Annons:
Etiketterväxthusuterumvinterträdgård
Läst 16139 ggr
Diana61
2/11/07, 4:51 PM

Växthus - Glas eller plast ??

Jag kommer att få ett växthus i år av min man men frågan är skall jag ta glas eller polykarbonat (plast)? Vad är fördelarna och nackdelarna på dessa förutom att Glas är vackrare, tar in ljuset bättre och polykarbonat isolerar bättre och går ej sönder lika lätt som glas.

Hjälp mig att välja! Ni som har växthus och haft länge och kanske flera olika kan nog komma med bra förslag. Skrattande

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Annons:
Christina
2/11/07, 11:46 PM
#1

Du beskrev själv mycket bra för- och nackdelar i din fråga. Vi har efter tre år fått byta ut en glasruta. Den gick iofs sönder redan första året, p g a att själva fundamentet var lite snett.

Glaset släpper igenom mer ljus och risken för brännskador blir större. Skuggväv brukar anbefallas, men själv har jag klarat mig utan. Vad jag inte skulle klarat mig utan i mitt glashus är fönstren som öppnas med automatik vid stark värme.

Priset är en faktor också. Köpte vårt glashus på ett specialerbjudande. Plast är dyrare.

Humlan
2/12/07, 12:34 PM
#2

Jag har ett växthus i polykarbonat, men det beror på att jag har barn. En fotboll kan ju lätt komma på avvägar… Det fick vara värt dom kronorna mer. Jag köpte mitt på Willab i fjol när dom hade erbjudande för dom firade nåt jubileum.

Glas är onekligen vackrare. Fast jag tycker inte att mitt lilla växthus skäms för sig. Jag satte ihop mitt växthus själv, förutom grunden som jag fick hjälp med, polykarbonat väger inte så mycket som glas så jag kunde greja med det själv. Annars har du fångat, precis som Christina säger för- resp. nackdelar rätt bra själv.

Vilket du än väljer så snåla inte med automatiska fönsteröppnare, det är ett måste. Jag har automatiska öppnare på tre av mina takfönster och ett som jag öppnar manuellt. Det funkar bra. Jag funderar oxå på att köpa ett extra fönster som man monterar in i gaveln, motsatt dörren så att säga för att få en rejäl genomluftning.

bjorsa
2/12/07, 3:26 PM
#3

Med ett polykarbonathus kan du starta tidigare då de e lättare och ekonomiskt bättre att värma ett sådant hus .

Ett glashus förlorar 6,5 kcal *kvm glasyta* temperaturskillanden*timmar eller man kan säga 30 watt per kvadratmeter markyta i ett glashus så ett 10 kvm hus som behöver värmas upp 1 grad dvs om det är 10 grader ute och du vill ha 11 grader i huset går de 30*10=300 watt i timmen dvs 0,3 kwh för ett glashus och med polykarbonat typ 6 mm har jag för mig att man halverar energiåtgången men är inte helt säker men har för mig att glas har kvärdet 6,5 och polykarbonat 6 mm har 3,2 usch vad rörigt de blev  :-) Återkommer om jag hittar lite mer uppgifter .

Fördelen är ju på våren och hösten då man kanske vill värma upp en 10 grader å då slukar ett 10 kvm glashus 3 kwh och på ett dygn blir det 24*3=72 kwh och med en krona kilowatten blir de ju kronor man skulle alltså spara en 35 kr om dagen rent teoretiskt men nu kanske de bara behövs 4 grader eller så vad vet jag :-)

mvh/bjorsa

Diana61
3/9/07, 2:52 PM
#4

Tusen tack för er hjälp, men här är det pengar som regerar då jag är arbetslös, så det blir nog glas ochjag får vänta lite längre innan jag kan dra igång frösåddarna i det. Kan ju börja inne och sedan bära ut.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

bjorsa
3/11/07, 3:44 PM
#5

De finns ju oxå bubbelplast att isolera huset med och har för mig att 8mm ger ca halva energiåtgången men de blir billigare att köra inomhus först helt klart å så gör jag oxå jag brukade dra upp mina tomater helt under lysrör förr men nu har jag så lite att de räcker med fönsterbrädorna :-)

mvh/bjorsa

Diana61
3/12/07, 11:23 PM
#6

Jag har bestämt mig för glas och bubbleplast när det behövs. När ni drar upp med lysrör, blir det inte dyra el räkningar då?

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Annons:
Christina
3/12/07, 11:54 PM
#7

Har inga lysrör utan drar upp alla fröer på fönsterbrädorna och på alla bord jag lyckas få ockupera utan att göra övriga familjen helt vansinnig. Drar fram borden till vår glasvägg som vetter mot terrassen. Försöker stå ut med detta tills i mitten av april, då det är dags för omskolning och plantorna placeras i vårt kallväxthus av glas. Där har vi ett element som frostvakt, som slår på sig vid +grader och håller växthuset frostfritt. Det har gått bra i två år och har inte dragit så väldigt mycket el.

Dessutom har en del ettåringar såtts först i april och de har vuxit lika snabbt som de jag sådde inomhus i mars. Nästan.

bjorsa
3/13/07, 12:16 AM
#8

Jo de gick en hel del ström på den tiden men de var till yrkesodling då å de e de inte idag därför fönsterbrädorna :-)

mvh/bjorsa

46702257234
4/22/10, 4:49 PM
#9

                             Hej på er som är osäkra!

Om det kommer till någon, som är osäker vad som är dyrast!

plast eller glas till växthus!Gråter

Jag har gjort en förfrågan på korigerad plast till taket på mitt 11 kvm stora växthus,de kommer kosta mej ca 500--600 kr,glas är inte att tänka på att köpa,ett glas 51 x 61 cm, kostar 69 kr st.Skrikandes

Så det var tur, att jag satt på stolen,medan jag frågade vad ett glas kostade.

awjungfru57
4/22/10, 7:07 PM
#10

..som sagt, automatisk fönsteröppnare, absolut!
Jag har sen gjort en egen variant med både och! Har glas (härdat) i två väggar mot norrsidan för att kunna se ut från min sittplats. I taket och söderväggarna har jag kanalplast som isolerar och skyddar mot solen. Funkar perfekt!

Moas97
3/12/11, 10:27 PM
#11

Jag har äntligen fått lov av mina föräldrar att få köpa ett växthus. Men för att det är mitt första, så ska jag testa med ett 'falskt växthus' som är av PVC-plast och går att köpa billigt på Jula/Ö&B.. :>

/Moas97 :)

krimskrams
3/14/11, 2:36 AM
#12

Vårt växthus som byggdes förra sommaren och är ett hemmabygge helt och hållet består av korrugerad hårdplast! Detta har fungerat jättebra! Över vintern har plasten hållit bra trots stora mängder snö!

Mjukplast är svårt att få snyggt och glas går ju som känt lätt sönder!

Jag kan varmt rekommendera korrugerad hårdplast, funkar bra för oss!! Skrattande

Lycka till med växthuset!!

krimskrams
3/14/11, 2:40 AM
#13

Jag har inte någon automatisk lucköppnare, detta skulle verkligen vara bra! Jag har istället en handdriven lucka som öppnas och stängs av mig! Jag går ändå varje morgon via växyhuset, vattnar och kollar läger, så för mig passar det bra att öppna luckan själv! Dörren in till växyhuset är 2-delad, så att man kan vädra genom övre delen av dörren!

Visst skulle det vara prktiskt med automatisk lucköppning och även bevattningssystem, men jag tycker att det blir för dyrt helt enkelt!

Dessutom tycker jag att det är trevligt att varje dag vattna plantorna och lite småprata med dem på samma gång, kolla läget och tjuva de som behövs!

Jag har också klarat mej förra sommaren utan skuggväv, trots det varma läget (södersol) och den i allmännhet heta sommaren hos oss!

Har tänkt skydda med täckväv i år om det behövs!

Annons:
krimskrams
3/14/11, 2:46 AM
#14

Ser att många andra skrivit om polykarbonat-plast, jag vet inte vad mina plast-skivor består av, men hållbara är det i alla fall!

Kanske är det polykarbonat? De är köpta på Byggmax och används annars till olika byggen, t.ex. terasstak o.s.v….

Låter detta som polykarbonat-skivor?

Upp till toppen
Annons: