Annons:
Etikettträdgårdsarbete-i-största-allmänhet
Läst 5278 ggr
kickboard
2007-07-08 12:57

Automower

Vi har just skaffat en automower till vår gräsmatta hemma, då vi har en lika stor gräsmatta vid sommarstugan och vill slippa att kuska klipparen fram och tillbaka.

Automowern verkar ha lite inkörningsproblem som vi hoppas komma tillrätta med. Någon som har erfarenhet av en sådan att dela med sig av?

Annons:
kickboard
2007-07-13 12:33
#1

Nu har vi fått maskinen att fungera och vi är supernöjda med resultatet! Den fuskar inte som man själv kan göra ibland när det är bråttom utan allt blir ordentligt gjort och inget gräsklipp syns på mattan efteråt. Rekommenderas!

Christina
2007-07-13 17:48
#2

Du är tydligen den enda här som har skaffat en sån. Roligt att du delar med dig av dina erfarenheter just därför. Låter ju som om den är riktigt bra.

kickboard
2007-07-13 20:08
#3

Stod just därute och beundrade resultatet av dess arbete. Så  jämt och fint har vi aldrig haft det. Nu är det i synnerhet tacknämligt när det har varit så regnigt ute, då den klipper så skonsamt utan spår.

Christina
2007-07-15 00:35
#4

Låter helt förnämligt. Dyr?

kickboard
2007-07-15 11:15
#5

Ganska dyr, 2300 euro komplett.

kickboard
2010-06-11 10:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Dottern var ute och fotade i går kväll och fick en fin bild av klipparen och resultatet av des arbete. Måste bara få del med mig av denna sköna bild. I den bemärkelsen att jag själv kan ägna mig åt annat jobb under tiden :)

Annons:
Åsa S
2010-06-11 11:03
#7

Kan man ställa in klipphöjden? Tycker det ser ganska kort klippt ut en gräsmatta får ju aldrig klippas kortare än 4cm (6cm ifall den ska tåla lek och spring) och för ett såpass högt pris skulle åtminstone jag vilja ha funktionen att man kan ställa in klipphöjd.

Halvdansken
2010-06-11 11:40
#8

Hur gör man med rabatter och liknande? Ska man gräva ner nån avspärrningar till den? Och hur kör den? Lite hur som helst eller i "rader" fram och tillbaka (typ som man själv gör)?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

kickboard
2010-06-11 12:06
#9

Man kan ställa in klipphöjden, men vi gillar att ha den kort. Vi har ställt in lite under medelhöjd.

Det ska läggas ner en begränsningsslinga innan man tar den i användning. Rabatter ska begränsas, men buskar behöver ingen slinga, för den vänder själv när den stöter på minsta motstånd.

Maskinen kör runt kors och tvärs och sen kan man själv ställa in var på tomten den behöver köra mera. Vi har en ganska komplicerad matta (ca 2500 kvadratmeter) med många avstickare och passager, men den klarar dem också.

DesK
2010-06-11 18:53
#10

Vad praktiskt! Måste vara härligt att se den utföra jobbet Glad Undrar vad våra voffsingar skulle säga om en sån börjde "springa" runt på vår tomt… ?

En grej, skriv ihop! Särskrivningar skadar allvarligt din hälsa, missbruka inte mellanslagstangenten.

kickboard
2010-06-11 20:07
#11

Husdjuren vänjer sig väldigt snabbt och bryr sig inte alls.

Upp till toppen
Annons: