Annons:
Etiketterköksväxterkryddorläkeörter
Läst 12368 ggr
Sol-
2006-07-11 19:15

Stevia!

Någon som odlar stevia eller sötflockel som det oxå kallas?


Annons:
ikna
2006-07-11 20:47
#1

Jag odlar stevia för första gången i år. Jag har skördat några blad och torkat. Det ska visst t o m gå att övervintra den, det måste jag försöka!

Christina
2006-07-11 22:00
#2

Hur många sorter går det att odla i Sverige? Vad behöver Stevia ifråga om jordmån och sol?

Polyanna
2006-07-12 00:43
#3

Vad i allsin dar talar ni om? Bild tack Skrattande

Sol-
2006-07-12 12:37
#4

#3 Kolla här!

#1 Det är första gången för mig oxå! Hur stora är dina och har du dragit upp dem från frön? Mina är väl 10-15 cm, jag har oxå skördat några ynka blad.

#2 Jag visste inte att det fanns flera sorter Generad


MaMaMade
2006-07-12 14:35
#5

Försökte så ett år men det ville inte komma ngt. Skulle vara roligt att ha. Misslyckas jämt m citrongräs också… :(

ikna
2006-07-12 19:26
#6

Sol. Bilden du länkar till är min! Ja, jag har drivit upp dem från frön. Tre av plantorna dog tyvärr av någon anledning, men resten har jag beskurit i dag.

Annons:
Christina
2006-07-13 00:47
#7

#6 Nä - är det sant? Så kul att vi söker och hittar varandra på flera ställen på nätet. Det måste väl betyda att här finns mellan oss en icke föraktlig mängd kunskap?

#4 Jag vet inte heller om det finns flera sorter. Var nyfiken eftersom jag fram till nu inte visste någonting alls om Stevia och ville passa på tillfället lära mera. Aha - alltså EN sort - EN art - då?

Sol-
2006-07-13 02:35
#8

#6 Hi, hi va kul! Alternativ är en av mina favoritsidor, förutom iFokusFlört


ella55
2009-03-18 17:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

stevia

Branneli
2009-04-22 00:31
#10

Hur beter sig denna växt i landet ?? Förökar han sej ? Hur förökar den sej? Genom frön eller rötter ??

Åsa S
2009-04-22 11:15
#11

Steviafröer är ljusgroende, och de gror bättre ju färskare de är. Detta är en mycket värmekrävande växt bör odlas mera åt basilikahållet = kruka är bättre än i marken + den gillar inte temperaturer under +15C. Själv övervintrar jag min i ett vanligt fönster, en hel del vissnar ner men det kommer nya skott sedan till våren.

Ann1
2009-04-22 12:10
#12

Main Actions

Other Actions

Standard Dosage

  • naturally sweetens

  • kills bacteria

Leaves

  • lowers blood sugar

  • kills fungi

Ground leaves: 1/4 tsp =

  • increases urination

  • kills viruses

1 tsp of sugar

  • lowers blood pressure

  • reduces inflammation

Infusion: 1 cup 2-3

  • dilates blood vessels

 

times daily


Stevia is a perennial shrub that grows up to 1 m tall and has leaves 2-3 cm long. It belongs to the Aster family, which is indigenous to the northern regions of South America. Stevia is still found growing wild in the highlands of the Amambay and Iguacu districts (a border area between Brazil and Paraguay). It is estimated that as many as 200 species of Stevia are native to South America; however, no other Stevia plants have exhibited the same intensity of sweetness as S. rebaudiana. It is grown commercially in many parts of Brazil, Paraguay, Uruguay, Central America, Israel, Thailand, and China.

Tilda-T
2009-04-22 13:18
#13

Stevis annonserades på Plantagen för någon vecka sedan och jag skulle dit och köpa en planta (för nyfikenhets skull).

Då har dom fått dragit in dom för att Livsmedelsverket hade sagt att dom inte fick säljas. Hade något att göra med att stevia inte var godkänt som livsmedel i sverige!!

Sjukt när det finns frön att köpa.

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Annons:
[Asta]
2009-04-22 15:05
#14

Tilda-T - det var lite intressant. Dels indragningen, men också att Livsmedelsverket då ser det som ett livsmedel när de säljer växter. OCH att det är helt OK att sälja fröer.

Jag köpte faktiskt en sådan planta (innan de drogs in) och tycker det är lite spännande. Stevia används som sötningsmedel i andra länder och Cocacola använder det i länder där det är godkänt. Jag köpte en till min syster också, hon har nämligen diabetes och tyckte det kunde vara kul med ett sötningsmedel som inte består av kemiska produkter.

Tilda-T
2009-04-22 16:26
#15

Det ska vad jag har sett på kolhydrater i Fokus vara ett mycket starkt sötningsmedel som man får bruka med måtta annars blir det tydligen en bismak.

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

[Asta]
2009-04-22 16:41
#16

Jo - bladen är jättesöta. Det är lite häftigt att smaka på ett faktiskt. Sedan tror jag det är när man gör ett koncentrat av det som man riskerar att det blir väldigt starkt. Det är förmodligen sällan man så mycket växt själv att man kan samla ihop sådana massor.

bettin65
2009-04-22 17:51
#17

hej

jag ska faktiskt prova på att odla Stevia I år för första Gången,har fått upp 4 små plantor.

Använder även Stevia som socker ersättning har köpt det från en sajt, som sälger Förädlat pulver går bra att använda i kaffe bland annat.

Men vill testa att odla själv då det är mycket billigare.

dolfen
2009-04-22 20:43
#18

Har fått hem bl.a stevia-fröer nu. Glad

bettin65
2009-05-10 11:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Har fått upp tre av fyra plantor men har nyligen satt några till får se om också dom kommer upp……….

MdM-Cernita
2009-05-10 11:37
#20

Har odlat en planta i två år, ute på sommaren inne resten av året. Köpte en ny planta i år och fick tipset att ta sticklingar för att föröka den. otroligt vad sött den smakar, har processad stevia hemma (pulver och flytande) men gillar bladen bäst.

Konstigt att det är tillåtet med mygift i maten men inte denna beprövade produkt. Tänk om SLV kunde bekömpa transfettsyror, glutamat och azufärger med samma frenesi.

Annons:
Tilda-T
2009-05-10 12:11
#21

Sant detta med SLV, många gånger så silar dom mygg och sväljer kamelerna!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

bettin65
2009-05-10 19:57
#22

#20 låter intressant att du provat Bladen har inte gjort det än …

Men ser fram emot att den växer upp så att jag kan göra det.

har också Stevia pulver hemma använder inget annat socker om jag har något val !

Förstår inte varför denna produkt är tillåten i mat.

Finns den att köpa som planta har hört att dom hade dragit i det får kolla !?

Magi-cat
2009-05-10 21:17
#23

vi använder torkad stevia som sötningsmedel. Det är väldigt sött och mycket, mycket drygt!

Det vverkar otroligt befängt om det är indraget och inte får säljas!!?? VIlket förmynderi! Det är en beprövad produkt och brukas allmänt i många länder. Folk har bevisligen överlevt.

Det finns ingen som helst logik att finna i en sådan indragning - man får ju sälja t.ex. tobak och allt vad man nu kan ta för exempel.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Ann1
2009-05-11 01:10
#24

Stevia säljs som planta på Åbergs trädgårdar i Öja. de hade ingen aning om någon indragning. Jag frågade efter fröer men de sa att de snart hade plantor!

För övrigt en mycket sympatisk plantskola och café!

MdM-Cernita
2009-05-11 01:14
#25

Finns på Nynäs slott i Sörmland.

bettin65
2009-05-11 09:57
#26

#  24 Tack för tipset en bit från mig men måste nästan besöka stället under våren sommaren…………. Tack.

Det kanske inte stämmer men det har varit snack om det att Eu inte Godkänner Stevia Som livs medel……….

[Asta]
2009-05-11 10:00
#27

Plantagen fick (se #13) tydligen sina plantor indragna. De försvann helt klart från vår Plantagenbutik. Det kan ju vara för att de gjorde så mycket reklam för dem att SLV såg det. Andra som säljer det kanske är lite tystare om det och kan då ha det kvar.

Annons:
bettin65
2009-05-11 10:03
#28

# 27 ja visste att jag hört det någonstans………..

Så man ska titta på det  mindre ställena…..

Tilda-T
2009-05-25 21:05
#29

Knäppt att dra in den som färdig planta när det finns frön överallt att köpa och odla själv!Skrikandes

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Jennix
2009-05-25 23:03
#30

#11  Åsa, betyder det att Stevia-frön ska ha mycket ljus för att gro? Inte mörker alltså? (nybörjare)

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

OleaViola
2009-06-07 20:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

jag tror att du ska tolka det Sp Jennix inte expert själv men

har fått upp några plantor själv å de var rätt så lätta att gro men lite svårare att hålla vid liv men två plantor har vuxit upp och blivit rätt så stor i allfall snart 5 cm  och tre centimeter ……….

OleaViola
2009-08-27 15:29
#32

Någon som vet Om man kan Och hur i så fall man tar Sticklingar från en Stevia planta……..

mina två plantor har blivit långa men skulle vilja utöka med flera plantor………….

ikna
2009-08-27 17:24
#33

Visst kan du föröka den med sticklingar. Du klipper bara av toppen på en planta och sätter i ny kruka.

Nygammal
2009-08-27 20:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Denna Stevia sådde jag i mars och nu har den vuxit till 42 cm.

Annons:
OleaViola
2009-08-28 00:20
#35

Tack Ikna ska göra det ska bli kul att se om jag lyckas…….

Så fin planta du har  min är gänglig men då har jag norpat lite då och då så det är nog därför……….. #34

[akaron]
2010-06-13 01:09
#36

Jag har sått steviafrön i år men det var bara fem frön i påsen och endast ett har klarat sig av de tre som grodde, men det bara några enstaka blad på den och den är bara ett par cm hög och växer riktigt långsamt. Idag när jag gick in på blomsterlandet blev jag riktigt glatt överaskad när jag hittade steviaplantor, jag hade fått tipset på kolhydrater iFokus men vågade knappt hoppas på att det skulle finnas här också.
De såg så olika ut så jag köpte två. Den ena hade mindre blad och massor av så vita blommor, den andra hade stora fina blad men varken blommor eller knoppar. När jag kom hem smakade jag på dem och de var som jag trodde att den som inte blommade hade mer smak. Stevian sägs ju vara som bäst första året så plantan som inte blommar har de nog drivit upp i år till skilnad från den andra.
Så nu skakar jag liv i den här tråden som jag haft bokmäkt men inte skrivit något i tidigare. Ni som hade Stevia i höstas, övervintrade ni era plantor? Hur trivs de bäst, i ett föster med mycket sol (söderläge) eller ute på en uteplats där det är skugga största delen av dagen och bara sol en stund på morgonen?

[Asta]
2010-06-13 14:56
#37

Min stod ute i landet och självdog i vinter är jag rädd.

Åsa S
2010-06-13 15:06
#38

Jag har en stevia i kruka som är 3år jag bara tar in den och ställer i mitt sovrumsfönster på hösten. Stevia gillar inte temperaturer under +15C så den är lika köldkänslig som basilika.

Min planta kommer från ett år då jag fick massor av plantor, jag köpte fröerna hos Runåbergs där får man fler än 5frö/påse och jag behandlade fröerna som ljusgroende som de är = man får inte täcka fröerna med jord, bara fukta en bädd med såjord, strössla ut frön och sätta plast över och ställa ljust men ej i gassande solsken då brukar de gro bra ifall det inte är gamla frön.

OleaViola
2010-06-15 11:48
#39

jag har en överlevande liten Stevia planta från förra året som har stått i mitt köks fönster i söder läge den verkar krasslig har ställt ut den på min inglasningen nu hoppas att den blir lika fin som #34 som din är

Undrar om man kan få tag på Stevia plantor här nere någonstans i Skåne hade vartit kul med en självsådd och en annan planta att ha och gemföra med gillar att ha lite anorlunda växter

[akaron]
2010-06-15 20:24
#40

#39 Blomsterlandet säljer steviaplantor så du kanske kan hitta en där.

OleaViola
2010-06-16 00:39
#41

Har inte Blomsterlandet nära mig får titta någon annanstans eller ta tåget på en liten utflykt !

Annons:
MissMullig
2010-06-19 17:14
#42

Om jag vill skörda av stevian så mycke som möjligt skall jag då låta den gå i blomm?

Eller blir stevian förändrad i söttman då?

MissMullig
2010-09-22 19:17
#43

*puffar tråden* Inget svar på min fråga

OleaViola
2010-09-23 00:27
#44

hej det vet jag inte  men det kan vara så att det förändrar smaken på en del andra växter eller örter brukar  smaken ändras när den har gått i blomm hoppas någon annan vet säkert !

Upp till toppen
Annons: