Annons:
Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 13064 ggr
Ahnna
2008-06-16 12:58

Pris på buxbom

Jag har funderat på en grej. Där jag bor, utanför Gävle, kostar buxbomsplantor oftast från ca 30:- och uppåt, ibland upp till 60:- för en 20 cm hög planta. När det går åt minst 5 till varje löpmeter så blir det ju genast väldigt dyrt. Men tittar man i trädgårdstidingar m.m. så verkar ju var och varannan trädgårdsentusiat i södra Sverige ha kilometervis (nästan) med buxbomshäckar. Så jag undrar om buxbom är väldigt mycket billigare i södra Sverige eller om folk där helt enkelt har större "trädgårdskonton" att leka med?

Finns det postorderfirmor som har billig buxbom? (Billigare än 30:- per planta.)

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Annons:
Åsa S
2008-06-16 13:57
#1

Längre norrut lägs mera transportkostnader på så ja det blir dyrare ju längre upp i sverige man kommer.

Fast jag tycker de priser du fått är ganska låga så mycket billigare blir det inte i söder. Hortogreen, postorderfirma som brukar ha överlag ganska låga priser jämfört med butiker i norr tar 59 kr för 15-20cm buskplantor av buxbom (sort som passar odling i lite högre zoner)

Bjornen
2008-06-16 15:14
#2

Priserna på buxbom är oftast något billigare som utplanteringsväxt än som vanlig buske. Detta beror på hur lång väg och vilka mängder som säljs. En viss del av utplanteringsväxterna säljs som överskott från odlarna och kvaliten kan vara något ojämn som utplanteringsväxt. Räkna alltid med högre pris i välsorterade handelsträdgårdar då de oftast köper plantorna till högre priser. Lågprisalternativen säljer i mån av tillgång och tar inte hem mera om det tar slut.

Oftast är det sorten Faukner som säljs och är härdig till zon 4. Den nya sorten Polar är mycket dyrare genom att den växer långsammare. prisnivån är dubbel till tre gånger så dyr som Faulkner. Polar är härdig i åtminstone zon 5 och har provodlats i Jämtland utan frostskador.

Ahnna
2008-06-18 12:28
#3

Jag har flera Faulkner här i zon 4 och de har överlevt vintern och har jättefina skott nu. Däremot var det ett par plantor som torkade bort i våras, men det var ju extremt torrt då…

Jag ska göra några resor till Småland senare i sommar, typ Växjö. Finns det någon plantskola eller trädgårdshandel där omkring som har hyfsat billiga plantor? Då kan jag ju transportera hit dem själv, menar jag, och slippa den pålagda kostnaden. (Förhoppningsvis?)

Jag har sett Horto Green's buxbom, men jag skulle aldrig få för mig att köpa dem. (Alldeles för dyrt.) Men de har ju ytterligare en ny sort i år, som ska tåla zon 5. Minns inte vad den hette, men det var inte Polar.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

kjetec
2011-10-25 10:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Buxbom har som bekant drabbats av ett virus Cylindrocladium buxicola. För att undvika spridning av viruset i mina odlingar har jag planterat plantorna i olika bestånd geografiskt åtskilda med upp till 10 mils avstånd. Det eller de bestånd som överlever virussmittan på sikt blir sedan stomme i nya plantbestånd.

Upp till toppen
Annons: