Annons:
Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 9961 ggr
AktieTrader
2006-05-09 21:11

Chilliplanta

Nu har jag sått frön och för två dar sedan kom de upp ur krukan som står vid sydfönstret. Nu är de ca 4cm och har två blad.

Vad är nästa steg? När? När ska man dela upp dom i varsin kruka? När kan jag sätta ut dom i uterummet, där går inte under +10?

Annons:
ikna
2006-05-09 21:35
#1

Jag brukar skola om dem i var sin kruka när de fått 4 - 6 blad.

Christina
2006-05-09 21:42
#2

Jag gör också som Ikna. Då är de förhoppningsvis 10 cm höga.

Tycker också att du kan sätta ut dem i uterummet redan nu. Du bor ju i Halmstad och där lär risken för att det blir frostnätter vara över. Se bara till att de små plantorna inte bränns sönder av direkt solsken.

Om de groddar du har nu står mycket tätt så kan du gallra och lämna högst tre i varje kruka. När de planteras om ska det vara en per kruka.

AktieTrader
2006-05-09 22:37
#3

Tack för råden.

Nä det är ingen risk att de står för tätt är det inte så snålt som det var med frön för 20kr, 7 ynka frön var där i påsen.

Jo risken för frost i uterummet är sedan länge borta. Lägsta temperaturen i år var -2 och då var det den kallaste vintern sedan 60-talet. Normalt är det runt +2 till +3 i jan-feb med någon enstaka natt under 0. 

Hur är det med värmen? Jag såg att det var 36 grader varmt. Hur varmt får det bli?

Christina
2006-05-09 22:42
#4

Va? Har du 36 grader i uterummet - pust. Då blir det till att vattna. Värmen skadar iofs inte plantorna, utan det är brännande sol, som de små stackarna måste vänja sig vid gradvis.

AktieTrader
2006-06-14 21:39
#6

Uppdatering:
Allihopa lever fortfarande. Jag planterade om dom för 1,5v sedan och de är nu 20-25cm höga och har 4-5 bladpar.

När ska man göra nästa sak och vad? Jag kan tänka mig att man ska toppa dom på nåt vis.

Annons:
Christina
2006-06-14 22:37
#7

Nädå - du behöver inte toppa dem. Men ge dem gärna litet flytande näring.

Kul att alla lever. Du kommer att få massor med chili framåt sensommaren. Vi tog in vår kruka i stugan och har skördat av den hela vintern. Sedan i maj flyttade vi den till växthuset igen och den satte igång att växa på nytt.

bjorsa
2006-06-14 22:45
#8

#6 Dom få gångerna jag har odlat chillie och paprika har jag bara låtit dom växa som en buske dom kommer då att behöva stöd senare men såklart blir ju inte optimal skörd men man behöver ju inte göra något annat än stödja den när kilona börja tynga ner :-)

 mvh/bjorsa

Christina
2006-06-14 22:49
#9

Ja vi fick nästan väl mycket. Och eftersom chiliplantan och matlagningen är min mans revir har jag serverats chilistark mat så gott som varje dag………..

bjorsa
2006-06-14 22:58
#10

#9 jag gjorde misstaget att tro att man kan konservera chillin i olja å si di gick inte den började jäsa så fick slänga massor av fjolårets chilli men jag torkade oxå en del i en sån där frukt/grönsakstork så sådant har jag kvar av å använder den i maten oxå.

Hur lagrade du din chilli eller gjorde du en chillipasta av den funderar på att göra så i år om de nu blir något att bara mixa ihop chillin å sen frysa ner .

mvh/bjorsa

Christina
2006-06-14 23:05
#11

Gjorde ingenting - utan bara plockade från plantan hela vintern. Den blev förstås extra stark när den var lite gammal och torr.

bjorsa
2006-06-14 23:46
#12

#11 Aha du tog ju in den som de stod i#7Generad

mvh/bjorsa

AktieTrader
2006-06-15 00:40
#13

Ok bara vattna och gödsla, så bra. De växer bra för här är rena mexicoklimatet i uterummet.

Det är jalapeno så jag tänkte lägga in dom i en lag av vatten salt och vinäger.

Annons:
Christina
2006-06-15 09:30
#14

#14 Suveränt - vilken trevlig 'gåbortspresent' dessutom om det blir mycket.

Christina
2006-06-17 00:24
#15

Så här ser vår chiliplanta ut just nu. Obs att det är maken som envisats med att inte klippa ner den, utan nu blandas gamla frukter med nya blommor. Bra eller inte? Tiden får utvisa. Jag misstänker att växten inte kommer att anstränga sig över hövan att sätta blommor. Den måste tycka att den gjort sitt, när den är full med fröhus.

Men jag får hållas med mina blommor, så ägnar han sig åt köksträdgården.

ikna
2006-06-17 11:47
#16

Christina, vilken härlig chilibuske du har!Glad Det är väl så det går till i naturen; frukten sitter kvar om ingen plockar, men det kommer nya blommor ändå!

Mina plantor är då rakt inga buskar, utan mer som en rak pinne med blad. Fast den börjar så smått få grenar och den står med många knoppar, så jag är nöjd!Cool

Christina
2006-06-17 13:49
#17

Vår är inne på tredje sommaren, så det har tagit lite tid.

AktieTrader
2006-07-23 20:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Det blev blommor för ett par veckor sedan och nu växer det många jalapeno. Jag har gett bort 3 plator och behållt 4 själv.

Plantorna förgrenade sig själva närblommorna kom. Nu står de i krukor som är ca 15cm i diameter. Behöver dom större?

Oftast så äter man gröna jalapeno men de är väl röda när de är mogna?

Christina
2006-07-23 23:38
#19

Du kan gott ge dem en lite större kruka. I gengäld behöver du då inte sätta om dem i större krukor i vår.

Om du skördar de gröna är de mildare än röda. Så varför inte ta litet nu och låta några mogna till rött? De gröna är godare i min smak.

jonsan
2009-07-01 16:40
#20

Hej!Hoppas det är ok att fortsätta i denna tråden?

Vad har jag gjort för fel eftersom 2 blad ser ut som det som syns på bilden?Växten är ca 23cm hög.

http://img195.imageshack.us/i/ch1d.jpg/

Annons:
Upp till toppen
Annons: