Annons:
Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 38413 ggr
ThiffannyJ
5/7/07, 12:01 PM

Citronträd!

Hej!

Vet ej om det är rätt forum här men jag gör ett försök!

Har precis flyttat och i inflyttningspresent fick jag ett citronträd. Eftersom att vi flyttat till lägenhet så är det ett litet träd i kruka.

Så till mina frågor:
Hur ska man sköta det på bästa sätt? Vill den ha mycket eller lite sol? Vill den ha fuktig eller torrt i sin kruka? Ska man plantera om den så den har chans att växa?

Som sagt är helt ny på citronträd så alla tips om råd och skötsel mottaget tacksamt!

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Annons:
Ahnna
5/7/07, 12:21 PM
#1

Kul med flytt! Skrattande Jag har inget citronträd, men skulle gärna ha ett, så jag undrar ungefär samma saker.

Någon?

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Christina
5/7/07, 1:27 PM
#2

Se det var en fin present! Jag har också tittat på citronträd och de är DYRA! Det är en medelhavsväxt och vill ha varmt och ljust på sommaren och minst 5-10 grader på vintern. Det är just vinterförvaringen som kan bli knepig. Om den står i ren rumstemperatur får den svårt med knoppbildningen, så du får försöka hitta en lagom kall och ljus plats då.

Nu på sommaren kan du t o m ha den på balkongen. Duscha den gärna och vattna annars som vanlig krukväxt.

altavista
5/7/07, 2:21 PM
#3

jag har faktiskt mäkta stolt drivit upp ett citrusträd från kärna!

det lilla trädet är nu ett par år gammalt, jag har det ute på altanen i år redan i april (även NU i maj!) och på vintern i uthuset.

det har klarat sig så länge!

Christina
5/7/07, 8:17 PM
#4

Förstår att du är stolt! Då vet du allt om hur man får ett citronträd att överleva. Vad har du för temperatur och ljusförhållanden i uthuset på vintern?

Rosenhill
5/10/07, 5:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Här kanske jag kan hjälpa till. Jag köpte två citron träd i fjor för 120kr st ett fynd. under sommaren står dom i full sol och får citrus näring en gång i veckan och bara vatten en gång om dagen om det är över 20grader varmt. Det går bra att skölja av dom med vatten slangen det tål dom. Under vintern står dom i utterummet som har hela glasväggar och täckt tak, ett element som håller temperaturen på ca 7grader, vatten när dom börjar torkaupp, näring ca en gång i månaden, under vintern ska dom inte vara helt torra men inte för blöta heller, duchar dom i ca en gång i månaden också.

I lägenhet på vintern får du nog ducha dom en gång i veckan. 

Hoppas det är till någon hjälp. 

mvh cecilia.                 Bifogar en bild.

mariaa00
5/10/07, 5:22 PM
#6

Oj vad spännande! Har flera gånger tittat på citrusträd hos trädgårdshandlaren men har inte trott att man kan lyckas ha dem hemma. Det där med att de ska ha ljus förvaring vintertid gör det lite svårar om man då inte har typ en glasveranda.

Men i ett garage eller kanske en lekstuga borde fungera… gäller förstås att det är ström dit så att man kan ha lite underhållsvärme…

Annons:
Rosenhill
5/11/07, 3:31 PM
#7

#6 Du kan ju ha dom i storarumet på vintern men glöm inte att ducha. Exakt hur lite ljus dom måste ha vet jag inte.

Det finns ju företag med växthus som huyr ut vinter plats för stora och exotiska växter då brukar skötsel ingå.

Prova du och lyckatill 

mvh cecilia

altavista
5/12/07, 1:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Tja, citrusträdet får samma "omsorg" som de andra lite mer exotiska som fikonträd, oleander och änglatrumpeter.
de får helt enkelt rätta sig in i ledet Flört

De står på altanen på sommaren och vattnas av vår Herre Generad, förutom när det inte regnar i ca 2 veckor för då häller jag över dem från regnvattentunnan.

På vintern är de i uthuset, frostfritt dock utan någon som helst temperaturmätning. OM jag inte glömmer så tänder jag lampan på morgonen och släcker på kvällen.
en gång i vintras hade de riktigt varmt o´skönt, det finns en extrabelysning som ska tändas genom bara att stoppa sladden i uttaget. Samma uttag som går till det lilla elementet.

upptäckte dock misstaget efter ett par dagar då gick allt tbx till sin vanliga ordning

altavista
5/12/07, 1:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

och här är det lilla fikonträdet

förresten, azalean står också i uthuset (samma öde som de övriga) det är en som jag fick i kruka men började växa till sig, men tror inte den skulle klara sig utomhus på vintern

Christina
5/12/07, 3:39 PM
#10

#8 #9 Har du fönster i uthuset eller är det enbart lampa?

altavista
5/13/07, 3:48 PM
#11

det är enbart lampa (OM jag inte missar att tända) Generad

fast lampan finns även "otänd" till föga nytta till blommorna Ledsen

Christina
5/13/07, 3:56 PM
#12

Nyttigt att höra att det klarar sig ändå. Bra för oss som tvekar.

Bjornen
5/13/07, 5:04 PM
#13

Om det är en inomhus azalea klarar den inte kallgrader. Medan de flesta utomhusazaleor är mycket tåliga för utomhusklimat.

Annons:
altavista
5/17/07, 5:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

den är nog inomhus azalea och är planterad i en låda som står utomhus på sommaren.

Den trivs bra, här är bildbeviset!

Upp till toppen
Annons: