Annons:
Etikettrosor
Läst 21634 ggr
Diana61
2007-04-04 19:41

Rosor som gillar skugga?

Christina, jag undrar om du har några bra förslag på rosbuskar som klarar skugga och som blommar mycket och doftar. Platsen jag funderar på är skuggsidan av altanen som bara får kvällsol.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Annons:
Christina
2007-04-04 20:44
#1

Albarosorna doftar ordentligt som Rosor ska. Och är de som klarar skugga bäst. Klätterrosor växer  naturligt i silad skugga bland träd. New Dawn är ett pålitligt kort.  Men bara kvällssol kan vara knepigt. De vill nog alla gärna ha minst timmar sol.

Diana61
2007-04-05 00:16
#2

Så en albaros med andra ord eller ?

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Christina
2007-04-05 00:49
#3

Skulle egentligen inte sätta Rosor om det bara är kvällssol. Vad innebär kvällssol - från tre på em eller först från ca fem?

Diana61
2007-04-05 12:55
#4

Ingen eftermiddags sol utan kvällsol. Solen går ned på den sodan så runt 17:00 Det har funnits spireor där men jag gillar dom ej riktigt så jag har grävt bort alla utom en som jag skall snart ta hand om och vill ersätta med något färgladare och doftande, gärna som fjärillar gillar. Fjärilsbuskar kanske? Den vita skall tydligen dofta.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Scilla
2007-04-05 16:10
#5

Tyvärr är det så att många blommande buskar vill ha sol. Tror inte att fjärilsbusken är något optimalt val då den vill ha det varmt och skyddat.

Diana61
2007-04-05 17:44
#6

Hmm…. jag får kolla upp i mina böcker och jämföra med spireorna som frodades där och se vad som kan kunna trivas.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Annons:
Scilla
2007-04-05 18:02
#7

Låter som en bra idé :)

Christina
2007-04-05 18:53
#8

Clematis går ju fint förstås. De som doftar har ofta mycket svag doft, men dock lite.

Diana61
2007-04-07 11:46
#9

Men vad säger du om Bourbonrosor och Jungfrurosor ? De skall tydligen klara skugga? Om brudspireran frodades på platsen så borde dessa Rosor göra det. Vad tror du? Jag kan ju haft fel med hur snt solen kommer över där men jag vet att det är slut-tampen på solen innan den går ned bakom grannen.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Christina
2007-04-07 12:17
#10

Jungfrurosor=albarosor.

Bourbonrosor - jag TROR de behöver åtminstone 4-5 tim sol. När det uppges att Rosor är skuggtåliga, brukar man mena att de nöjer sig med 5-6 timmar sol. Men om det är mycket ljust läge kan det kompensera.

Diana61
2007-04-07 12:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Buskpioner kanske? Vissa sorter har doft men hur skrkt vet jag ej.

Rododendron kan ju fungera?

Klematisar fungerar ej då de ej har någor att klättra upp på.

Jag har nu letat bland mina foton för att få fram klockslag när solen kommer dit och detta foto är tagen i Juni och klockan är här 14:21 !!! Så det är juinte så sent som jag trodde. Skrattande

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Diana61
2007-04-07 12:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Så här ser det ut nu.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Christina
2007-04-07 18:33
#13

Rhododendron kan gå. Men varför inte låta det lysa av brokbladiga funkior? Ingen doft förstås, men platsen verkar som gjord för en orgie i funkior.

Annons:
Diana61
2007-04-08 11:30
#14

Hostor är helt OK (vita doftar) men på vintern och hösten så dör dom ju ned och ser så tråkiga ut och platsedn blitr tom. Jag vill gärna fylla ut den med buskar och varför inte något vintergrönt. Sedan så vill jag ha doften när vi sitter på altanen 
där och fikar och äter.

Annars så kan man ju faktiskt blanda funkior med liljor som sticker upp som facklor…. En idé faktiskt…….. Dagliljor passar bra de med där.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

elenor
2007-04-08 19:42
#15

Så här skriver David Austen på en sida

Climbers for shady walls North facing or less than 4 hours sun per day:
Albéric Barbier, Ena Harkness Clg, Danse de Feu, Félicité- Perpétue, Golden Showers, May Queen, Mme Grégoire Staechelin, Mme Legras de St. Germain, Mme Plantier, Mme Alfred Carriere, Maigold, New Dawn, Mermaid, Veilchenblau.

Hoppas att du hittar något användbart här!

Själv har jag förälskat mig i Mme Grégoire Staechelin, och kommer att plantera den mot en nord-östvägg. Den har så vackra Rosor, som rosa underkjolar i flera lager, men är tyvärr engångsblommande.

Christina
2007-04-08 21:47
#16

Jag är tveksam mot David Austins 'mindre än 4 tim sol'. Det beror på hur man räknar förstås. Solen som går ner så sent som kl åtta hos oss kan man nog inte räkna som sol fyra tim från 16-20.

magma
2007-04-08 22:53
#17

Hej Diana61, kul att se en "bekanting" här:)

Kan inte azaleor vara något, guldazalean doftar ju också?

Lagerhägg, finns ju även en (flera?) sort med mindre blad och större, vita blommor. Är vintergrön.

Clematis kan du ha även om du inte har spaljé, du kan låta den "klättra" på marken- plantera tex låga, vintergröna buskar och låt clematis växa liggande mot marken. Då kommer blommorna vända sig uppåt mot ljuset ovanför bladverket och synas jättefint uppifrån, likadant kan man göra med andra klätterväxter. (Kaprifol? Många sorter doftar ju också, och finns med olika blomningstid.) Lämpligtvis väljer man clematis som blommar på fjolårsskotten och alltså inte ska klippas ner, eftersom det kan bli snårigt att reda ut annars:)

Sedan finns det ju mycket i perennväg också du kan välja bland, men jag vet inte vilken zon du bor i?

Bjornen
2007-04-10 11:44
#18

Flera buskrosor och typ vildrosor klarar nästan helskugga men de flesta Rosor blommar sämre ju skuggigare läge det är. Bergros och daggros klarar skugga bra men blir ganska storväxta och bergrosen ger rikligt med rotskott om den är rotäkta. Pimpinellrosor blommar också bra i skugga och där bör man använda rotäkta plantor som visserligen sprider sig men okulerade plantor tål skugga sämre. Många gammaldags sorter växer också bra i skugga. Bland klätterrosorna är Polstjärnan skuggtålig. Olika Albarosor tål också skugga bra.

asab
2007-05-13 00:55
#19

Jag har en Finsk vit ros (vet inte riktigt namnet) som blommar och frodas i skugga.

Bjornen
2007-05-13 01:07
#20

Finlands vita ros är en vitblommande pimpinellros. Men även klätterrosen kallas i bland Finlands vita ros eftersom den är framkorsad i Finland.

Annons:
Margareta
2007-05-13 02:50
#21

Henri Martin (hur det nu stavas) har blommat under sådana förhållanden hos mig, men det tog många år innan första blomman kom. Jag köpte den där vi bodde först och tog med den när vi flyttade och hade ingen annan plats eftersom de andra var mer solkrävande.

Kanske solen kom vid 15-16 när det var som ljusast mitt i sommaren.

Idag skulle jag aldrig plantera en ros under så solfattiga förhållanden.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Upp till toppen
Annons: