Annons:
Etiketterträdgårdsmaskinerträdgårdsredskap
Läst 6892 ggr
Mandysan
7/30/07, 10:33 PM

"Tidningskrukor"?

Hur gör man såna? Jag har hört flera som har gjort sådana och använt, men hur gör man?

/Amanda

Annons:
Åsa S
7/31/07, 12:25 AM
#1

Jag bara lindar strippar av tidningspapper runt min Potmaker (köpt hos Runåbergs men det finns fler firmor som säljer potmakers). I botten vijker jag in kanterna och trycker dit den tillhörande plattan och vrider till lite så försluts allt i botten. Gör dock inte så många såna krukor numera de passar bara för växter som förkultiveras en kort tid inomhus.

Christina
8/2/07, 5:15 PM
#2

Jag har genom åren sparat alla de plastkrukor jag fått när jag köpt plantor och de räcker numera för mig.

Men vet att många är nöjda med sina tidningskrukor. Det enda jag försökt i den vägen är att spara toarullarna för att så luktärter. Det gick inte så bra för mig, det blev så mögligt.

pyromanen
8/2/07, 5:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Jag gör några hundra papperskrukor varje vår. Inte med någon "potmaker" utan jag klipper bara remsor och ett jack åt olika håll (se bilden) och viker ihop med "skarven" inåt. Det blir altså små rör. 

Tidningspapper blir för tunnt, men diverse glättade reklamer funker utmärkt. Tycker det är smidigt med papper, eftersom det "förvinner" av sig själv, man kan sätta ut plantorna med "kruka" och allt plus att de är gratis.

Brukar klippa till en hög med remsor och sätta mig framför bolibompa med högen och dimpa ner krukorna i en papperskasse efterhand som jag vikar dom. Sen är det bara att ta kassen med ut till "jordfyllning"

Har gjort brickor som passer i verandafönstren till att ha papperskrukorna på. Det är bra om krukorna får stå helt tätt intill varandra, då torkar de inte ut så lätt.

Christina
8/2/07, 6:16 PM
#4

Ja det är verkligen en klar poäng att kunna gräva ner hela 'krukan' istf att som jag gör plocka upp plantan ur min plastkruka, skölja ur den och ställa undan den igen.

pyromanen
8/2/07, 6:32 PM
#5

i alla fall om det är många plantor man håller på med.

Mandysan
8/15/07, 10:35 PM
#6

#3 Så du har alltså ingen botten?

*Sitter här och försöker få ihop några egna*

Annons:
pyromanen
10/4/07, 8:31 PM
#7

Ursäkta sent svar, jag har inte sett din fråga, var borta från trädgård i fokus ett tag… 

Nej jag hr ingen botten alls, det blir som små korta rör.  Hittade på det ett år där jag hade sett i nån tidning att man kunde använda toarullar som man delade så att det blev två krkor av varje.  Funkade utmärkt, men de tog slut så fort, så då uppfann jag egna "halva toarullar".  När jag fyller i jord så ställer jag krukan mitt på handflaten på vänsterhanden och fyller i jord med höger och när det räcker så trycker jag ihop jorden lite genom att trycka samtidigt på jorden från botten och från ytan…..  vet inte omdet blv begripligt, men det funkar rätt smidigt när man fått in det :)

Mandysan
10/4/07, 10:16 PM
#8

#7 Jag gjorde på ett liknande sätt, fast jag hade en bricka i botten…:)

Christina
10/7/07, 12:10 AM
#9

Jag sådde luktärter i toarullar förra året. Men det blev rätt mycket mögel i och runt pappersrullen. Kanske gjorde det ingenting. Luktärtorna tog sig bra ändå.

dolfen
4/23/08, 5:47 PM
#10

Det finns inget tveksamt ämne i trycksvärtan!? *undrar*

parsley
4/27/08, 3:04 PM
#11

www.alltihemmet.se/inspiration_och_ideer/artiklar/2008/gor-egna-papperskrukor/index.xml " rel="noopener noreferrer" target="_blank">http://www.alltihemmet.se/inspiration_och_ideer/artiklar/2008/gor-egna-papperskrukor/index.xml Jag har gjort efter tidningen Allt i Hemmets beskrivning. Fungerar bra, men de behöver ställas tätt i en burk eller liten låda så de stöttar varandra. Tyvärr kan jag inte länka, men någon Sajtvärd kanske kan hjälpa till. Googla annars på papperskrukor så kommer det en länk till Allt i Hemmets beskrivning.

Christina
5/2/08, 12:41 AM
#12

Länken fixad :) Mycket tydlig och bra beskrivning av hur man gör papperskrukor.

Upp till toppen
Annons: