Annons:
Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 13993 ggr
altavista
9/8/06, 11:18 PM

klippa häck

just läst (nåja, i eftermiddax) att bästa tiden att klippa häcket är på slutet av aug/början av sept.

Man behöver inte klippa förrän till midsommar!

Annons:
Christina
9/8/06, 11:36 PM
#1

Det låter bra! Har också läst att man måste klippa i juni och i augusti. Låter jobbigare. Men det måste ju variera oerhört beroende på vilken häck man har.

kickboard
9/8/06, 11:49 PM
#2

Vi brukar klippa på vårvintern så slipper man ta reda på lövverket och sen räcker det med en lätt trimning på sommaren.

Christina
9/9/06, 12:02 AM
#3

Låter också bra!

Vilken typ av häck har du Alta Vista?

Och du Kickboard?

Blir så nyfiken eftersom jag just nu samlar på tips om olika häckar.

altavista
9/9/06, 9:37 AM
#4

vetegudarna, vad är det för buskar, fick på köpet s.a.s

skall ta kort och ni får avgöra Generad

kickboard
9/9/06, 11:29 AM
#5

Vi har en vanlig hagtornshäck som klarar det kalla klimatet här uppe i mellersta Finland. Den är tålig och växer tätt och bra, men har långa taggar.

AnnicaB
9/9/06, 1:30 PM
#6

Har ligusterhäck. Beskär till midsommar och slutet av augusti eller början av september. Nu är det gjort i förra veckan, så nu är det inget att göra med den tills midsommar :) Enkel skötsel. Ja, brukar ge den lite kompost till våren och rensa 1-2 ggr per säsong. Thats it.

*** Qui vivrqa verra ***

Annons:
Christina
9/9/06, 4:38 PM
#7

Intressant - ska visa denna tråd för sonen.

Tilda-T
9/9/06, 6:56 PM
#8

Min oxbär rekommenderar dom att man klipper på senvintern men jag har naggat på den då och då och den svarar med att bli tätare och tätare.

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Christina
9/9/06, 7:37 PM
#9

Oxbär låter som något för dem. Det fina med att klippa på senvintern är att då finns det inte så mycket annat att göra i trädgården.

altavista
9/10/06, 6:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

nu har jag klippt häcket enl rekommendation och hoppas på bättre - häckklippsfria Glad tider framöver.

men vet inte vad är det för ett häck? på våren/sommaren blommar det och nu är det små röda bär på det.
någon som vet?

Tilda-T
9/10/06, 8:47 PM
#11

Det där ser faktiskt ut ungefär som oxbär som jag har , men inte riktigt lika min växer lite rakare med grenarna. Men oxbär finns ju i många olika arter . Blir bladen vackert rödoranga nu på hösten?

Kan vara e spärrgrenig oxbär

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

altavista
9/10/06, 10:04 PM
#12

ojoj, vilka varianter!

ja, bladen blir röda eller kanske rödoranga på hösten och buskarna/ häcken är tättvuxen

Upp till toppen
Annons: