Annons:
Etiketterlökväxterknölväxter
Läst 30226 ggr
Jennix
2008-06-04 14:19

Ingefära

Hej! Jag har en rot ingefära som har börjat gro i skafferiet. Skulle gärna vilja plantera den men vet inte något om hur den trivs eller när man ska skörda osv.

Nån som vet nåt om hur man odlar ingefära? Glad

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Annons:
Åsa S
2008-06-04 18:03
#1

De gånger jag odlat ingefära har jag planterat dem i en kruka som är något större än knölen i mars-april och ställt den varmt och ljust ca 4-6v har det tagit för knölen att sätta rötter + skott. När det blivit varmt ute har jag planterat ut plantorna i stora svarta hinkar som jag placerat i skyddat varmt läge. När det blir risk för frost på hösten så brukar det finnas nya knölar att skörda. Vill man inte äta all ingefära direkt kan man ta in hinken och skörda allteftersom man behöver knölar.

Jennix
2008-06-04 21:00
#2

OK, de skott som den gjort själv, ska dom vara uppåt eller neråt? Jag antar att skotten ska peka uppåt…men frågar för säkerhets skull. :)

Sen är det alltså bara att låta den vara och sen skär man av bitar av roten till hösten? Verkar ju enkelt… Skrattande

Trivs den på varmaste läget?

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

Bjornen
2008-06-05 01:02
#3

Ingefära är en orkide som växer i bl.a. Indien och trivs i ett varmt klimat om 25-30 grader under sommaren och något svalare på vintern.

Linoja
2008-06-05 23:26
#4

Blommar den också?

Bjornen
2008-06-06 02:28
#5

Alla växter blommar.

Åsa S
2008-06-06 11:32
#6

Fast det krävs en riktig supersommar för att man ska få blom, enbart en sommar har jag fått blom på ingefära och då var det ett år då det var sommarvärme långt in på hösten, blomman var dock inte speciellt vacker, inte så stor och gul-brun.

Annons:
Sukram
2008-06-06 15:57
#7

#3 ingefära är inte en orkidé utan hör till kryddliljeväxterna Zingiberaceae. Ska man odla ingefära för blommornas skull så är bergingefära Roscoe sp finare, köpte en sån i Rångedla förra året.

flaxss
2008-06-06 19:59
#8

Björnen -- det var skojigt svar du skrev att den är en orkide '' haha'' . plus alla växter blommar inte .

Bjornen
2008-06-06 20:55
#9

Jag blandade ihop ingefäran med vanilj som är en orkide. Ingefäran har dock orkideliknande blommor. Släktet Zingiber Ingefärsväxter består av ca: 100 arter. Zingiber zerumbet har fina blommor och odlas i viss mån som prydnadsväxt på sydliga breddgrader, men har knappast användbara rotstockar.

Alla fanerogamer blommar. En del tar hundra år på sig innan den blommar och dör. Men alla växter blommar. Enstaka individer som är abnorma kan dock låta bli att blomma. Men än har inga artwr rationaliserat bort blomningen, men de kan blomma mycket sällan och många växter har små och svårupptäckta blommor. Det gäller särskilt vindpollinerande växter.

Jennix
2008-06-09 00:44
#10

Tack för kommentarerna! :)

Jag planterar på den varmaste platsen så får vi se vad som händer!

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

dolfen
2008-09-28 19:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Jag plockade fram ingredienser till ett "matprojekt" idag. Ingefäran hade stått lite gömd i skafferiet. Förvånad

Är det någon idé att försöka nu? Om jag kör under "lyse" på vintern (rumstemp).

Helst vill jag skära av vid 1, men tror att den behöver mer kraft.

Gissar att den ska sättas ytligt…

Bjornen
2008-09-29 07:40
#12

Den har ju redan kommit långt på väg så sätt den du.

dolfen
2008-09-29 19:15
#13

Ok!

Jag skar av vid 2. Ska bli intressant att se hur det blir.

Annons:
Branneli
2009-07-18 01:10
#14

Hittade denna tråd… Jag funderade häromdagen på ingefära.

Finns det frö att så ? Eller sätter man en knöl från affären?

Håller den sig över vintern som purjo?  Sår/sätter man på våren & skördar på hösten?

Finns det några goda råd till mej, utöver dessa frågor ??

Åsa S
2009-07-18 02:07
#15

Man köper en färsk och fin knöl i matbutiken runt mars-april. Planteras i kruka inomhus som ställs på varmt ställe, det tar många veckor innan skotten kommer, när det är varmt ute planterar man ut plantorna i stora svarta hinkar, göd och vattna som de flesta andra krukväxter, skörda till hösten.

Branneli
2009-07-18 02:33
#16

Svart hink för värmen…misstänker jag !? Funkar det i landet ? Jag bor intill Vätterns strand….

Bjornen
2009-07-18 08:20
#17

Ingefära tål inte det minsta frost och temperaturen bör aldrig understiga 10 plusgrader. Den är mycket värmekrävande och frilandsplantering i Sverige fungerar inte. Troligen överlever den under sommaren men den är städsegrön.

poja
2009-07-18 10:04
#18

Den skall planteras i sand.

OleaViola
2009-07-18 11:18
#19

Detta låter kul  ska nu fösöka komma i håg och testa till våren…… ingefära borde kunna passa att ha på min inglasning……

Åsa S
2009-07-18 11:28
#20

Jag har alltid planterat mina ingefäror i vanlig köpejord (inte sand) och det har funkat utmärkt och jag har fått en hyfsat stor skörd per hink, så de verkar inte vara så kinkiga över vad de odlas i. Jag brukar bara ta in hela hinkarna när det blir risk för frost till hösten, ofta har bladen vissnat ner under inomhusvistelsen men jag har ändå låtit knölarna ligga kvar i hinken för jag har märkt att även om jag låter jorden i hinkarna vara åt det torrare hållet (växter utan blad dricker ej vatten) så håller knölarna bättre än om man skördar dem och lägger dem i kylskåpet.

Andra trevliga släktingar till ingefäran som man kan odla är gurkmeja och kunchi. Av ingefära, gurkmeja och kunchi så tycker jag kunchin har det snyggaste utseendet.

En annan knölväxt man kan hitta i asiatiska butiker är Taro även den får jättefina blad men ofta blir det inte så mycket mer att skörda än det man stoppat ner, tror denna behöver en mycket lång odlingssäsong.

Annons:
Bjornen
2009-07-18 11:35
#21

Ingefära vill ha kraftig, humusrik jord men ändå väldränerad och odling i sand är nog inte så lyckat utan använd istället kompostjord som blandats med poröst material t.ex. barkmull, komposterad bark eller flis (helst från lövträd som då kan användas färsk).

Jennix
2009-07-18 11:38
#22

Ahh, jag har fortfarande inte provat att odla ingefära men tack ni som har kommenterat för nu blev jag sugen igen. Skrattande

#21 Går det bra med vanlig planteringsjord?

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

poja
2009-07-18 17:29
#23

I Sri Lanka där man odlar ingefära, där odlas den i sand.

Branneli
2009-07-18 19:12
#24

Ett projekt till våren, upplever jag Glad.

noob-4-life
2010-12-18 23:15
#25

om du vill att ingfäran skall gro snabbt ställ hinken på golv med undervärme,funkar för migSkrattande.

MissMullig
2011-01-14 20:31
#26

#21 säger en sak #23 en helt anna vem skall man tro på nu då?

flaxss
2011-01-14 21:16
#27

#26 - knölen kan lätt ruttna men den vill ändå ha mycket näring. min ingefära är planterat så att jag har lagt krukväxtjord (av kvalite). nästan hela vägen upp i en kruka, och därefter lagt ingefära på jordytan och så över knölen och upp till krukkanten grus eller grovt sand. det gör inget om delar av knölen inte blir täckt (min kryper faktikst upp till ytan och knölarna växer fram på ytan).

Annons:
MaMaMade
2011-01-15 00:19
#28

Har inte råd att skaffa hinkar/tunnor att odla i…tror ni att man skulle kunna plantera ingefära o annat i mindre svarta sopsäckar, ev dubbla?

Annars har jag fisklådor i frigolit som jag sätter allt möjligt i, har fått fina plantor/skördar av både tomater, squash o gurka i dem.

bacilla
2011-01-15 01:51
#29

Kul me odlingstips på en sådan nyttoväxt som ingefäran är. Men för dig som vill använda ingefära i matlagningen (mums!) och te (gott!)och vill alltid ha det hemma vill jag tipsa om att ha alltid en bit i en plastpåse i frysen. Riv sedan önskad mängd och sedan ner i frysen igen så har du inget som skrumpnar i skafferiet.

flaxss
2011-01-15 02:15
#30

#28 - vanliga svarta plastkrukor är inte så farligt dyra och funkar utmärkt. men även lerkrukor, vit-bruna-gråaplastkrukor funkar (hos mig har det funkat).

min största ingefära har en kruka på kanske 15-20cm i dimater, svart.

det som är bra med svartplast är att ingefära gillar varmjord. jag har min ute på sommaren och då är det fördel om jorden är varm. ingefära gillar inte kyla det är en tropiskväxt (även om den tål kyla ner till +1c).

MaMaMade
2011-01-15 19:34
#31

Oki, det räcker alltså med såpass liten kruka, bra att veta. (Här ligger ekonomin på minus o vi lever under existensminimum så jag får verkligen trixa för att få till det med fröer o annat som hör våren till…tyvärr. Gråter)

MissMullig
2011-01-22 19:40
#32

Låter ju enkelt . Det skall provas i år, alltid kul med nya projekt.

kattöga
2014-10-02 15:12
#33

Åå vad spännande. Jag som älskar ingefära. Det är inte ofta de hinner bli för gamla i det här hemmet……

Undrar om det går att lura en ingefärsrot att gro så här års……? Ska prova, i en lerkruka med planteringsjord och mullströ. Så tänkte jag linda in krukan i en svart (hund-) påse som jag gör lite hål i och ställa den i söderfönster. Så vi får se……  🙂

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Sukram
2014-10-04 01:04
#34

Ingefära brukar få skott om man glömmer den framme på köksbänken under lysrörsbelysning. Är inte alls svåra att få igång.

Annons:
Upp till toppen
Annons: