Annons:
Etiketterfröerfrösådder
Läst 10047 ggr
Yvve
3/18/08, 4:26 PM

Exotiska frön,,

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur lång tid tar det för exotiska frön/nötter att gro?? eller måste dom vara färska??fröna är från tailand,,och dom var omkring ett år gamla..

Annons:
pyromanen
3/18/08, 5:19 PM
#1

Vissa växter har frön som tappar grobarheten efter få dagar andra kan gro efter hundratals år… några gror på få dagar andra måste en tur genom nåt djurs matsmältning eller tar månader på sig… Vad är det för växt ?

Yvve
3/18/08, 9:31 PM
#2

Jag har inte en anning vad det är för växter,,jag fick fröna/nötterna..

Bjornen
3/18/08, 10:46 PM
#3

Så fröna och ha sådden varmt. Många frön från exotiska växter behöver en groningstemperatur över 25 grader. Låt frösådden stå tills de gror och avvakta åtminstone några år innan du ger upp. Eventuellt kan en variation på temperatur mellan 10 och 30 grader förbättra groningsförhållandet. Det är svårt när man inte vet vad det är för växt. Jag känner inte igen fröet, men min kunskap om exotiska växter är begränsad.

Yvve
3/18/08, 11:34 PM
#4

Hmm!får ta hem dom och sätta dom vid elementet etttag,å sen vänta och se,,det finns annat som beöver platsen i växthuset bättre..

Hur länge tar det innan man kan skörda potatis,,jag har planterat i en hink iväxthuset, jag förmodar att dom måste blomma först.

Bjornen
3/19/08, 8:26 AM
#5

För att snabbast få skörd av färskpotatis sätter man lämpligen potatisarna i mindre krukor. Sättpotatisen ska ha plats men inte just mera. Trängseln stimulerar knölansättningen och sedan kan de planteras om i hinkar.

Yvve
3/19/08, 3:12 PM
#6

det ska jag prova,,Tack!

Annons:
Shannisen
3/20/08, 9:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Jag har tidigare provat sätta mangofrön. de har aldrig kommit upp trots att jag rengjort kärnorna och planterat dem rätt enl instruktioner.

Igår så putsade jag en kärna, sedan fick jag en idé efter läst hur man gör med ex.vis persikor. Man klyver höljet. Såd et har jag nu gjort med min mangokärna.

Jag tog samtidigt några närbilder av den, faktum är att kärnan lite grann liknar en delfin..i närbild..

Nu till min fråga..är det lättare nu för min kärna att gro när jag tagit bort det hårda skalet? Kan man få småfrukter TROTS att det är en exotisk frukt?

Vi bor i zon 1.

Ps. Tipset om odling av potatis i hinkar var bra..jag har provat men sått dem glest..nu vet jag det kanske blir större skröd ifall man sår glest..TACK! D.s

Denna kommentar har tagits bort.
Shannisen
3/20/08, 9:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

järnspikar..dubbelt inlägg..Generad

Provade ta bort ett..gick inte..skulle va smart ändra bild..tror ni det hjälpte..?

Här kommer iaf en annan bild på mangokärnan.

Bjornen
3/21/08, 9:53 AM
#10

Mango är ett träd för tropiskt klimat. Det går knappast att odlad det i Europa på friland. De bör inte utsättas för temperaturer under +10 grader. Om man tar bort fröskalet är det mycket stor risk att grodden skadas, vilket gäller alla frön. Om det är hårda skal kan man fila hål på skalet en bit från grodden (lämpligen mitt på fröet). Mangokärnor innehåller oftast 3 embryon och för att sedan få skörd tas de 2 pollinerade embryno bort för att få moderträdets egenskaper eller också ympar man in en bra sort. Av mango finns det två arter, den ena blir drygt 20 meter hög och den andra drygt 30 meter hög där den växer naturligt.

Bjornen
3/21/08, 9:56 AM
#11

Förmodligen lyckas det bättre med sådd av mango om man använder höga temperaturer (25-30 grader).

Shannisen
3/21/08, 3:40 PM
#12

Jahaja..det ANTE mig!

Jag får ta denna kärna som en test..men den såg läcker ut..

Men visst, visst kan jag ha skadat den…suck…

Jag får köpa fler mangos och sätta kärnor igen..

TACK! för svaret!

Shannisen
3/21/08, 3:45 PM
#13

Tyckte också att själva fröet inuti den hårda kärnan liknar ett embryo!

Fantastiskt!…nu blir jag djup och filosofisk men visst ser man ju att var början till liv liknar varandra..

Mangokärnan t.ex, hade en "ryggrad" som jag antar är själva grodden.

Ha det bra.

Annons:
flaxss
3/21/08, 6:25 PM
#14

såpass hög temp som 25-30c behövs inte när man sår exotiska fröer . fröer torkar ut lätt då om det är så varmt ,, är det så varmt måste fukten vara hög också .

många av mina exotiska fröer ,, har grott bra i en temp på +20c +25c ( då hög fukt ) men det var ju inte så varmt i jorden som +25c . och då har jag ändå sått en del som banan,palmer,delonix regia,orkideträd,olika hibiskus,afrikanskt tulpanträd,papaya,caesalpinia pulcherrima,mimosa,albizia,amaryllis,avokado m.f

mango tål kyla ner till 0c då kortvarigt  ,, men trivs inte om det blir alltför kallt  , det växer ju mango väldigt bra i florida och dom har lägre än +10c . mango sådde jag en tidig vår ( jan-feb ) utan extra ljuse i söderfönstret temepn var runt +20c och jag ja bröt upp skalet lite också och det grodde fint fint . i början var det ett vackert rödbladigt träd som sen blir grönt.

Yvve
3/23/08, 10:24 PM
#15

Mina cherimoya frön börjar gro nu, det ska bli spännande å se hur dom blir det verkar som dom mesta fröna taggit sig..

Shannisen
4/15/08, 1:02 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

För ca en vecka sedan så visade mangon att den gillade min behandling då den har grott och fått blad.

Snabbt som bara den växer den också. Funderar på att toppa den men just nu njuter jag bara av växten.

Himla skoj!

:)

Maria
4/15/08, 7:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Visar min Mango som jag satte förra våren. Jag har aldrig toppat den.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Shannisen
4/17/08, 2:52 PM
#18

bumbleboo

WOW!

Vad häftigt. Då ska jag inte toppa min..vad fin din är!

Roligt se äldre plantor också.

:)

Maria
4/17/08, 9:19 PM
#19

#18 Varje gång det kommer nya blad så blir de långa och liksom rödbruna precis som färgen på din bild. De är ganska mjuka. Sedan blir de grönare och hårdare.

Det är så himla kul när det lyckas…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

dolfen
10/29/09, 5:58 PM
#20

#15

Hur blev cherimoyorna?

Hur lång tid tog det från sådd till de kikade upp?

Annons:
Yvve
11/3/09, 6:00 PM
#21

kommer inte ihåg hur lång tid dom togg på sig,,men tror det gick fort,,jag har två stycken kvar,dom andra har jag gett bort,,dom är väldigt olika i storlekarna,olika omsorg, just nu är dom inte så fina,har inte ängnat så mycket tid åt några av mina växter :-(  jag åter kommer med foto..

dolfen
11/4/09, 5:07 PM
#22

#21

Det ska bli intressant att se hur de växer.

Jag har några cherimoya-frön liggandes i en mugg vatten, och eftersom det är november och jag inte riktigt vet om jag har plats för dem, så blir det kanske endast ett groningstest av dessa. Obestämd

[SarasB]
1/11/11, 1:51 AM
#23

gjorde som shannisen men råkade göra ett snitt i kärnan, gör det något tro?

[SarasB]
3/8/11, 12:43 AM
#24

nu har det gått 7 v och inget har hänt i min passionkruka, är den död eller finns ännu hopp om liv?

[SarasB]
3/8/11, 12:43 AM
#25

nu har det gått 7 v och inget har hänt i min passionkruka, är den död eller finns ännu hopp om liv?

Upp till toppen
Annons: