Annons:
Etiketterfröerfrösådder
Läst 5115 ggr
Adriana
10/31/07, 11:21 PM

Hur förökar man Afrikas blå Lilja?

Undrar om man kan dela själva knölen/löken eller kan man sätta fröna från själva blomman?

Annons:
Christina
10/31/07, 11:36 PM
#1

Jag har själv aldrig delat någon. Om jordstammen ser ut som om den splittat sig, dvs om den förgrenat sig. Förstår du hur jag menar? Då kan det nog gå. Tar man frön så blir det pyttesmå plantor, som nog tar ett par tre år på sig att bli blommor.

flaxss
10/31/07, 11:56 PM
#2

att ta frön lönar sig inte, växten mår bättre av att man klipper bort stänglarna så fort den blommat över . bättre att dela eller köpa fler .det går ta fröer även av egna men dom tar många år på sig innan dom blommar .

Christina
11/1/07, 12:03 AM
#3

Ja det är en synpunkt förstås att det tar näring från växten att låta fröna mogna till sig. Ett par, tre år tror jag det tar innan man kan räkna med blommor med frösådd. Tror du det är en optimistisk beräkning?

flaxss
11/1/07, 12:05 AM
#4

tror det tar längre än 3-4 år innan dom blommare

Christina
11/1/07, 12:16 AM
#5

Det är alldeles för lång tid för mig. Man blir otåligare med åren.

[bejan]
11/1/07, 1:15 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Jag fick en kruka av min svåger och den blommade första året. Andra året svämmade krukan över med blad och rötter. Jaf delade den med en yxa och planterade i två krukor. Plantorna har vuxit till under sommaren men inte blommat. Hoppas på sommaren 2008

Annons:
[bejan]
11/1/07, 1:15 AM
#7

Jag fick en kruka av min svåger och den blommade första året. Andra året svämmade krukan över med blad och rötter. Jag delade den med en yxa och planterade i två krukor. Plantorna har vuxit till under sommaren men inte blommat. Hoppas på sommaren 2008

Christina
11/1/07, 1:37 AM
#8

Jamen - där satt det! Du har alltså prövat och lyckats. Och klart att de blommar nästa sommar, nu när de satt igång att växa till sig.

Bjornen
11/1/07, 10:12 AM
#9

En gissning att det tar drygt 5 år från frö till blomma. De flesta lijeväxter behöver 5-9 år från frö till blomma och jag uppfattar inte Afrikas lilja som långsamväxande. Jag har inte själv provat att så, men i år har jag skördat rätt mycket frön, så jag kanske försöker nästa år. Plantor som säljs är nog oftadt mer än tre år gamla.

ErnstH
8/1/11, 10:29 PM
#10

Vi tog frön från Afrikas blå lilja på Madeira i sept. 2002. Vi fick många plantor. Första blomman (1) visade sig 2005 och i år, 2011, har vi 7 blommor i 2 krukor. Ska försöka dela knölarna våren 2012.

/ErnstH

[Asta]
8/2/11, 12:14 AM
#11

Jag fick några frösådda plantor samma år som de såddes. Det var två år sedan och plantorna är fortfarand små. Tänkte ändå försöka ha dem kvar och se vad som händer.

ikna
8/2/11, 7:54 AM
#12

Jag har en frösådd sedan 2010 och det ska bli spännande att se om den blommar om 3-4 år Flört

Upp till toppen
Annons: