Annons:
Etiketterköksväxterkryddorläkeörter
Läst 24546 ggr
Humlan
2007-03-19 19:26

Odla potatis i hinkar?

Tänkte odla potatis i hinkar i mitt växthus i år. Är det nån här som har gjort det? Jag köpte hinkar och sättpotatis igår, när ska man slänga knölarna i jorden? Måste man låte dom få lite groddar först? Jag har aldrig satt potatis innan så alla tips är välkomna!

Annons:
ikna
2007-03-20 08:25
#1

Man måste inte grodda potatisen före sättning, men folk säger att det skyndar på skörden en del. Jag brukar grodda en del och en del sätter jag utan groddar och kanske de groddade blir något tidigare.

Jag har aldrig odlat i hink, men ska prova i år och hoppas på att kunna få några nypotatisar till pingst. Flört

Diana61
2007-03-20 08:26
#2

Humlan, du får en större skörd om du låter dom få groddar först. Min mamma gjorde detta i svarta sopsäckar på balkongen och det gick hur bra som helst. Lycka till och låt oss få höra hur det går? Du kan ju göra en test med att sätta en utan groddar och resten med groddar för att jämföra. Skrattande

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

EvaN
2007-03-20 13:35
#3

Hej ! Skrattande

Nu blev jag nyfiken. Hur många sättpotatisar sätter ni i varje hink ?

Vad för slags jord har ni ?

Hur ofta ska dom vattnas ?

Tusen tack för svar…

ikna
2007-03-20 17:12
#4

#3 En sättpotatis i varje hink (med dräneringshål) tänkte jag ha. Jag tänkte använda planteringsjord blandat med kogödsel och vattna vid behov.

Humlan
2007-03-20 17:41
#5

Ja, en eller två potatis blir nog lagom, det tänkte jag oxå ha. När kan det bli lagom att sätta dom tro? I början på april kanske? Måste köpa lite "ko-på-påse" oxå till knölarna.

Diana61
2007-03-21 09:56
#6

Man kan ju börja innomhus och bära ut den är det är riskfritt för frost.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Annons:
Humlan
2007-03-21 16:18
#7

Vad dum jag är! Så klart kan jag ju börja odla inomhus! Det gör jag ju med fröna… Då ska knölarna börja förgros nu då!

TinaH
2007-03-23 18:26
#8

kan man bara ta typ gammal potatis man har i en säck här hemma, som har groddat sig från affären och stoppa ner dem i en hink med hål i?

 Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~


 

elenor
2007-03-23 19:55
#9

Vi har alltid låtit potatisar ligga nakna i en trälåda, i dagsljus, under 2-3 veckor, för att bilda de små knubbiga, grönaktiga groddarna, innan de sätts i jorden. Det är det gamla "bonna"-sättet! Skrattande

Skulle nog sätta en stor eller ett par små potatisar i en hink.
En god skörd ska kunna ge 8-10 gånger tillbaka.

Potatis kan smaka olika beroende på gödsling, men jag vet inte vad de egentligen helst ska ha. Man ska nog inte gödsla alltför hårt, tror jag.

Christina
2007-03-24 23:14
#10

Vi har odlat i hink i växthuset två år i rad. Just för att få en skörd till midsommar. Efter sedvandlig förgroning liggande på en bricka har vi satt en potatis i varje hink. Obs - dock att hinkar är det egentligen inte. Bara 3-literskrukor i plast! Sådana som jag fått över när jag köpt plantor.  Läs mer här.

ikna
2007-04-09 09:47
#11

#10.   3-literskrukor!!!Förvånad  Hur många potatisar kan det få plats i en sån?Förvånad

Christina
2007-04-09 11:56
#12

 #8 TinaH - jag har någon gång använt gammal potatis på friland. Men sättpotatis ger bättre avkastning och är friskare. Så om man nu gör sig besväret, vill jag köpa riktig sättpotatis.

# 10 Ca tjugo potatisar per hink i bästa fall. Ibland sex-sju. Samma avkastning som jag brukar få på friland fast tidigare på säsongen.

Christina
2007-04-09 12:00
#13

Obs - när man odlar potatis i hink: Sätt potatisen i ett litet lager jord som nätt och jämnet täcker potatisen. Allteftersom stjälken/potatisblasten växer fyller man på med mer jord. De nya potatisarna kommer att växa ut från stjälken ovanför sättpotatisen och måste hållas täckta av jord och skyddas mot dagsljus för att bli goda och ätliga.

Annons:
Humlan
2007-04-09 12:37
#14

Åhh… Ett litet lager jord bara? Tack för det tipset annars hade jag nog fyllt hinken med jord, det blir ju så klart lite svårt att kupa potatisen då… Jag funderar snart på att sätta mina knölar, när har ni gjort det för att få potatis till midsommar?

Bjornen
2007-04-09 19:05
#15

Snabbast resultat får man om man sätter potatisen i små plastkrukor 10-12 cm. Sättpotatisen måste få plats men inte just mera och genom att den står trångt stimuleras knölsättningen. Sedan de har börjat bilda anlag för nya potisar sätts lämpligen en kruka per hink och de får växa normalt. En första skörd kan tas utan att skada plantan och det kan också bli en normal skörd senare. Jord kan fyllas på bäst i flera omgångar så att man undan för undan får sättpotatisen djupare. Det är beroende på sort om de nya potatisarna vill växa uppåt eller åt sidan. Till hinkodling bör man välja sorter som har någorlunda väl samlade knölar och sorter med mycket utbrett växtsätt bör undvikas.

Ixatrixa
2007-04-25 22:19
#16

Tänkte göra en Jamie Oliver och köra i hinkar men tog en 50 liters säck och gjorde rutor på som jag stoppade i  potatisen i…nu får vi se om det blir något av det hela.

Christina
2007-04-25 22:34
#17

Det var nog ingen dum idé. Ta ett foto när groddarna börjar titta fram, så vi får se hur det ser ut. Brukar vara ett tips för den som odlar på balkong också.

ShaSha
2009-08-08 17:28
#18

Hej, jag tror mina potatisar är färdiga att plockas. Hur gör jag? Dom står i plastkruka. Men ska jag dra upp hela växten/blasten för att komma åt? Gör jag så så har väl den potatisen gjort sitt eller kommer den återkomma?

/ShaSha

Anders 50
2009-08-09 19:13
#19

Ryck upp blasten och gräv fram all potatis. Och visst har den gjort sitt!  Du får sätta nya nästa år.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Upp till toppen
Annons: