Annons:
Etiketterlökväxterknölväxter
Läst 15629 ggr
Sussi
5/31/06, 8:29 PM

Spindellilja!!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En till bild av blomman.

Annons:
Sussi
5/31/06, 8:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Nu har min exotiska spindellija slått ut, kl 18.00 som det stod i artikeln jag läste att de skulle göra!

Men var ska man ha den, är det ute eller inne blomma? Hör den till perenner eller vad?

Känns synd på så vacker växt att ha den ute och "skräpa" men jag vet inte vart jag ska sätta den när jag inte vet hur den ska skötas.

Nån med erfarenheter?

Christina
5/31/06, 9:37 PM
#2

Sköt den som om det vore en krukväxt. När den vissnat ner ska den ha pyttelite vatten.

Den kan alldeles utmärkt stå utomhus i en kruka hela sommaren, men måste övervintras inomhus. Du kan också ha den inomhus nu om du vill njuta inne av doften.

Cyriel
10/9/08, 5:15 PM
#3

Begonior och doftliljor.

Frostnätterna har kommit och jag har flyttat in mina pelargonior i källaren under lysröret med timer.

Men hur gör jag med mina nyförvärvade begoniaknölar? De skall förvaras torrt och svalt, har jag förstått, men skall jag klippa bort grönskan och ta upp knölarna ur krukan?

Skall jag klippa ner doftliljorna inför vinterförvaringen i källaren?

Cyriel

Bjornen
10/9/08, 7:14 PM
#4

Låt dem stå kvar i krukorna och låt dem vissna ner av sig själv, då går en del näring ner i löken.

[Asta]
10/9/08, 10:49 PM
#5

Jag hade en spindellilja under många år. Den vissnade aldrig ner. Jag hade den inomhus året om och den blommade då och då under året. Den brukade få sidolökar och bli allt större i krukan. Men inte slog den ut kl.18.00 varje gång inte.

Nu såg inte min spindellilja ut exakt så som din. Den jag hade var en jag fick från en gammal tant som i sin tur fått den från sin mamma etc. Jag gillade den väldigt mycket, men gav bort den vid en flytt eftersom den var för stor. Det brukade vara ganska många knoppar i varje topp, men det blir det förmodligen på din också när den blivit lite äldre.

BiGavia
10/13/08, 10:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Så ser min spindellilja ut.

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

Annons:
S
9/17/20, 10:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#7

Mina inomhus spindelliljor ser ut så här. Mina vissnar aldrig ner, dem har väldigt tunna blad. Verkar som det finns olika?

Pyttelite
4/18/21, 3:51 PM
#8

Vilket härligt stort exemplar.

Blommar de på sommaren och doftar de något?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Upp till toppen
Annons: