Annons:
Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 9826 ggr
amorosa
9/22/08, 10:52 AM

Spikklubba

kan man övervintra spikklubba?

Annons:
Bjornen
9/22/08, 11:00 AM
#1

Vanlig spikklubba är ettårig men det finns fleråriga arter också, som dock inte är så lätta att övervintra.

anki1
9/22/08, 11:36 PM
#2

Kan man föröka den med frö? någon har planterat spikklubba hemma på vår gata (ett hyreshusområde) Och jag och en kompis är nyfikna. Är den giftig? hur förvara frön och hur ska den sås.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Bjornen
9/23/08, 1:11 AM
#3

Spikklubba är ordentligt giftig (hallucigen) och förökas bara med frön. Sås på våren och fröna förvaras torrt och mörkt.

amorosa
10/10/08, 10:46 AM
#4

*2 När spikklubban blommat färdigt bildas frökapslar, stora runda bollar med små taggar på, De tar man in o låter ligga o torka, inne i kapseln är det frö

flaxss
10/10/08, 9:15 PM
#5

alla spikklubbor är fleråriga , är svåra att övervintra men har du extra belsyning så går den övervintra som krukväxt .

moondancer
10/11/08, 10:26 PM
#6

vad jag har märkt med spikklubba är att dom självsår sig ganska bra, vilket har lett till att vi tar bort frökapslar/fröanlag så fort den blommat, annars har vi fått hela trädgården full av dom

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Annons:
Bjornen
10/11/08, 11:38 PM
#7

Alla spikklubbor är frostkänslig och den vanlig spikklubban (Datua stramonium) är i sin biologi bara ettårig även på deras naturliga växtplatser. Andra arter (och även underarter) växer i varmare klimat och kan övervintra ibland genom jämn vattning under vintern och ljust läge.

flaxss
10/12/08, 4:14 PM
#8

finns Datura som övervintrar i skåne , kommer dock inte ihåg namn plus fröna självsår sig ofta i zon 0-3 . den Daturan du nämer vissnar inte ner efter blomnigen och fortsätter .

Bjornen
10/12/08, 4:36 PM
#9

Av Datura stramonium finns åtminstone tre underarter och den som går under namnet Datura stramonium ssp. stramonium dör efter blomningen både i Sverige och Mexico. Däremot finns det andra underarter som kan överleva ytterligare något år, men oftast inte. Det är oftast rotsystemets utveckling som avgör om en växt är ettårig eller flerårig. Överlag är det större risk vid kraftig blomning som plantorna dör. Även ettårig växter kan fås att överleva om de inte får blomma eller åtminstone att fröhusen tas bort i ett tidigt stadium. Det är alltid blomningen och frösättningen som kräver mycket energi. Vissa bienna växter behöver ett eller två år för att utveckla tillräckligt med näring i rotsystemet för att växten ska klara blomningen. Många av dem eller kanske alla behöver frost eller näst intill för att kunna utveckla blomstänglar. En sådan växt som odlas inomhus går aldrig i blom. Vid frost omvanlas olika enzymer till tillväxtämnen och startar blomstängeln när det börjar växa igen.

anki1
10/14/08, 4:32 PM
#10

3, Åhhh 17, då ska jag meddela min kompis det. Hon ansvarar för planteringarna här på våran gata. När den dyker upp igen, så ska den alltså bort. Vi har även upptäckt smygplanterad cannabis i rabatterna, de tas bort direkt. Höll på att glömma, tackar så mycket.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Upp till toppen
Annons: