Annons:
Etiketterköksväxterkryddorläkeörter
Läst 5049 ggr
busan
4/26/07, 12:16 AM

Solrosskott

Jag har just upptäckt i butiken "solrosskott" som är underbart gott på mackan, i soppan, på köttbiten eller i salladen – ja på allt!

Undrar därför om det är något man kan odla själv bland kökskryddorna eller i den lilla gårdslotten.

Är det någon som kan tipsa mig om detta guldskott?

Annons:
Diana61
4/26/07, 12:25 AM
#1

Det är ju bara att så solrosor och skörda dom när de grott.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Christina
4/26/07, 12:26 AM
#2

Oh ja - jättelätt att odla. Vanliga solrosfrön finns lite överallt. Säkert finns en monter med fröpåsar i din matbutik just nu.

Kan t o m odlas inomhus precis som när man odlar smörgåskrasse.

Blötlägg fröna först i en burk med över natten. Häll bort vattnet och låt dem ligga kvar tills man kan se att de öppnar sig/börjar gro. Lägg dem sen på en bricka med lite jord under. Håll fuktigt genom att lägga tunn plastfolie över. När du ser att de börjar växa tas folien bort och sen skördar du när de har blivit lagom stora.

Christina
4/26/07, 12:37 AM
#3

 Haha - här svarade vi två samtidigt.

Förresten - ta någon billig variant av solrosfrö. T ex fågelmatspåsarna. De 'fina' fröpåsarna för blomodling som jag föreslog i #2 blir för dyra. Du ser ju efter blötläggningen och groddningen vilka som det är liv i. Annars blir smörgåsmaten väl dyr.

Diana61
4/26/07, 12:42 AM
#4

*fniss* Jo du. Fågelmaten fungerar fint och blir bra mycket billigare.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

busan
4/27/07, 1:18 AM
#5

Jag tackar för tipsen!

Jag såg innan framför mig att de sådda solrosfröna skulle bli stora solrosor och ta bort allt ljus i fönstret och att dessa skott inte var ätbara. Nu vet jag bättre!

Fågelmatsfrön skall jag genast testa. En billig macka är ju att föredra!

Tack igen!

zeretki
4/27/07, 7:50 PM
#6

Finns det solrosfrön som ej går att äta?

Annons:
Bjornen
4/27/07, 8:00 PM
#7

Solrosor är inte giftiga oavsett vilken art det är. Men fågelfrön kan möjligen vara behandlade med t.ex. mögelgifter åtminstone teoretiskt eftersom det inte omfattas av livsmedelslagstiftningen. Bara spekulation utan fakta. En sak är dock säker att fågelfröet oftast har lägre kvalitet jämfört med det som används till livsmedel och innehåller ogräs och tomma skal. Bl.a. har malörtsambrosian inkommit till vårt land huvudsakligen tillsammans med solrosfrön.

Christina
4/27/07, 8:11 PM
#8

Fast groddar man inne så syns det snart vilka frön som har liv i sig.

Illan
4/30/07, 1:43 PM
#9

Men funkar det med fågelfrö??? Jag har läst på ett annat forum att de är behandlade på nåt sätt så att man inte ska äta dem.

Christina
4/30/07, 3:20 PM
#10

Har svårt att tro att det är något fel på groddarna, även om det rekommenderas att man inte äter fröna.

Shannisen
5/3/07, 11:36 PM
#11

Jag har hört att man INTE ska grodda fågelfrön..de kan ju ha salmonellavirus…det är vad jag har hört men..bäst är väl höra med någon expert..vore ju skitbra Fundersam(ja inte salmonellabra..) om man kan grodda fågelfrön!

Glad

Bjornen
5/3/07, 11:57 PM
#12

Det är klart tar man fågelfröet ur fågelstugan kan det finnas risk för salmonella. Men det plockas väl direkt från säcken. Om man använder en pyts som man både använder i fågelstugan och i säcken finns väl en mycket liten risk för salmonella. Enda faran att använda fågelfrön är att det kan finnas rester av bekämpningsmedel i fågelfröet eftersom det inte behöver kontrolleras enligt livsmedelslagstiftningen.

Upp till toppen
Annons: