Annons:
Etiketterträdgårdsmaskinerträdgårdsredskap
Läst 16203 ggr
Christina
2007-04-08 00:21

Trädgårdspall

Såg idag på stora byggvaruhuset en liten trädgårdspall att sitta på när man rensar och fixar. Vänder man på den är den fodrad med skumgummi för knästående ställning. Frestade mig litet just nu när det blött och geggigt. Men undrar om jag kommer att använda den,  eftersom jag sällan arbetar med en bit rabatt någon längre stund i taget utan hoppar från en syssla till en annan.

Kanske det här får mig att stanna kvar och rensa eller plantera klart, innan jag avbryter för att sträcka på ryggen och då ofta förirrar mig till en annan plats i trädgården? 

Ungefär så här såg den ut. Kostade 170 kr om jag minns rätt. Så det är ingen stor slant att riskera, om jag nu tröttnar på den. Den jag såg var helgjuten i plast och hade ett litet fack där det rymdes ett par småprylar. T ex en smal rensspade och ett maskrosjärn. Finns det bättre modeller?

Hur arbetar du? Tar du systematiskt en bit i taget eller flaxar du fram och tillbaka?

Annons:
ikna
2007-04-08 09:29
#1

Jag tycker att den ser väldigt bra ut! Något för mig som alltid ligger på knä eller sitter på huk och jobbar mig fram bit för bit! Glad Har funderat länge på att skaffa en sån pall, men är rädd att den blir stående i förrådet. Fast det gör ju inte så, den går ju att använda att sitta på där också! Generad Nu blev jag nästan övertygad om att köpa en sån!

Ahnna
2007-04-08 11:59
#2

Jag tycker i så fall att vadderade knäskydd är bättre, eftersom man blir väldigt begränsad med en pall. Den måste flyttas varje gång man behöver rensa på ett nytt ställe, eller bara behöver nå lite längre in/åt sidan där man håller på. Har man knäskydd är det bara att flytta sig dit man behöver och så följer vadderingen med.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Christina
2007-04-08 12:11
#3

Hum, hum - jag börjar tycke det är lite besvärligt att resa sig ur knästående ställning. Har faktiskt fått ett par knäskydd förrförra julen men inte använt dem. Ska ta och testa dem i alla fall innan jag köper något nytt.

Jag är tyvärr en sån som köper nya prylar lite obetänksamt, men tänkte försöka ändra mig. Nu drev kylan in oss från ön till en värmande shoppingrunda och då fick jag ju syn på en massa saker som jag inbillar mig gör allting lättare. Och roligare.

När jag spelade golf mycket förr i världen var det lite samma sak. Om jag köpte nya handskar som matchade mina shorts så spelade jag bättre. Ett tag i alla fall.

ikna
2007-04-08 13:49
#4

Just nu har jag en vadderad dyna, typ som sittunderlag, som är ca 3 cm tjock. Den flyttar jag med mig, ibland sitter jag på den och ibland står jag på knäna. Funkar ungefär som en pall, fast närmare marken. En pall borde ju även vara bra när man plockar vinbär t ex!? Glad

Tilda
2007-04-08 14:44
#5

Jag använder ett tjockt gummisittunderlag under knäna, kan också sitta på den. Den är bra så länge man kommer bra upp från marknivån. Har också en plastpall, alldeles vanlig som jag änvänder för bärplockning, lätt att flytta den med en hand. Att sitta på pallen och rensa går inte för ryggen tycker nog inte om att jag lutar mig framåt-neråt.

Christina
2007-04-08 16:46
#6

Nu köpte jag min pall idag och får se hur mycket jag kommer att använda den. Håller med om att den nog inte är bra att sitta på när man ska rensa ogräs ur jorden. Då blir det avigsidan och knästående som gäller.

Jag har en grön träpall i växthuset som står nära mina vinbärsbuskar. Och den har jag faktiskt börjat lyfta ut när jag ska plocka vinbär.

Annons:
Diana61
2007-04-08 18:36
#7

Jag har knäskydd som jag köpte i England för ett antal år sedan som är superbra. Jag tror nämligen ej att jag skulle anväda denna pall för att gå ned på knäna men de kan ju vara bra för de som har bärbuskar att sitta och plocka bären. Men då kan man ta vilken pall som helst. Flört

Jag tror ej jag skulle bry mig att släpa den där pallen runt i trädgården, men det skall bli kul och se hur ofta du använder den.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Christina
2007-04-08 21:48
#8

Får återkomma med utvärdering mot slutet av sommaren :)

Alberta
2007-04-26 00:24
#9

Någon enstaka gång använder jag min pall som ser ut som den på bilden. Jag använder den som sittpall, men sitter gränsle över den. Då kommer jag åter under buskar o liknande.

Jag har faktiskt på allvar funderat  att köpa en ENBENT pall som man binder runt höften. Sådana som kobönder har när de mjölkar och som jag antar finns att köpa hos Granngården. Någon som prövat?

Christina
2007-04-26 00:31
#10

Nä - men är övertygad om att du kommer att se helt förtjusande ut med en pall fastbunden runt midjan Flört

Vad jag letat efter och förbannar mig själv att jag inte köpte när jag såg den - är ett paraply där kryckan är en rund pall. Såldes i en golfaffär i Asien och vore inte så dum att ha med sig till alla sommarens utomhusevenemang. Man kör alltså ner toppen imarken och sitter på handtaget.

Alberta
2007-04-26 00:47
#11

Jag lovar att inte använda gåstavar samtidigt !

Christina
2007-04-26 00:57
#12

Fast det låter som en bra idé. Inte gåstavarna alltså utan pallen. Mitt problem är ju att jag inte ids gå och hämta min pall när jag blir trött i rygg och ben. Berätta om/var du hittar den och vad den kostar i så fall.

Christina
2007-04-29 00:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

#9 Hittade pallen du nämnde hos Nordpost. Den ser faktiskt inte dum ut. Undrar hur den fungerar på mjukt underlag?

Annons:
SannaHolmgren
2007-04-29 02:48
#14

"13  Hmmm.

Ser precis  ut  som   en mjölkpall, som kan inhandlas varsomhelst där de säljer mjölkutrustning till mjölkkor.  Obekväm att gå omkring med, och det går inte att rensa ogräs sittandes på en sådan pall.  Tummen ner för min del, som har provar undret i trädgården.

Christina
2007-04-29 10:53
#15

#14 Nämen vad bra att du provat. Då bryr jag mig inte om att köpa en pall till.

Margareta
2007-04-29 12:05
#16

Jag har en pall liknande den du visade bild på först Christina och jag använder den MYCKET så fort jag kommer ihåg att ta fram och ta den med. Jag kan absolut inte stå på knä utan skydd och har därtill svårt att ta mig upp efteråt. Min pall är räddningen. Den är tillräckligt stadig för att jag skall kunna hålla mig i "benen" när jag reser mig från "knäkudden". Det hjälper enormt när man är på knasiga lägen. Det där med tålamodet håller jag med om. Det blir väldigt välrensat kring där pallen stått och lite sämre där jag inte varit.

Min räddning är en 3-bent lukrare med långt skaft, en gammal gardena utan koppling som krånglar. Den använder jag där jag "fuskar" utan pall.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Christina
2007-04-30 01:25
#17

Ja det jag föll för med 'min' pall var att den hade stöd för händerna när jag ska resa mig upp igen, efter att ha legat på knä. Med bara knäskydd blir det definitivt jobbigare.

Alberta
2007-04-30 12:25
#18

#13 o #14 Jag får nog lägga ideen åt siden. Trodde jag kommit på den ultimata lösningen.  Glad

SannaHolmgren
2007-04-30 13:17
#19

#18 Ska du arbeta i midjehöjd/knähöjd så är pallen helt ok.

Torparmor
2007-10-03 00:06
#20

Jag funderade också på en sådan pall i våras, men det blev en dyna för 10 kr. Den har jag använt hela sommaren. Jag varierar med att stå på knä och sitta på den. Jag har stenar (35mm) istället för grus eller gräs i trädgården och det gör ont att stå på knä i dem. Jag är mycket nöjd med min dyna, innan släpade jag en betongsten med mig, men den var lite för liten och blev lite tung.


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Annons:
Christina
2007-10-03 00:29
#21

Måste nu när sommaren gått erkänna att jag använde min pall mycket litet. Vande mig inte vid att bära den med mig. Rör mig över rätt stort område och är sällan stilla på en fläck. Börjar med ett jobb och ser sedan något på avstånd som jag vill fixa med.

Nästa säsong kanske jag är mer disciplinerad och stannar på en och samma plats en stund. För pallen vägde knappt något och var hyfsat skön att sitta på.

anki1
2007-10-03 23:42
#22

ehh jag brukar vända en plasthink upp och ner när jag plockar vinbär. annars ligger jag på knä, med ungarnas kasserade gunga som knäskydd. sittdelen alltså.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Upp till toppen
Annons: