Annons:
Etiketterfröerfrösådder
Läst 28003 ggr
Josefiina
3/31/08, 3:20 PM

Avokado

Tänkte jag skulle pröva odla avokado här hemma, är det nån som gjort det? Va ska man göra med kärnan, bara lägga den i jorden direkt?

Annons:
poja
3/31/08, 3:48 PM
#1

Jag la en kärna som jag kryssat på toppen i en äggkopp, så att halva kärnan låg i vatten.

Maria
3/31/08, 6:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag har planterat avokado i omgångar och som #1 skriver kryssat toppen. Jag har däremot satt den i jord med en gång och det har lyckats. Vad man ska tänka på är att det kan ta väldigt lång tid innan "det händer" något.

Måste bara skicka med en bild på min Mangokärna jag planterade för ett år sedan. (har tidigare visat denna bild men jag är så stolt över plantan)

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Yvve
3/31/08, 8:52 PM
#3

Det är den finaste avokadon jag sett,,dom jag sett har varit väluppstammade..och jag förmodlar den får bra med näring för bladen ser fina ut,,är det vanlig växt näring eller nått annat special??

Bjornen
3/31/08, 9:10 PM
#4

Jag har haft några avokadonplantor tills de når takhöjden. De ska sättas direkt i jord och toppen stående ovanför jorden.

Maria
3/31/08, 9:21 PM
#5

#3 Måste göra dig besviken. Det är en Mangokärna. Den har knappt fått någon gödning alls. Bara blivit omplanterad.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

ulrikaberg
4/1/08, 4:27 PM
#6

Jag har aldrig kryssat avokadokärnan - har bara satt en kärna från en övermogen avocado i jord och de brukar skjuta direkt.

Jag har äntligen fått mango att börja växa. Tidigare stack jag ner kortsidan av fröet i jorden men det tog sig aldrig. Sedan provade jag att lägga fröet platt på jorden och då började den växa direkt. Nu har jag helt plötsligt 2 st mango på gång.

Annons:
Josefiina
4/1/08, 7:11 PM
#7

Tack för alla svar, tyvärr så va ju alla ganska olika.. :P  Men har lagt den i en kruka nu utan att "kryssat" den, får se hur det går…

Yvve
4/3/08, 12:41 AM
#8

Jaja!!även omdet inte var avakado utan mango så var det den finnaste jag sett,,den enda jag sett..Glad

Mel-
4/18/08, 10:28 PM
#9

Oj oj! vilket mangoträd! Skrattande Hur länge har du haft den för att den ska bli så stor och kraftig? Bär den frukt?

Bumm
4/19/08, 4:53 AM
#10

DOM ÄR FÄTA

summ
4/19/08, 4:53 AM
#11

ärr demm grönne eller råssa???????????!!!!!!!!!

flaxss
4/20/08, 12:01 AM
#12

vad menas med detta ''DOM ÄR FÄTA'' ??

 och ''ärr demm grönne eller råssa'' ??

angående avokado bara plantera kärnan i jorden sedan kommer den upp håll en temp på +20c +25c ,, man behöver inte göra nåt extra med dom .

Cristine
4/20/08, 11:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Förra hösten såg jag en buske i en av mina rabatter i slutet av november och röck upp den för att slänga.Då såg jag att det var en avokado. Någon hade slängt ut kärnan i trädgården.Det här är en. Det är bara att trycka ned kärnan i jorden, låt toppen synas.

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Annons:
Cristine
4/21/08, 12:01 AM
#14

Oj, såg att #4 redan talat om det.Glad

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Maria
4/21/08, 8:11 PM
#15

#9 Mangokärnan planterades förra våren så den är riktigt "ung" så någon frukt lär nog dröja. De är väl stora träd ute i det vilda.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Cristine
4/22/08, 2:12 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Så här stora blir domGlad

Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.

Hemsida www.livskvalitet-2.se  kliv in!

Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

Maria
4/22/08, 8:52 PM
#17

Haha, då lär jag få vänta…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

mimmij55
12/10/10, 12:10 PM
#18

någon som vet hur avocadoplantan ska skötas sen? ska den toppas?

noob-4-life
12/19/10, 4:50 PM
#19

jag brukar bara stoppa ner den i en kruka,växer upp varje gångSkrattande.hur man gör sen vet jag ej,har alldrig fått det riktigt braRynkar på näsan.

flaxss
12/19/10, 6:09 PM
#20

avokado är enkel att sköta,

odlar man den inne åretrunt så trivs den bra i öst  eller västfönster, låt den torka upp lite innan den vattnas igen. och ge näring ca 2-4gånger per månad från vår till höst. plantera om om det behövs under våren-försommaren i näringsrik och luckerjord (krukväxtjord med leca brukar fungerar bra) ge den ca 3cm större kruka. till vintern mår den bra av att få extraljus, men inget måste. den kan dock fälla lite blad och se risig ut under vintern utan extraljus eller om luften är för torr.

den går också att övervintra svalt men frostfritt om man vill. också kan man ta ut den på våren-försommaren efter att frostrisken är förbi, då sätter man den i skuggan i skyddat läge första tiden (1-2veckor) så man inte bränner bladen, ev täcker man den med vit väv. och placerar den sedan soligare och soligare. innan frosten kommer på hösten tar man in den. har man den ute under den frostfriaperioden så ge den näring från april-juni till aug-sept ca 2-4gånger per månad. är det väldigt varmt och soligt så håll den lätt fuktig. annars låt den torka upp lite.

när dom fått en höjd börjar dom oftast grena sig utan att ma gör nåt. annars vill man ha ett stam''träd'' så kan man toppa den efter 50-150cm och sedan toppa alla nya skott efter 2-4bladpar och bygga upp en krona. avokado kan dock ibland grena sig dåligt som ung.

vill man ha mer av en buskform toppar man den redan vid 5-15cm och toppar alla nya skott till 2-4bladpar.

annars låter man dom växa utan toppning det funkar det med, så gör jag med mina. dock någon gång måste man topppa/klippa dom då dom snabbt slår i taket.

Annons:
dette
12/21/10, 12:17 PM
#21

När jag toppat mina advokados så har det bara blivit en ny gren lite fult..

[SarasB]
1/6/11, 1:54 AM
#22

alla säger så olika! :D ska jag kryssa den ? ska toppen sticka upp ur jorden?

flaxss
1/6/11, 5:28 PM
#23

#22 - man behöver inte krångla till det, det är bara att plantera den tvättade kärnan i jord, strax under ytan eller att toppen är ovanför kvittar, bestäm själv vad du tycker är snyggast. den kommer gro hur du än gör.

placera sådden varmt och lätt fuktigt så gror dom på några veckor till någon månad beronde på hur varmt den har det (mer värme = gror snabbare).

[SarasB]
1/6/11, 11:49 PM
#24

Okej tack:)

Ove-D
1/10/13, 10:08 PM
#25

#20 Vilken bra beskrivning!

batski
5/6/13, 1:56 PM
#26

bumbleboo, hur gjorde du när du satte mangokärnan? Grävde du ner den eller la du den bara på jorden?

Maria
5/6/13, 2:04 PM
#27

#26 Jag grävde ner den och la den platt under jorden för jag hade ingen aning vilket som var upp eller ner😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Ove-D
5/7/13, 5:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Jag satte min högsta avokadoplanta i balkonglådan idag för den såg så ledsen ut. Får se om den ser gladare ut sen.

Ove-D
5/12/13, 10:09 PM
#29

Bladen har vuxit en massa men hänger fortfarande lite. Sen har en av de andra avokadoplantorna börjat hänga med bladen. Är det för mycket sol? För lite vatten? För torr luft?

Någon annan som varit med om hängande blad och vet vad jag ska göra åt det?

Linnea
5/13/13, 2:03 PM
#30

Antagligen för lite vatten, dom dricker ganska mycket.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

Tecknisen!:)
5/29/13, 5:16 PM
#31

men är det någon som ve om plantan ska stå i varmt och solljus eller svalt och inget solljus??

Ove-D
5/29/13, 10:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Den plantan jag satte i balkonglådan står i solen och bladen har vuxit mycket nu…

Sammy2012
7/25/13, 4:23 PM
#33

min son har sått advokado och de är jättefina nu. Jag la stjärnan i mörker 2-3 dagar sen direkt in i jorden. har hört att det ska funka med att stoppa in den i jorden direkt.

Prova :)

Sukram
7/25/13, 10:15 PM
#34

#31 plantorna ska ha ljus. De gillar värme men tål ganska låga grader så man kan ha avokado ute på sommaren i kruka.

Annons:
fredrikh
8/5/13, 9:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Sådde denna direkt i jorden, efter två veckor började den växa och nu ser den ut såhär :)

(halvkass mobilbild men bättre än inget😃)

Love-
8/6/13, 11:07 AM
#36

har stoppat ner två kärnor för ca 1v sedan skulle jag gissa på att det var, ska bli kul och se om något händer med dom :)

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

 

  

Ove-D
9/21/13, 4:23 PM
#37

Jag brukar ställa mina avokadokärnor i medicinmuggar i kryddhyllan ovanför spisen. Då är det undervärme. På sommaren får de stå ute på balkongen.

Upp till toppen
Annons: