Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

Aktiviteter och evenemang Annat som lever Byta-sälja-köpa - plantor och annat Fruktträd, bärbuskar och bärväxter Fröer och frösådder Gräsmattor, grovplanering och gödsling. Krukväxter orkidéer Krukväxter, utomhus och inomhus Pelargoner och speciella krukväxter Kulturväxternas historia Köksväxter, kryddor och läkeörter Lökar och knölväxter Vilda växter och ogräs Ohyra, skadedjur och sjukdomar Parker, plantskolor och evenemang Prydnadsträd, -buskar och klätterväxter Rabatter, perenner och annueller Rosor Sajten Trädgårdens byggprojekt Trädgårdsarbete i största allmänhet Trädgårdsböcker och -kurser Trädgårdsdesign, -trender och -prylar Trädgårdsmaskiner och -redskap Vatten i trädgården och vattenväxter Växthus, uterum och vinterträdgård Vad är det? Övrigt utan anknytning till trädgård
Rabatter, perenner och annueller

ID - Hjälp

2006-07-08 16:04 #0 av: Therese-jhfd

Någon som vet namnet på den här växten ->

Anmäl
2006-07-08 16:05 #1 av: Therese-jhfd

En bild till...

Anmäl
2006-07-08 16:07 #2 av: Therese-jhfd

Och så den sista.

Den blir blå framåt höstkanten. Ser nästan ut som om någon varit framme med en sprejburk. Flerårig (?) växte på sama plats förra året.

Har funderat på om det kan vara någon sorts tistel, men den sticks inte...

Anmäl
2006-07-08 21:39 #3 av: ikna

Den liknar en tistel jag har, blå bolltistel tror jag att den heter.

Anmäl
2006-07-08 23:42 #4 av: MaMaMade

Kan det vara kardtistel? En vild gissning bara, har aldrig sett den i verkligheten. Tistel måste det väl då vara!

Anmäl
2006-07-09 00:12 #5 av: Christina
Ser ut som den Eryngium Alpinum (Alpmartorn) som jag misslyckades driva upp från frö. Fröna skulle in i kylen (stratifieras) för att få en köldchock innan de vill gro. Det hoppade jag över och då blev det ingenting.
Anmäl
2006-07-09 00:15 #6 av: MaMaMade

Hade några frön som skulle stratifieras en ggn i tiden när jag var ambitiös...de blev liggande i frysboxen i flera år, sedan slängde jag dem. :)

Anmäl
2006-07-09 00:18 #7 av: Christina

Ja jag satte ut krukan med fröna i en snödriva och täckte över med snö mot solen. Och så blev det plötsligt töväder den veckan och krukan blev full med vatten och svämmade över. Skrattande

Anmäl
2006-07-09 00:55 #8 av: Therese-jhfd

Christina - Om du vill kan jag sända dig fröer från den i höst när de är klara.

Testa att hoppa över det där med kylan. Min mormor har en likadan blomma nämligen och när hon fick sin så satte hon fröerna i jorden omkring maj månad. Det året blev det bara blad, men säsongen efter kom "blommorna" eller vad man nu skall kalla det.

Både jag och mormor tackar förresten för hjälpen med namnet.

Mvh:Therese

Anmäl
2006-07-09 12:33 #9 av: Diana61
Kan det vara Rysk Marton ?
Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.