Annons:
Etiketterfröerfrösådder
Läst 13807 ggr
Alberta
8/22/07, 6:38 PM

Törnrosas kjortel

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det var i mars jag frösådde Törnrosas kjortel. Den har tagit god tid på sig, men nu blommor den desto mer. Här håller jag en blomma upp och ner. Sedan tappar den kjorteln och höljet är kvar.

Annons:
Alberta
8/22/07, 6:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Här ser man en del av den rundel jag gjort med stöd och där växer de för fullt med massor av knoppar.

 Vill dela med mig av skönheten.

Alberta
8/22/07, 6:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Tog en bild inifrån rundeln (på marken upp mot himlen).

poja
8/22/07, 8:51 PM
#3

Har aldrig hört talas om den fina växt. Är det en perenn el. annual.

Citronmeliss
8/22/07, 9:25 PM
#4

Oh, vilken vacker blomma du har dragit upp en sådan skulle jag gärna pröva mig på nästa årGlad

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Alberta
8/22/07, 11:17 PM
#5

Det är en perenn egentligen. Jag köpte frö från Nelson och plantorna blir ca 3 m höga/långa. Sådde fröna i mars och väntade och väntade ……. Det är det enda problement = att det tar så lång tid innan de kommer upp. Planterade ut dem i början av juni. Jag har sått dem i flera år.

Ska man ha den att övervintra blir det som krukväxt inomhus, men har aldrig prövat. De blommar tills frosten kommer. Rhodochiton atrosanguinem står det på påsen. Den får en hjälpande hand så att slingorna hamnar där man önskar. Förra året hade jag ett stängsel som klätterställning.

Färgen är ljuuvlig, bladen spetsigt hjärtformade.

Coturnix
8/22/07, 11:33 PM
#6

Åh Så fin växt! Helt sagolik!

Annons:
anki1
8/23/07, 12:39 AM
#7

säger som föregående. Är den härdig i zon 4?

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Alberta
8/23/07, 1:20 AM
#8

Eftersom den används som utplanteringsväxt i så utgår jag från att den behandlas på samma sätt som t ex blomman för dagen, tigeröga osv. Då är väl zonen inget problem? Mina frö var från Lord Nelson. Det står perenn på påsen, men det då är det nog zon 0-1 Flört. Praktfull gammaldags slingerkrukväxt. Den skall odlas i stora krukor med stöd av spaljé.

Alberta
8/23/07, 1:32 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Här är en kjortelbild från förra sommaren. Jag har använt en rostfri visp (!) som första stöd. I denna kruka var det bara 2-3 plantor=frön.

Diana61
8/23/07, 2:00 AM
#10

Den är så otroligt vacker! Jag sådde den förra året men nget kom upp, så jag struntade i den i år. Skall kanske försöke igen nästa vår nu när jag har växthus.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

kickboard
8/23/07, 8:08 PM
#11

Hade också den förra året, men den blev så pass sen att den aldrig hann bli så stor som på bilderna ovan. Men den är värd att prova och vänta på. Groningstiden är lång och den växer långsamt i början.

nattsyrran
8/24/07, 4:48 PM
#12

Otroligt vacker växt som mina arbetskamrater köper varje år från en trädgårdshandel i Sala. Men jag har aldrig hört att någon frösått den.  Kul, och den måste du vara stolt över. Jättefina bilder! MVH Susanne

Bjornen
8/30/07, 11:17 AM
#13

Törnrosas kjortel är som sagts en perenn växt men måste övervintras frostfritt och tål inte minsta frost. Den kan mycket väl övervintras inomhus i ett ljust fönster och blommar snällt hela vintern. Men blommar bättre på sommaren då det blir ljusare än inomhus på vintern. Möjligen kan den teoretiskt skjuta nya skott från nedfrusen planta, men inget att rekommendera.

Annons:
Christina
9/1/07, 4:47 PM
#14

Jag frösådde den i våras och förtvivlade länge. En enda liten planta tog sig och det tog mycket lång tid innan det blev någon blomsterprakt. Men just nu är den desto finare. Om någon blomma ska få följa med till stan i vinter så blir det den.

Christina
9/2/07, 2:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Så här ser min ut. Inte lika imponerande som Albertas. Men jag hade inte sparat den alls, om jag inte fått Albertas kommentar om att den tar så lång tid på sig. Hade jag inte fått veta det hade jag trott att det inte blivit något alls av det ynka lilla frö som tog sig.

Alberta
9/28/07, 12:06 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Idag den 27 september är det dags att visa min Törnrosa igen. Den växer och växer. Ingen frost har jag haft ännu, bara nästan. Jag har bundit upp den ytterligare alt eftersom den växt och nu är det ett litet torn med ett krattskaft i mitten som jag fäster de slingrande grenarna på. I mina varbergstrakter har det regnat otroligt mycket och det verkar inte ha varit någon nackdel.

Alberta
9/28/07, 12:07 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Närbild på blommorna som finns i mängder.

 

Alberta
9/28/07, 12:08 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Här är från andra hållet.

Christina
9/28/07, 12:09 AM
#19

Helt otroligt fin! Min har fått flytta in till köksfönstret i stan och mår bra där och växer. Undrar om den överlever vintern i stan?

Citronmeliss
9/28/07, 5:19 PM
#20

Nu när jag ser hur stor och fin Albertas blomma har blivit så är jag ännu mer övertygad om att jag ska försöka mig på den nästa år!

Igår åkte jag faktiskt förbi en trädgård där det stod en prunkande *Törnrosa* som var nästan lika stor som din fast inte riktigtFlört (första gången jag såg en på riktigt dessutom!)

Det blir spännande att se ifall Christinas exemplar överlever vintern i stan, håller tummarna!

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Annons:
Christina
9/28/07, 5:55 PM
#21

Min Törnrosa skulle bli en hängande ampel på förstubron. Eftersom den växte så långsamt blev det ingen effekt. Undrar just om den hade mått bättre i en stor kruka?

Tror faktiskt att den fick för lite vatten. Ni vet vattnar man i amplar rinner det lätt bort med en gång. Märker att den som nu står i köksfönstret i stan drar väldigt mycket vatten, så jag förstår nu att det är en vattenälskande växt.

poja
2/26/08, 8:53 AM
#22

Sådde frön nu i januari. Men ännu har det inte hänt något. Verkar stendött. Hur långt tid tar det för att gro? Skall jag så om tror ni. Vill verkligen ha en nu i sommar.

Diana61
2/26/08, 9:32 AM
#23

Jag har försökt att så denna men den dör varje gång och jag vill så gärna ha denna vackra blomma. Kan man få råd på hur man lyckas med denna sådd?

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Tilda-T
2/26/08, 8:11 PM
#24

Går det inte att föröka den med sticklingar?

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Bjornen
2/26/08, 10:25 PM
#25

Jag har inte provat med sticklingar och yrkesmässigt odlas de bara från frön. Men det går ju alltid att försöka men jag gissar att det kan vara lite svårt eftersom de måste bilda rötter endast vid bladfästena. Möjligen kan det lyckas bättre med avläggare.

kickboard
3/9/08, 5:30 PM
#26

#22

Ge inte upp hoppet ännu, för den gror faktiskt väldigt långsamt och likaså växer den långsamt i början.

Silanna
5/25/09, 11:38 AM
#27

Testade med sticklingar men utan resultat, kanske lät dem stå för kort tid. Lyckades få frön på min och har nu tre plantor, får väl se hur det blir när man tar ut dem :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: