Annons:
Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 11347 ggr
zeretki
2007-02-18 13:43

letar efter blommor som doftar gott

Hej! Jag undrar om någon har tips på blommor som doftar gott, både inomhusväxter och utomhusväxter. :) Gärns specifika namn! :)

Vet inte riktigt var ämnet hör hemma…fanns inget "allmänt om växter". ;)

Annons:
Christina
2007-02-18 15:24
#1

Doftande krukväxter - då tänker jag först och främst på porslinsblomman, doftpelargoner, Rosengeranium eller Dokter Westerlunds blomma, Spindellilja och just nu kan man köpa i handeln Mimosa, Liljekonvalj och Primula.

Jag köper ibland också lavendel i kruka för doftens skull och för senare utplantering. Och så kryddväxterna i kruka i köksfönstret.

Christina
2007-02-18 16:10
#2

Utomhus är det främst blommande buskar jag själv gått in för. Rosor förstås och sedan syren, kaprifol, schersmin och hägg.

zzaga
2007-02-18 18:04
#3

Innomhus: doftranka! Lukar jättemycket, nästan lite för mycket ibland. Änglatrumpet. Luktar porslinsblommor så mycket?

Utomhus:

Lavendel, Rosor, doftpioner, muskatellsalvia, lövjoka (helt makalös, doftar jättemycket och är lätt att odla).  Nattviol, smultron schersmin, dagliljor, vildkaprifol och kryddväxter som rosmarin, saliva timjan.

Christina
2007-02-18 18:09
#4

Bra förslag Zzaga. Javisst doftar doftranka betydligt mer än porslinsblomman.

zzaga
2007-02-18 21:01
#5

Den porslinsblomman jag hade doftade inte så mycket. Men den fick otroligt vackra blommor:D

zeretki
2007-02-18 22:36
#6

Ja, doftranka ja…köpte en planta en gång och har aldrig fått den att blomma igen. Vad gör jag för fel??

Annons:
zeretki
2007-02-18 22:36
#7

Och tack för alla tips!

brinor
2016-09-01 17:46
#8

Lövjoka? Vad är det förnågot? Kan inte hitta nåhot om den när jag söker på nätet. Kan den kanske ha fler namn?

Vixxen
2016-09-01 22:36
#9

#3 Ja, Porslinsblomma doftar mycket! Speciellt kvällstid!

Sindri
2016-09-02 07:18
#10

#8 av: brinor
Om lövkoja finns mycket att läsa på nätet
https://www.google.se/search?q=l%C3%B6vkoja&newwindow=1&bih=844&biw=1390&source=lnms&sa=X&ved=0ahUKEwjwls_d9u_OAhXC1iwKHcAYCO8Q_AUIBygA&dpr=1.13

Vackra blommor i många olika färger med underbar doft, lite åt nejlikhållet. Kommer i handeln i slutet av maj.
Jag har odlat något år från frön.

Pydnadstobak doftar också kvällstid.

Jag har något som heter balsamblad, oansenliga blommor, lite grågröna blad. Om man gnuggar bladen luktar det lite som tuggummicigaretter, om nån kommer ihåg det. Fint som grönt i buketter.

Bjornen
2016-09-03 05:05
#11

Det finns väldigt många väldoftande blommor. Moderna sorter doftar mindre. Några exempel bland krukväxter olika porslinsblommor, sjöborrekaktus, olika bladkaktusar, doftranka. Perenna växter trädgårdsnattviol, såpnejlika, gammaldags pingstliljor och myntor.. Buskar olika Rosor såsom pimpinellrosor och vresrosor, men också många andra.  Ettåriga vanlig lövkoja, grekisk lövkoja, reseda. Blad bladdoftande finns gubbaskägg, åbrodd, balsamblad och kamferblad.

Upp till toppen
Annons: