Men jag har hösthallon och det tycker jag är ett bra bär. Det börjar ge frukt när allt annat är färdigskördat och sedan kan man plocka hallon hela hösten. På det sättet förlänger man bärsäsongen och det är så härligt! Goda är de också!

MaMaMade
3/11/11, 10:01 AM
#2

Hösthallon? Har de ngt namn? Var har du fått tag på dem?

MaMaMade
3/11/11, 11:30 AM
#3

Asch då försent att redigera o vid googling ser jag att det inte verkar finnas några hösthallon som går här uppe i Västerbotten. Hittade dock björnbär från Ryssland som verkar funka här.

ikna
3/11/11, 1:56 PM
#4

Mina hösthallon har inget namn, jag fick sticklingar av min svärfar.

Det går kanske inte så norrut som Västerbotten?!

Åsa S
3/11/11, 10:08 PM
#5

Mormorshalllon brukar annars gå ganska långt upp i landet + de har lite mer av vildhallonsmaken än de flesta moderna sorter. Tyvärr inte så lätta att få tag på.

helisa
3/13/11, 12:14 PM
#6

Jag har trädgårdshallon namn vet jag inte, men dom är goda tycker jag o dom mognar lite efter jordgubbarna. Jag har zon4-5

Annons:
MaMaMade
3/19/11, 4:43 PM
#7

Zon 6 här hos mig…ett öde när man är sugen på mer "exotiska" växter men å andra sidan slipper jag både mördarsniglar o alltför många fästingar (bara risk nere vid älven)!

Bjornen
5/3/11, 9:11 AM
#8

Hösthallon är inte användbar norröver. De kan vara härdiga men det hinner inte bli några bär på dem (till jul kanske).

Åkerbärshallon fanns förut i handeln. Jag köpte några plantor från England för 30-40 år sedan. De lever fortfarande och är mycket sura.

Vanliga härdiga hallonsorter är Preussen zon 5-6 (kan frysa i topparna men eftersom de är högväxta gör det ingenting), Haida zon 6 (lågväxt kanadensisk sort med mörkröda bär).

Yvve
5/3/11, 9:46 AM
#9

Kolla på plantagen,,dom har mormors hallon på den som är här hos mej,,, även svarta hallon (blå daggiga till färgen) så sugen på dom men kassan är så tunn :-(

Bjornen
5/3/11, 11:21 AM
#11

Vanliga hallon finns i olika nyanser av rött samt gula. Handelssorten Golden Queen som anses vara härdig i bara zon 3-4, är fullt härdig i zon 6. De är lågväxt och sprider sig lätt. Liksom alla albinos är gula hallon sötare än röda. De förekommer också sällan spontant vild med gula bär.

Blåhallon förekommer vildväxande i södra Sverige och mest omtalad från Gotland.

MaMaMade
5/3/11, 10:06 PM
#12

Det lät gott, Bjornen! Kanske jag köper båda röda o gula då!

Solaika
5/4/11, 1:50 PM
#13

#12 Det tycker jag du ska göra! Jag har två gula sorter o två röda. Stora söta bär på alla 4 sorterna. Ena gula är en höstsort oxå så jag har hallon långt in på hösten. Idag har jag planterat en svarthallonplanta oxå.. får se vad det e för kul :)

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Annons:
Bjornen
5/4/11, 3:58 PM
#14

Det finns inga svarta hallon. Björnbär, blåhallon eller möjligen korsningar mellan blåhallon och hallon.

Solaika
5/4/11, 4:15 PM
#15

Nå, det är väl blåhallon då.. men det står svarta hallon på lappen och björnbär är det inte.

If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?

/Ida

Bjornen
5/4/11, 11:30 PM
#16

Tyvärr används ofta felaktiga benämningar i plantskolorna och visar hur okunniga de är när det gäller växter. Ibland kan utländska namn bli översatta till svenska, men man saknar kunskap om de korrekta svenska namnen.

Upp till toppen
Annons: