Annons:
Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 5449 ggr
ginnan
2008-11-03 14:40

Orkidè

Har en brudorkidè som fått babystängel med blad, ser ut som ett nytt skott. Vad gör man med det, klipper bort eller planterar om?

Tacksam för svar.

Annons:
Heart
2008-11-03 16:57
#1

Jag skulle nog låta det växa ett tag så att det inte är för litet när jag planterar om det.

Bjornen
2008-11-04 08:56
#2

För säkrast förökning tar man lite fuktig vitmossa (riktig vitmossa) och lägger på undersidan av skottet och placerar plast runt detta. Ev. kan man skada undersidan av skottet lite grand för att stimulera rotbildningen. Håll vitmossan fuktig hela tiden tills det utvecklas rötter.

Många gånger utvecklas också rötter av sig själv på skottet efter kanske ett år.

kamel
2008-11-04 22:26
#3

Jag har en brudorkide som har slutat blomma sen två år tillbaka men den utvecklar varje år två nya plantor som jag låter sitta kvar tills det bildats tre rötter. En av årets bebisar har bara två rötter men nu har den fått en blomstänger så den får sitta kvar ett tag till.

Ingen annan av småplantorna har blommat sen jag tagit bort den  men dom växer så snart har jag nya fina orkideer.

Nästa år skall jag försöka med din metod Björnen och placera spagnum runt  plantbasen  så kanske det går fortare.

Rozzy
2008-11-06 21:44
#4

Bebisarna kallas Keiko de är lätta att driva vidare men det är svårt att få orkiden att blomma om när de hänger kvar, så fort de fått ett pat rötter med vitmossa det går så fort då klipper jag av dem och bäddar in dem i vitmossa i en glaskruka.

Vitmossan är en hög grön mossa men den ljusnar nedåt den får inte förväxlas med vitlav. Denna mossan är oumbärlig när man vill plocka skott från alla möjliga växter tex azaleor.

Bjornen
2008-11-07 13:51
#5

För att vara petig så varierar vitmossans färg från nästan vit, ljusgrön, grön, rosa eller röd beroende på art och håller fukten mycket bra.

Sukram
2008-11-15 01:55
#6

#5 och brun! vitmossor är vackra och färgrika.  Dessutom kan man använda vitmossa till att gro fröer så det är ett praktiskt substrat att odla i.

Annons:
Rozzy
2008-11-22 02:47
#7

Ett tips ar att snitta en gren på en växt packa in grenen med vitmossa vattna och vira löst med plastfolie om så du kan ha koll på fukten, sen är det bara att vänta tills rötterna kikar fram. 

Tänk på att en orkidekeiko vill helst ha ett ph värde på 5,5

ginnan
2008-11-22 17:13
#8

Tack för alla tips. Hoppas jag kan återkomma med nya blommor. Just nu får den växa till sej, har bäddat in den med plastfolio och mossa.

Pyttelite
2017-10-28 17:17
#9

#2 Jag har bara använt köpt vitmossa funkar det lika bra med den som växer naturligt i Sverige? 

Jag  menar nu inte den lav vi plockar in kring juletid utan det som verkligen är vitmossa och som växer runt våra våtmarker.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
2024-01-05 15:44
#10

#9: Här är det senaste tillskottet fortfarande kvar på moderplantan:

IMG_2488.jpeg


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Upp till toppen
Annons: