Annons:
Etiketterfruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 8970 ggr
pyromanen
2008-02-26 17:01

valnöt svart i toppen....

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Frågade i höstas om det var lämpligt att plantera valnöt i södra Värmland i början på oktober….  och planterade gjorde jag.  Nu ser trädet ut såhär i toppen, och spetsen på översta sidoskottet ser likadant ut.  Min egen teori är att trädet kom söderifrån och inte var invintrat motsvarande dethär området och därför tog stryk när det blev frost redan någon vecka efter plantering (i stort sett enda riktiga frostknäppen på hela denna vintern!)  Vad tror ni? är det frost eller annat?  Kommer det att bli nåt av dethär trädet?  gäller garantin från handelsträdgården för såna skador? eller är det bara att spara ihop 500 kr till ett nytt valnötsträd och så plantera det på en vettigare årstid?

Annons:
Bjornen
2008-02-26 22:19
#1

Valnöt är frostkänsliga och ganska säkert är det frostskador i toppen. Men det kommer ju att bli nya skott lite längre ner. Jag har en större manchurisk valnöt som fryser nästan varje vår. Det är oftast de nyutspruckna bladen som blir frostskadade. Enstaka skott har också frusit på våren och ibland även på hösten kan översta delarna av skotten bli skadade tillsammans topp.

Normalt är växter i kruka ofta lite för välgödslade under sommaren så avmogningen förskjuts och därigenom blir det lättare frostskador. Det är vanligt att de gödslas med blåkorn i juli månad i plantskolorna. Detta leder till att de startar om och då dröjer det längre tid innan de avmognar. Denna sena gödsling görs för att de ska vara fina längre eftersom det är svårare att sälja ett bladlöst träd än ett som har full grönska.

pyromanen
2008-02-27 13:19
#2

tack så mycket för svaret!  Då är det bara att låta det växa på och hoppas det blir mer tilväxt än bortfrysning pr år :) om det ska bli valnötter åt barnbarnen …

Bjornen
2008-02-27 14:53
#3

Du måste ha minst två för att det ska bli nötter. I litteraturen påstås valnöt vara skildkönad men det är inte sant. Men hanhängena kommer före honblommorna så de kan inte självpollineras. Åtminstone gör min det men det kanske de som gör tvärtemot.

pyromanen
2008-02-27 16:36
#4

konstigt! Min bor har valnötter (étt träd) han bor långt ute på landet och inga grannar med valnötter. han skördar mer än han orkar äta.  Kan det finnas lika sorter?

flaxss
2008-02-27 17:19
#5

valnöt anses bara härdigt i zon 0-3 då i skyddat och soligt läge , dom träd som jag fått frukter av ( inte mina träd ) har inte behövt två för att få frukt utan enbart ett träd . det finns olika sorter , juglans regia ( staving !!??) skriver jag om ,, det finns ju både svart,grå,japansk,manchurisk

den tål stark kyla på avmogen ved annars det som inte hunnit mogna fryser garanterat veck ,,vilket har hänt på ditt träd som ni redan kommit fram till . dock kan du odla den som en buske istället för ett enstammigt träd då gör det inget om topparna skulle frysa . mitt eget fryser inte alls tillbaka .

flaxss
2008-02-27 17:20
#6

lite sorter

Juglans regia zon 1-3

sedan finns det härdigare alternativ för kallare zoner som Juglans cinerea(finns även som E-planta ) zon 1-4(5-6)

och så Juglans nigra - svart valnöt zon 1-3(4-5)

Manchurisk valnöt - Juglans mandshurica zon 1-5

ett ovanligare alternativ är Juglans ailanthifolia zon 1-3(4)

Annons:
pyromanen
2008-02-27 17:43
#7

Den art jag har är Juglans regia, det är min brors också.  Frågan är om det finns flera sorter av Juglans regia (inte andra arter) och om det i så fall kan vara skildnad på sorterna när det gäller pollineringen alltså om det räcker med ett träd eller om det behövs två.

flaxss
2008-02-27 19:55
#8

jo det finns olika namn sorter ( förlåt blev lite snurrig där brukar alltid kalla dom för namnsorter , fast jag vet att det heter art och inte sort )

juglans regia broadview är en sort som även finns i sverige och ger bra med frukter tror att det bara behövs ett träd .

Bjornen
2008-02-27 21:59
#10

Valnötssläktet består av 15 arter. En del litteratur anger släktet som skildkönat. Jag har bara manchurisk valnöt och grå valnöt. Endast manchuriska valnöten har blommast då det trädet (busken) kanske är 20 år gammalt. Den grå valnöten är bara meterhög och det dröjer nog innan den blommar. Jag har ingen egen erfarenhet av äkta valnöt. Jag kommer troligen att prova även den om jag får tag i någon mindre planta (förlusten blir inte så stor om den dör). Den nordligaste äkta valnöten växer i Ockelbo och är en större buske som planterades på 1700-talet av någon bruksherre. Min manchuriska valnöt är större.

Som sagt var jag talar bara av egen erfarenhet och enligt litteraturuppgifter. Det kan finnas lokala skillnader och kanske olika kloner ?

Tilda-T
2008-02-27 22:23
#11

Har alla valnötsorter ätliga nötter?

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Bjornen
2008-02-28 08:47
#12

Ja alla 15 arter ger ätbara nötter, sedan hur smaken är kanske varierar.

pyromanen
2011-11-02 17:33
#13

Numera har mitt valnötträd tagit sig ordentligt och skjutit på höjden nästan en meter under 2011, jättekul! Var annars lite orolig för att förra vintern skulle ge det stryk, men inte alls!

Annons:
destiny
2011-11-04 21:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Jag har bara ett valnötsträd och får skörd varje år.

Ulla
2011-11-05 12:01
#15

Intressant. Har aldrig tänkt på att man kan odla valnötter. Hur stort blir ett valnötsträd?

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Bjornen
2011-11-11 12:02
#16

Riktig valnöt blir ett mycket stort träd.

Bjornen
2011-11-11 12:03
#17

Riktig valnöt blir ett mycket stort träd.

Linnea
2011-11-21 12:55
#18

#15 10-15 meter ungefär

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Emo
2018-10-18 12:18
#19

Valnötterna har ett tjockt grönt skal ytterst. Hur får man bort det så att nötterna ser ut som på bilden i #14.
Det är första året mitt träd bär nötter. Det är ett Juglans nigra.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

pyromanen
2019-02-10 22:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Såg denhär gamla tråden, kul för då vet jag vilket år vi planterade…  i höstas var det fem mogna valnötter på trädet.. jättegoda. Då var det alltså 10 år sedan vi planterade det.

Annons:
pyromanen
2019-02-10 22:06
#21

ps. Garanterar det inte finns fler valnötsträd inom väldigt långt avstånd från där jag bor i skogen 1,5 mil från Säffle… så åtminstone denna sorts äkta valnöt går bra med bara ett träd.

Emo
2019-02-11 05:53
#22

Mitt är ett juglans nigra och jag vet inte hur jag ska knäcka nötterna. De är så hårda.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

pyromanen
2019-02-11 07:44
#23

Testa med polygrip?

Har inte själv provat knäcka juglas nigra nötter men förstått på en kompis som har såna att det är svårt att få ut nötterna hela.

Upp till toppen
Annons: