Annons:
Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 8474 ggr
blomje
2007-09-05 13:36

Vilken krukväxt gillar du mest?

Nu börjar min innesäsong  i alla fall vad gäller växtintresset, alla krukväxter tas in efter ett långt sommarlov ute runt huset. Det är så kul att göra fint inne med allt som fått nytt liv efter sommaren. Mina fem i topp är:

  1. Aloe Barbadensis
  2. Orkidéer
  3. Fallskärmsranka
  4. Flamingoblomma
  5. Aralia (som jag inte vet vad den heter, ca. 2 m hög och 5-8 småblad/blad) kan skicka en bild sen får ni se

Dessa trivs hos mig, vilka är dina favoriter?

Annons:
catcat69
2007-09-05 14:54
#1

Jag är skitdålig på att ta hand om mina krukväxter på innesidan men jag gillar Myrranka( codonanthe) och tusen hjärtan (dischidia), de klarar min torftiga skötsel.

Diana61
2007-09-05 15:18
#2

catcat69 Samma här! Hade det ej varit för min man så hade allt inne dött.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

OlleA
2007-09-05 15:29
#3

Har ni provat blomstervagga (Rhoeo spathacea)? Den hör till mina favoriter, bl a för att den är så gott som omöjlig att ta död på. Glad Dessutom är den så lätt att föröka med sticklingar. En annan favorit är Pelargonium inodorum, en lite annorlunda vildpelargon som ger massor av frö nu. De är lätta att så på senvintern och växer och blommar med pyttesmå rosa blommor framåt våren.

Olle

anki1
2007-09-05 18:29
#4

3, Hmmm . Jag har lyckats med det.  Mina absoluta favvos är clivia och ödesträd, vandrande jude. jag har fullt av växter i mina fönster och 3 bänkar med krukväxter. och snart måste jag få in krukorna med pelargonerna som jag tog hem från landet (står på balkongen fn).

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

ikna
2007-09-05 22:52
#5

Orchidé, bladkaktus, hoya och kroton är de enda som trivs inomhus hos mig.

heliotropes
2007-09-06 00:45
#6

Dom som ligger mej närmast är mina Azaleor som jag har överlevande året runt,de blommar oavbrutet hela året främst vintertid.

Eva // medarbetare på Perser


Annons:
blomje
2007-09-06 18:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Här kommer bilder på några av mina favoriter. vet någon namnet på den stora aralian?

blomje
2007-09-06 18:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Kan man bifoga mer än en bild i taget, i så fall hur?

här kommer aralian

blomje
2007-09-06 18:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

och lite aloe…

Mervi
2007-09-06 18:52
#10

#3 Hur sköter du ditt ödesträd. Jag har precis skaffat en och den blommade fint, sen har det växt jättelånga rankor på den.

Kan man korta in dem? Eller binda upp dem??

Min svärmor hade ödesträd men kommer inte ihåg hur hon gjorde med dem.

anki1
2007-09-06 21:30
#11

Jag brukar linda in grenarna och och sätta i blomstöd. I det vilda är det ett träd och strävar efter att bilda stam.  under den kalla årstiden vill den gärna fälla sina blad, den kan till och med bli helt kal. Bli inte skraj och kasta den inte. Den lever, och kommer igen till våren. Du kan prova med att rispa lite försiktigt på barken, om det då är grönt så är den inte död. Annars så vattnar jag den bara, den är rätt så törstig och vill ha vatten ofta när det är varmt. Om den blir väldigt skrymmande så kan man nog klippa in den lite.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Mervi
2007-09-07 09:36
#12

Tack, jag skall försöka att få den att överleva. Jag har märkt att den gillar vatten. Behöver den stå lite svalare när den tappat bladen??? Många frågor.

Doris
2007-09-09 00:51
#13

Jag gillar streptocarpus men just nu har jag ingen jag har dragit  i mina fönster så inga blommor trivs  och så har jag el element. Hur ska jag göra så att mina blommor trivs inomhus på vintern?

Allting är möjligt

Annons:
Prizma_o_Kristall
2007-09-09 10:23
#14

#7 Om du vill veta namnet på blomman på bilden så tror jag det är en brudorkidé (Phalaenopsis) :)

Mina favoritväxter inomhus är och som trivs:

* Saint Paulia

* Hjärtan på tråd (Craspegia woodi)

* Apostlalilja

* Brudorkidé (Phalaenopsis)

* Mönjelilja (Clivia)

* Shefflera

* Kroton

Det som inte trivs här hemma:

* Kaktusar (?!)

Mina favoritväxter utomhus:

* Änglatrumpeter (Brugmansia)

* Spikklubbor (Datura)

* Fuchsior,, Jag och mamma samlar på dem

* Petunior ( Älskart och odla dem, och ta fröer från dem och se vilka olika roliga färger och färgkombinationer det blir kommande år)

Maria
2007-09-09 20:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Jag är ny inne på denna trädgårdssida. Brukar vara på katter i fokus annars.

Utomhus älskar jag alunrot. Det finns så vackra bladfärger. Astible är också en favorit. Överhuvudtaget tycker jag om växter med olika färger på bladverket.

Jag har en liten vrå med sedum av olika slag också. Bifogar bild

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
2007-09-09 20:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Här kommer en trädgårdsbild till…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

anki1
2007-09-09 21:48
#17

Mervi, Ja den kan ha det lite svalare på vintern. Den vilar då. Lycka till med övervintringen.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Christina
2007-09-13 14:33
#18

Orkidéer - vanliga brudorkidéer - brukar få leva hos mig under vintern. Jag bor i ett gammalt hus i innerstan som är rätt svalt på vintern och det verkar de gilla.

Bjornen
2007-09-14 11:17
#19

Just nu är min favorit elefanttunga som blommar fint.

Mervi
2007-09-14 11:55
#20

Orkideer har gillat mitt gamla hus och dess lite svalare klimat.

#17, tack!

Annons:
Diana61
2007-09-15 12:51
#21

Om jag skall välja en för innomhus så är det nog Saint Paulia, för jag har flera olika färger och de är lätta att föröka och man får lätt mera färger i fönstrena.

Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

Prizma_o_Kristall
2007-12-14 09:55
#22

Dagens favoritväxt är nog  pilspetsranka, de har iaf levt en månad nu utan att dö.

Köpte för ett litet tag sedan en liten julstjärna, som är mer död än levande. Kan inte hålla liv i så mkt…

pyromanen
2007-12-14 21:28
#23

De enda krukväxer som i åratal överlevt min skötsel är några arter av hoya. Så de får väl vara mina favoriter, även om jag inte gillar lukten när de blommar mycket…  På senare år har även azaleor och nån hibiscus överlevt faktiskt och några pelargoner och fucksior. kanske är någon sorts tantvarning :)

Tilda-T
2007-12-15 08:50
#24

# 23 Det kallas att ta "vuxenpoäng" fick jag höra häromdan av mina ungar som har det lite si och så med sina växter.

Får man nån växt att klar sig eller till och med blomma har man tagit ett antal vuxenpoäng

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Maria
2007-12-15 09:35
#25

#24 Haha vad roligt… det måste jag säga till min son som har helt "enorma" växter. Trots att han både glömmer att vattna och har krukor utan hål i botten t.ex.

Här hemma försöker jag med konstens alla regler medan hans växter är sååå fina…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Tilda-T
2007-12-16 00:11
#26

Du kanske är lite barnslig bumblebooFlört

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

flaxss
2007-12-16 00:29
#27

top 5 just nu

1jakaranda ( mitt lilla exotiska träd , och sina fina blad som ser fint ut ute under heta sommar dagar )

2hibiskus ( snyggt att ha nedgrävda i trädgården , ser tropiskt ut)

3pygme dadel (mitt  tåliga skötebarn , som växer finare för varje år )

4nerium (  underbar )

5min opuntia  ( växer som ogräs(växte bra även denna sommar ute, och blommar vackert )

Annons:
flaxss
2007-12-16 00:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

en bild på min pygme dadel

moondancer
2007-12-17 23:37
#29

testade att odla gurka i kruka förra sommaren. Den fick en grymmt fin ljus-grön färg, växte upp till taket och verkligen lyste upp rummet. Den blommade fint också, men fick antagligen för lite plats, så gurkorna som kom blev inte större än 2 cm.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Christina
2007-12-19 19:11
#30

#29 Räcker så bra att den lyste upp med sina fina blad. Men tänk att du fick gurkor som bonus också! Vilken lycka, även om de var små.

moondancer
2007-12-20 13:33
#31

gillade faktiskt blommorna mer än gurkorna, men gurkor va en härlig överaskning.

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

batski
2011-04-13 10:33
#32

Av dem jag har är dessa mina favoriter:

- Haworthia fasciata (ett naturens konstverk tycker jag)

- Crassula ovata (paradisträd)

- Peperomia prostrata (riktigt vackra och söta blad)

- Peperomia trifolia

- Peperomia maculata

- Plectranthus verticillatus (karlbergare - älskar dess ljusa lime-gröna blad i kombination med de rödlila stjärlkarna - måste stå ljust för att bli fin)

- Schlumbergera truncata (novemberkaktus - min får nästan neon-rosa blommor)

- Philodendron scandens (fin och lättskött hängväxt)

- Chamaedorea elegans (bergpalm - den enda palmen som jag för närvarande kan ha hemma pga den är liten och inte kräver så mycket ljus)

Följande växter skulle jag vilja skaffa när jag flyttar till en större bostad:

- Cycas revoluta (vacker och cool forntidig växt som ser ut som en palm)

- Rhapis humilis

- Phoenix roebelenii

- Phalaenopsis equestris rosea (fin i ampel eller hängandes på en ljus vägg)

- Pelargonium cotyledonis

- Platycerium bifurcatum (cool ormbunke att ha hängandes på väggen)

- Polyscias fruticosa (mycket fina när de blivit riktigt stora)

- Peperomia (fler fina pepis-arter vill jag gärna ha)

Upp till toppen
Annons: