Annons:
Etiketterväxthusuterumvinterträdgård
Läst 6866 ggr
Maria
12/7/07, 11:55 AM

Växthus/uterum

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har en undran inför kommande vår med nya uterummet. Växter trivs väl normalt med ganska jämn temperatur men i höstas när det var mer sol så blev det otroligt hett under dagarna i uterummet och svalt på nätterna.

Givetvis ska jag ha dörrarna öppna vid solsken men hur gör man bäst för att hålla en jämn temp? Problemet borde väl vara detsamma i fristående växthus. Hur gör man med dessa?

Bif. en bild på Moritz som gillar nya rummet…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
flaxss
12/7/07, 2:11 PM
#1

vad är det för växter det gäller ??, ser bland annat att du har ett oliv träd och det ska du ha ute tills det blir -5c och trivs med svla nätter och varma dagar under vår-höst-vinter och bör även få stå ute tidig vår . och sedan ska det övervintra i en temp på 0c +5c för bästa resultat

Maria
12/7/07, 2:34 PM
#2

Tack! Lilla olivträdet övervintrade i mitt förråd förra vintern så jag har förstått att det är ganska tåligt.

Övriga växter är Bouganvilla (3st) Den ena klarade också övervintringen i förrådet förra vintern men tappade alla bladen och en gigantisk Änglatrumpet som nu är nedklippt för den vek sig i taket.

Har två olika passionsblommor, pelargonier, även luktsorter. En st. Kalla och Potatisblomma (Solanum) på stam som är två år. En kronärtskocka i kruka.

Har en Grewia på stam som fortfarande är grön och blommar.

Till sist ,2 st Blomsterlönn tror jag de kallas som fortfarande blommar. De var sticklingar i våras. Den gamla jag hade dog i förrådet förra vintern. Jag har även olika palettblad men de verkar att må bra annars är de ju så lätta att ta sticklingar ifrån.

I ena hörnet har vi byggt in den gamla vinrankan men det har jag skrivit om i en annan tråd.

Övriga örter har jag i förrådet eftersom de har övervintrat där förut. Där står även en senblommande Clematis.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Åsa S
12/7/07, 4:05 PM
#3

I fristående växthus brukar man ha automatiska fönsteröppnare som öppnar luckorna när temperaturen i växthuset överstiger runt +20-25C (beroende på hur man ställt in)och många har även fläktar i växthuset för att jämna till klimatet. Själv har jag bara automatiska fönsteröppnare och under den varma perioden på sommaren har jag dörren öppen dygnet runt får då blir det ju inte kallt på nätterna.

Maria
12/7/07, 4:45 PM
#4

Vad bra! Då borde jag kunna ha dörrarna öppna till våren och införskaffa en fläkt när det blir som varmast.

De flesta växter ska ju ut i trädgården på sommaren är det tänkt. Jag var mest bekymrad för det här med "jämn temperatur" men även naturen är ju ojämn.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

pyromanen
12/7/07, 6:09 PM
#5

Om man har något som lagrar värme borde man kunna jämna ut tempen lite. T.ex. en stor massa sten eller vatten som värms upp under soliga dagen och släpper ifrån sig värmen långsamt under natten?

flaxss
12/7/07, 11:22 PM
#6

hur hade du tänkt att ''vatten'' skulle få en jämn temp i ett uterum under hösten och våren ?? , krävs en hel del vatten mägnd för att det ska funka . jag bor nära helgeå ( ett hus och en gata ifrån den plus lite skog) och det är mycket lite den jämnar ut tempen . stenar visst funkar om det är ute i solen , men det är bara lokalt stenar värmer . som en mur värmer upp vid just det området närmast muren inte hela trädgården .

bumbleboo-- alla växter du räknar upp behöver ingen jämn temp,, så länge det är frostfritt trivs dom växterna under vintern plus att det inte går över +10c under vintern . det får gärna bli +15c +20c på dagen och svlat på natten under hösten . det gör dom gott med rymt . så är det i naturen så du kan vara lugn . under vintern kan det få gå ner till +2c +5c och +10c på dagen . växter dör inte av jämn temp och dom trivs faktsikt bra med det . det är ALLDRIG jämn temp i naturen och bouganvillan blommar ju nu i medelhavsområdet även då det är svala nätter fölt av varma dagar . så va lugn så länge det är frostfritt är du på den säkra sidan . och orora dig inte för att tempen är ojäm

Annons:
Bjornen
12/8/07, 8:28 AM
#7

De flesta växter har normalt varierande temperatur på sina normala växtplatser, både under dygnet och mellan årstiderna. Vissa ökenväxter har en dagstemperatur på 50 grader under dagen och frost under nätterna. Det är egentligen endast riktigt exotisk växter som växer i skogen som har en jämn temperatur över dygnet och året. Dit kan man räkna med bland annat många begonior och fuchsior samt många orkideer. Begonians idealtemperatur är omkring 18 grader dygnet runt och året runt. Jämför begoniahuset i Göteborgs botaniska trädgård.

Maria
12/8/07, 12:05 PM
#8

Vad bra. Då kan jag känna mig lugn… Jag har nämligen inga begonior eller fuchsior.

Man får helt enkelt pröva sig fram och behålla de växter som klarar sig och hittils verkar de trivas…

Tack så mycket för alla svar…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Åsa S
12/8/07, 1:06 PM
#9

Fast fuchsior kommer inte från områden med jämn temperatur många av dem är vana vid ganska kyliga vintrar. Jag har en del fuchsior utomhus i rabatten året runt resten övervintrar jag mörkt i bara någon plusgrad.

 Många av fuchsiorna kommer från områden i peru, chile, argentina som har perioder under året då det bara är någon/några plusgrader.

Bjornen
12/8/07, 3:48 PM
#10

Av de omkring 100 olika arter av fuchsia växer de flesta i fuktiga skogar och växer ofta som epifyter. De flesta arter växer i Syd- och Centralamerika samt några på Nya Zeeland och Tahiti. De fuchsior vi odlar normalt är i huvudsak korsningsar mellan två arter och ev. ytterligare ett fåtal arter. Dessa tål bättre varierande temperaturer eftersom de är vana vid detta och några sorter kan också övervintra på gynnsamma ställen på friland.

De flesta fuchsia-arter är städslgröna buskar, halvbuskar eller örter. Det är endast de normalt bladfällande som man odlar i vårt klimat.

flaxss
12/8/07, 3:52 PM
#11

och mina fuschior blommar inte om dom inte får vintervila eller sval nätter . dom måste ha svala nätter för att orka med hettan som kan bli underdagen . jag har mina i ful sol och jag hade inte kunnat ha dom där om det inte kom svalkande nätter med behövlig fukt . sen har jag dom ute tills frosten kommer och tar bladen och sen övervintras dom svalt +10c . och åker ut tidig vår (mars-april)i södersolen  och tas in om frost hotar . och dom trivs väldigt bra med denna skötsel .

flaxss
12/8/07, 3:52 PM
#12

oups blev dubbel inlägg

flaxss
12/12/07, 6:46 PM
#13

vad jag har lärt mig är det få antal som växer som epifyter . och alla av dom kan vara lövfällande bara det blir kallt nog annars i vilt så är dom städsegröna .

Annons:
pyromanen
12/22/07, 12:53 PM
#14

#6: Min tanke var att ju större massa som värms upp (och "lagrar värme") ju längre håller man kvar lite varmare.  Min veranda kan en solig dag i mars bli 25 grader även om det är frost ute.  Om det bara är tunn brädpanel + luften på verandan som blir 25 grader varmt så svalnar rummet snabbt när solen går ner, men om det finns något som "suger åt sig värme", (= samma princip som solvärmefångare) och ger ifrån sig denna värme långsamt då kan man få lite varmare på natten.  Helge å eller något annat vattendrag blir inte särskild varmt av en solig marsdag med frost.  Havet och större vattensamlingar har som bekant motsatt effekt på våren, vattnet är kallt och våren kommer senare till öar än till ställen med fastlandsklimat. - och tvärtom på hösten, det blir senare nattefrost på en ö i havet jämfört med ett ställe på samma breddgrad men med fastlandsklimat.

Bjornen
12/22/07, 1:30 PM
#15

Kärl med vatten som blir uppvärmda under dagen håller värmen bra. Likså Cementplattor eller stenar håller också värmen bra. Där får man dock komma ihåg att kölden kommer underifrån om det finns tjäle under. Sten leder värme bra och även kyla förstås. Mörka kärl eller stenar tar åt sig värmen bra under dagen. I mitt stora kallhus brukar jag ha flera större kärl fyllda med vatten som håller värmen lite grand. Dessutom kan ju vatten användas att vattna med och då är det inte så kallt.

flaxss
12/22/07, 2:06 PM
#16

och en bunke vatten i ett uterum värmer upp under förnatten när kylan kommer  är vattnet kall . lika så vatten leder kyla bra och vattnet kalnar snabbt . att du pyromannen har det varmt även natte tid är för att gglaset håller kvar väremn .

 det räcker med att man har två godislådor en upp och ner och en övan ute under bar himmel och dagen är solig . sen natten blir -3c -5c i dom två godis lådrona blir det inte frost .

Bjornen
12/22/07, 4:39 PM
#17

Vatten har unika kemiska egenskaper, vilket gör att det finns förutsättningar för liv på jorden. Vattnets egenskaper gör att inte sjöar bottentjälar utan vatten som är 4 grader varmt har högsta densitet och sjunker ner till botten och det fryser därför inte förrän allt vatten är nollgradig. Vattnets egenskaper gör att det krävs stor mängd energi för att omvandla vatten från en fas till en annan (från is till flytande eller från vatten till ånga). Andra vätskor har högsta densitet vid fryspunkten och skulle vattnet betee sig på samma sätt skulle sjöarna frysa från botten.

Vatten leder värme relativt dåligt och några hundra liter vatten som blir uppvärmd under dagen avger värme under natten. Man använder därför vatten som en bra förmedlare av värme eftersom värmeföärlusten är relativt liten vid ledning av varmvatten.

Glas leder värme och kyla bra om därför sker största värmeförluster i ett uterum genom glaset. Finns det däremot dubbla glas så isolerar luften emellan glasskivorna så dröjer det längre innan värmen är borta. Det är därför man använder tvåglas eller treglasfönster.

Förutom direkt värmeavgivning sker också ett energiflöde via strålning. Därför kan användning av t.ex. aluminiumfolium på rätt sätt innebära att värmestrålningen blir kvar bättre och att det nattetid inte blir så stor värmeavstrålning.

flaxss
12/22/07, 5:19 PM
#18

jo men nu sanckar vi om små bunkrar med vatten i ett uterum. en sjö är ju mycket större . en liter vatten fryser fort medans en sjö på 20m djup inte fryser . och vattnet blir fort kallt . och jag förutsatte att man har två glas .

pyromanen
12/22/07, 7:24 PM
#19

Vatten har den suveränt bästa värmelagringsförmåga.  Sten som också är rätt bra kan lagra ca 50% så mycket värme som vatten kan.

Om vi återgår till bombleboos fråga om att jämna ut tempen över dygnet i hennes växthus/uterum så att säsongen blir längre då föreslår jag altså att på ena eller andra sättet lagra något av värmen från dagen och spara den till natten.  Det mer avancerade förslaget är då en solvärmefångare i rummet som med cirkuationssystem värmer upp en isolerat "mini-accumulatortank" variifrån man sedan kan ta varmt vatten och crkuler i samma system som uppvärmning på natten.  Den lite enklare varianten är en passiv solvärmefångare, altså inget cirkulerande vatten men t.ex ett mörkt stengolv eller något annat mörkt med stor yta mot solen, t.ex. begagnade radiatorer fylda med vatten som målas svarta.

Lycka till!

awjungfru57
12/31/07, 2:51 PM
#20

Du Björnen, hur använder man aluminiumfolie på rätt sätt?!? :)

Annons:
flaxss
12/31/07, 10:37 PM
#21

sten blir uppvarmt när solen lyser på den . annars är den kall och sten under natten blir snabbt kall också . så att ha sten i ett uterum kvittar stort det hjälper inte att ha sten som jämnar ut tempen .

och bunkar med vatten hjälper inte mycket heller för att jämna ut tempen . den blir varm under tiden solen lyser på den om det gäller lite vatten sen blir den kall snabbt . lika så stora kärl håller sig kalla . gör ett test sätt en bunke vatten med hett vatten och mät tempen sen gå tillbaka efter en stund då är det lägre tmep coh luft tempen har inte blvit jämnare fötr det .

Bjornen
1/1/08, 12:42 PM
#22

Aluminiumfolie kan lämpligen användas nattetid som rullgardin mot fönstret och gärna en luftspalt, då reflekteras värmen tillbaks in i rummet igen istället för att stråla ut ur rummet. Även andra utstrålingshämmande material kan användas.

#21 Läs lite av tidigare inlägg och lite mera fysik och fysikaliska lagar samt ev. kemi. Sedan mycket länge har vi människor förstått att använda större eller mindre stenar för att minska risken för frostskador på växande grödor. Titta på många arkeolgiska utgrävningar och många konstiga stensamlingar eller konstruktioner har säkert används som värmebevarande material än vad vi ännu förstår. Även i byggnadstekniska konstruktioner t.ex. rökstugor och kakelugnar använder olika stenmaterial som värmemagasin. I en rökstuga räckte oftast bara en eldning för att behålla värmen ett drygt dygn trots rejält kalla vintrar.

pyromanen
1/1/08, 2:07 PM
#23

#21: Jo, både förr i tiden och helt modernt använder man såväl sten som vatten för lagring av värme.  Modernt t.ex. täljstenkaminer och accumulatortankar.  Och som Björnen är inne på påverkar även sten ute "på marken" mikroklimatet, så du som är så intresserad av exotiska växter kan säkert hitta på att utnyttja det på något finurligt sätt!

flaxss
1/1/08, 5:18 PM
#24

det var ajg som skrev dte i denna tråd , med sten ute och murar m.m. , så nog är jag väl vetande om det . jag som håller på med exoter var detta det första jag lärde mig .

har man sten ute för att få bättre microklimat , ska stenen vara vänd mot söder för att få upp värem plus få solen till att bryta frosten . men stenen värmer INTE UPP hela trädgården . plus av att ha stora mröka stenar liggandes vid marken så blir där varmt på sommaren men även vinter för att solen värmer upp stenen och ger ut värme . men i ett uterum finns ingen sol , put det funkar inte . men ute funkar det . men är det mulet på vintenr ute hjälper knappast stenen . lika så bygger man murar som är vända mot solen får man ett bra och varmt microklimat som även håller varmen om natten . därav klara sig känsliga växter nära väggar för att där oftast är varmare . men däremot gräver du ner stenen i jorden får man en ,motsatt effekt då så kyler man ner kylan i jorden . för att sten och murar m.m. ska hålla värme måste man tillföra värme dvs solen .

JA björnen varför håller stenen kvar värmen i rökstugan ,kan det vara att dom ELDADE vilket tillförde värme .  stenen i sig tillför knappast någon större värme .

det jag försöker förklara är att ute finns sol som ger värme och värmer upp stenar som ger värme under natten (när väl stenen är släppt ut värmen blir den itsället kall) . utan sol blir stenen kall och ger ingen värme .i ett uterum visst det blir varmt där som vanligt när våren kommer då blir stenen också  varm plus ev solljuse, men den utjämnar inte tempen för det bara av att ha sten . men då det är mulet väder är stenen värdelös . finns mycket bättre alt än sten för att jämna ut tempen .

Upp till toppen
Annons: