Annons:
Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 18864 ggr
Niklas
2006-04-18 22:29

Murgröna

För många år sedan tog jag med mig ett skott med ett blad av en murgröna från Öland till Stockholm. Först satte jag det i vatten så att det fick rötter. Sen planterade jag det i en kruka. När det hade kommit några nya blad planterade jag ut det i trädgården hos min mamma. Nu är det en stor och fin murgröna som växer vid huset.

I höstas tog jag två skott från den och planterade i kruka. Nu har det kommit nya blad så snart tänker jag plantera ut dem i trådgården hemma.

Murgröna är nog min favoritväxt.

(Hamnade det här i rätt grupp?)

Vänliga hälsningar

Niklas


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Christina
2006-04-18 23:02
#1

Javisst är murgröna snyggt och tacksamt. Jag har en röd enplans träkåk på landet och där passar det inte riktigt. Men kanske klättrande på ett berg eller ett träd?

Cattis
2006-04-18 23:11
#2

Kan man plantera ut murgröna som man köpt i affären? Alltså som krukväxt? Eller är den sådan sort att den "ska" vara inomhus?

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Christina
2006-04-18 23:15
#3

Jag hade två små mini-murgrönor av den sort som medföljt julgrupper. Satte ut dem vid en stubbe och de har övervintrat två år nu. Växer visserligen långsamt, men de överlever.

Pernilla
2006-04-18 23:18
#4

Oooh, de kulliga skogarna i England där träden är helt övervuxna med murgröna…. det är så vackert att man nästan dör. Murgröna ska jag förstås ha på min slingriga balkong i sommar, tack för tipset!

Cattis
2006-04-18 23:20
#5

Då skall jag nog prova det, de passar bättre ute än inne i kruka tycker jag.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Niklas
2006-04-19 00:22
#6

#2: Vi har också utplanterad "tam" murgröna. Den växer väldigt långsamt men den lever.

Murgröna på tegelvägg tycker jag är fint.

Vänliga hälsningar

Niklas


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Annons:
Cattis
2006-04-19 02:05
#7

#6 Var det en tam murgröna? Kom inte den från det där stället där alla andra buskar o blommor köptes?

Pratar vi om den under lekrumsfönstret?

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Niklas
2006-04-20 00:36
#8

#7: Ja och den var tam.

Vänliga hälsningar

Niklas


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Christina
2006-04-20 00:59
#9

Mina små var den sort som är tvåfärgad, vit och grön, och mycket små blad. Och växer på fint och tätt, men långsamt

bubbelbubbel
2006-04-22 23:13
#10

fick höra av min pappa en dag, att murgröna kan förstöra träpanelen på hus…? någon som hört nått om det ?

men det är en vacker växt. :)

Linda
2006-04-22 23:30
#11

Bra med tama växter hi hi jobbigt om de blir vilda och köttätare;)

-Tack iaf för tipset murgröna är så vackert tycker jag:)

CBA
2006-04-22 23:53
#12

Min erfarenhet av murgröna man har inomhus är att de får löss eller spinn…inte roligt då det lätt sprider sig till andra växter.

Är den känsligare att ha inne eller är det bara jag som råkar ha otur med dom ?

Mvh CBA

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Linda
2006-04-23 00:09
#13

Ja den erfarenheten har jag oxå….

Annons:
Christina
2006-04-23 00:09
#14

Har också hört att den har benägenhet få spinn. Har själv aldrig haft murgröna någon längre tid inomhus. De jag haft har varit delar i julgrupper och de har varit helt friska fram till maj, då jag planterat ut dem. Ska visst duschas flitigt om de ska trivas i  kruka inomhus.

CBA
2006-04-23 00:11
#15

Ah….dusch :o)

Mvh CBA

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Linda
2006-04-23 00:44
#16

Har en i köks fönstret som överlevt efter en blomgrupp..ska nog plantera ut den och hålla tummarna!

marwes
2006-04-23 09:55
#17

Sägs ju att murgröna skall vara en av de bästa växter att ha inom hus då den tar massor med damm och andra otäckheter

Linda
2006-04-26 23:28
#18

Mina bara dör oavsett ju..he he kanske har för liiite damm?

(dagens störtsa skämmt;)

Christina
2006-04-26 23:33
#19

Murgröna kan gott stå i lite drag. Den vill ha kalla fötter.

lisette
2006-04-26 23:41
#20

kan man ha murgröna bara i en kruka på en brunn? tycker oxå den är otroligt fin nämligen.

Annons:
Linda
2006-04-26 23:43
#21

Absolut, men den torkar väldigt lätt och behöver lite mer skiggig plats för att trivas.

lisette
2006-04-26 23:54
#22

så mitt ute i trädgården är inget att rekommendera då… nehe…

isa
2008-10-22 19:24
#23

Tål alltså murgröna frost? Kan de stå i krukor på min balkong året runt? Det är små gröna murgrönor som jag köpt i affären, som vuxit ganska bra nu i sommar, (dock långsammare än andra växter.)

Tacksam för svar.

Mvh isa.

Bjornen
2008-10-23 00:59
#24

Vanlig murgröna (Hedera helix) växer vild i södra Sverige på skuggiga ställen under träd eller dylikt. De flesta murgrönor som stått ute under sommaren och är väl avhärdad tål minusgrader utan problem. Däremot är det mycket osäkert om de kan övervintra i kruka och jag skulle nog säga att om det blir normal vintern nästan omöjligt utan ordentligt skydd under vintern. Prolemet är att i kruka så tjälar krukan från alla håll och eftersom murgröna är vintergrön så förlorar den för mycket vatten för att klara vintern. Däremot kan plantan se fin ut hela vintern.

En del sorter är mindre tåliga och bör användas som bara krukväxt. Att komma ihåg att de plantor som säljs på våren som vinterhärdiga eller frostttåliga inte tål frost på våren utan mycket noggrann avhärdning.

Tilda-T
2008-10-23 08:48
#25

Skulle dom ha större chans att klara sig om man planterar ner dom i jorden alltså?

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Bjornen
2008-10-23 09:54
#26

Mycket lättare, men det beror också på vilken sort. Vanlig murgröna räknar man härdig till zon 4. Jag har själv provat i zon 6 med dåligt resultat. Den överlevde första vintern men den frös ner så ordentligt att den inte hämtade sig, trots att den fick en mycket gynnsam växtplats utan minsta sol och lugnt läge. Det ska dock finnas ett exemplar i Falun (zon 5).

Lillhumlan
2008-10-23 10:16
#27

Jag köpte en relativt stor murgröna på en handelsträdgård. Den är ganska mörk i bladen och har ganska grova grenar. Den har stått på min förra balkong under ett helt år, när vi sen flyttade till hus så har den stått ute i samma stora zinkbalja i ett år till och trivs urbra, men nu tog jag tag i det hela och har planterat ut den, den växer mot vår carport nu….jag hoppas att den sätter ordentligt med fart till våren sommaren….

Strax under den så har jag planterat ner två små som man köper i "vanliga" blomsterbutiker…

De ser så klena och svaga ut, men vem vet, de kanske sätter full fart de med.

Bild kommer senare…..

/Lillhumlan

Annons:
Heart
2008-10-23 12:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Jag bor i zon 3.

Den här murgrönan hade jag inne i ett söder fönster år 2000. Den trivdes inte där utan fick hela tiden ohyra på sig. Det bästa fönstret inomhus är nog norrläge. Då jag tröttnade på ohyran planterade jag den i en större kruka och lät den vara ute, på vintern satte jag den i en kolsvart matkällare och tog ut den på våren. De två sista vintrarna har jag flyttat in hela krukan i ett kallt växthus (har ingen värme där), plastat in krukan med bubbelplast och lagt säckväv över som skydd för vårvinter sol. Någon gång har jag lagt några snöbollar i den så den inte torkar men mest får den bara vara ifred. Tar sedan ut den när det börjar bli vår igen.

Bjornen
2008-10-23 13:59
#29

Murgröna vill ha skuggigt läge och de bör bara stå i norrfönster eller en bitinne i rummet och aldrig i soligt läge.

isa
2008-10-23 14:59
#30

Ok. Tack för så mycket era svar. Nu vet jag bättre!Glad

kickboard
2008-10-25 16:25
#31

Det låter konstigt att murgröna inte tål sol. Jag har haft två ganska stora murgrönor ute i mitt glasade uterum två somrar och de trivs utmärkt. Där är minsann inte skugga utan väldigt varmt och soligt när vädret är fint. Det var nog någon på dettta forum som tipsade mig om att det gick att ha såna i uterummet. Till vintern tar jag in dem och har dem i ett svalt rum.

Bjornen
2008-10-25 21:28
#32

Deras naturliga växtplats är i skuggiga eller djupt skuggiga skogar. De kan säkert klara sig i soligare lägen också men kräver mera vatten och får en annorlunda färg på bladen.

flaxss
2008-10-28 23:45
#33

Murgröna tål sol , mina egna växer i väst och sydlägen och får inget vatten . och frodas som ogräs en mustig mörkgrön fin färg . och det är inte sant att dom enbart växer vilt i djup skugga . hos mig växer dom vilt i ett öppet soligt läge med få träd .

FerretCrow
2010-10-25 13:34
#34

Mina murgrönor dör ranka efter ranka men kan inte se någon ohyra? blir dom baar extra fula inomhus under vintern?

Annons:
Maria
2010-10-25 16:44
#35

Jag har aldrig lyckats med murgröna inomhus men däremot på en skuggig vägg utomhus växer de så jag verkligen får hålla efter dem.

Fina och vintergröna.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

FerretCrow
2010-10-27 00:59
#36

35: nja ute här klarar dom sig knappast när vi kan ha upp till 45 minus på vintrarna =(

Upp till toppen
Annons: