Annons:
Etiketterfruktträdbärbuskarbärväxter
Läst 7887 ggr
Tilda-T
12/17/08, 5:03 PM

Plommonträdet gick av!

Vad tror ni kära vänner?

Mitt plommonträd som jag planterade i somras har gått av ca 50 cm upp från marken  på stammen pga snö som samlades upp av fiberduken som jag lindat in trädkronan med, det blev för tungt och jag kom inte ihåg att vara där och skaka av snön.

Sorten är tunaplommon och det jag funderar över är om det kommer att skjuta skott som är något att ha eller är det bara att gräva upp den och köpa en ny?

Vet någon?

OBS!!! kom ihåg att titta till era skyddslingar och skaka bort ev snö som samlas!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Annons:
Bjornen
12/17/08, 11:40 PM
#1

Om det finns kvar ovanför ympen finnns ju chans att det skjuter nya skott från det äkta trädet. Ympen placeras ju läpligen strax ovan markytan. När det skjuter nya skott gäller det att ta bort allt som kommer under ympen. Utvecklingsmässigt tar det något extra år för skörd.

Tilda-T
12/18/08, 7:48 AM
#2

Eftersom den har gått tvärt av en ½ meter ovanför marknivå så borde det äkta trädet vara kvar.

Då låter jag det stå kvar och kanske köper jag en annan sort och planterar en bit ifrån för att inte förlora så många år på utvecklingen, men det kan ju vara kul att se om det kvaddade trädet ändå överlever.

Finns det någon här som har någon erfarenhet/själv upplevt, om det kan överleva i alla fall och hur växer det i såfall. Det kan ju inte vara världshistoriens första nyplanterade träd som råkat ut för detta.

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Bjornen
12/18/08, 10:53 AM
#3

Det är långt ifrån första gången en sådan sak händer. Om roten har tillräcklig kraft så kommer det nya skott. Om alla skott kommer under ympen så spara några eller några för att stärka roten. Ett så ungt träd kan ha sin begränsning att roten har inte hunnit bli tillräckligt stark.

Gallra inte för hårt bland rot- eller stamskotten första året och gör beskärningen under sommar eller höst.

Tilda-T
12/18/08, 7:05 PM
#4

Ska man inte göra som jag tänkte då, att spara bara ett skott som blir den nya stammen och sedan toppa den när den har nått lagom höjd?

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Bjornen
12/19/08, 10:11 AM
#5

Jo du ska bara spara ett skott men kanske vänta litet grand med gallringen så att roten får mycket näring. Snabb gallring kan utarma roten för mycket. Det är ju bladen som ska "göda" roten.

Tilda-T
12/20/08, 12:24 AM
#6

ok , får göra ett försök och se vart det leder!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Annons:
moondancer
12/20/08, 10:50 PM
#7

Vårat fina äppelträd som hade vuxit så finti 2 år blev också avbrutet. Men inte på grund av snö, utan på grund av älg, som lade sig så fint över halva trödet för att kunna äta knoppar. *sucka* Kunde den inte ätit äpplena som låg utanför tomten istället för att ställa till med oreda:p

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Tilda-T
12/21/08, 8:16 AM
#8

Det är ju pga rådjuren som jag har slagit in mina trädkronor med fiberduk och så blev det för mycket snö och tungt!

Har detta hänt nu i år eller är det några år sedan , hur gick det med trädet, vart det att köpa nytt?

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

moondancer
12/22/08, 10:24 PM
#9

nops, inget nyttköpt. det lever fortfarande, men ser lite tilltufsat ut. Får hoppas att det repar sig och inte blir 'älgat' igen. Vi har inte fått några äpplen i år (frosten slog till) så det lär inte vara något problem med det iaf. Bara hoppas på att knopparna klarar sig

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Torparmor
12/25/08, 5:43 PM
#10

#8 Fick förklaringen till varför du lindat in kronan med fiberduk.

Om du har möjlighet så täck inte nästa träd med fiberduk. Skaffa några kraftigare käppar/störar alt plaststolpar som används till elstängsel (högre modellen). Placera dem i en ring utanför trädet (ca 30 cm fritt utrymme i äthöjd)och bind samman dem med rep/kraftigt nylonsnören alt vita tvättlinor. Sätt den nedersta ca 0,5m från marken, sen 0,8m och 1,1m.

När det kommer mycket snö på grenar, så går du ut och skakar försiktigt av det. Det är vackert med snö på grenarna, men förödande för klent grenverk särskilt när det tinar och fryser omväxlande.


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Tilda-T
12/25/08, 7:40 PM
#11

Det är bara så att jag har så förbenat med rådjur på tomten och dom tuggar med fördel på äpple/plommongrenar.

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Torparmor
12/28/08, 9:45 PM
#12
Vi har också många rådjur, bor mitt i skogen. Men det verkar som om vissa växter bara är intressanta när plantorna är unga tex Häggmispel, Hagtorn, Helenarosor och Idegran. Andra äter de av varje år tex Fläder och Syren. Nu äts inte alla knoppar upp, så dem täcker jag inte.
Nyplanterade Azaleor, äppelträd och Buskpioner har jag klätt in med "hönsnät" dvs satt ner tre stolpar på lagom avstånd från växten och satt fast en ring av hönsnät utanför. Nätet går upp ca 1,20 över mark. Övriga har jag stängslat in enl #10

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

JanLindgren
12/29/08, 9:52 PM
#13

Hej!

Om man inte vill så behöver man inte ha ett plommonträd. Det går lika bra med en plommonbuske. Låt flera grenar växa upp från det avbrutna trädet. Jag som är gammal vill definitivt inte ha några stora fruktträd utan tänker låta de flesta av "fruktträden" bli buskar. Jag har satt ca 100 olika sorters frukträd i år. Min tanke är att när jag så småningom måste använda rullator så ska jag nå upp och plocka frukten.

Tittar man på holländska partiprislistor så ser man att plommon och äpplen säljs både som träd och buskar.

Det låter mycket med 100 fruktträd men jag håller på och gör en demonstrationsodling av ätliga frukter och bär. Till nästa år har jag beställt 100 olika sorters äppelympar. Jag gör träden själv eftersom jag är fattig. Till hösten ska jag förhoppningsvis ha ca 500 olika sorters ätliga frukter och bär.

MVH

Jan Lindgren

Annons:
Tilda-T
12/30/08, 6:48 AM
#14

Vad gör du med all frukten är min första tanke?

Det låter som ett bra förslag eftersom tunaplommonet inte är så stort så borde grenarna kunna bära tyngden.

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Christina
1/1/09, 2:14 PM
#15

Har just varit och inspekterat mina fruktträd i skärgården efter en lång tids bortovaro. Jag ser också spåren efter älgarna som lyckats nå upp över våra fula hönsnätsburar och nafsa på trädgrenarna.

Visst är det spännande med en levande viltstam, men jag ser hur fler och fler omkring mig börjar stängsla in sina tomter för att skydda sig mot härjningarna. Vi har vuxit upp med traditionen öppen mark och att alla ska kunna snedda över granntomterna och genom småbyarna i skärgården.

Men nu får vi nog tänka om.

Tilda-T
5/25/09, 9:11 PM
#16

Idag har jag upptäckt att mitt plommonträd verkar ha klarat sig, vad glad jag blev!Skrattande

Den skjuter två nya skott ovanför ympen, om det nu finns en ymp på tunaplommonet, har hört någonstans att den ska vara rotäkta, är det någon som vet om det är så?

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Bjornen
5/25/09, 9:19 PM
#17

Tunaplommon (Tuna i Ångermanland eller Medelpad) är oftast ympat men allmänt gulplommon är oftare rotäkta. Sorterna är mycket lika varandra och en del menar att det är samma sort.

Tilda-T
5/25/09, 11:00 PM
#18

Ok då kan det vara vilket som då . Den jag har,  är köpt i Njurunda alltså Medelpad.

Jag är mycket glad över att den verkar ha överlevt!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Bjornen
5/25/09, 11:08 PM
#19

Ursprungsplantan är uppodlad i Tuna i närheten.

kickboard
5/26/09, 8:53 AM
#20

Vårt plommonträd som var ganska ungt då frös bort den kalla vintern 1987 och då tänkte jag att dess saga var all. Det började dock skjuta rotskott som jag trodde var vilda men lät dem bvar kvar. Ifjol bar de frukt för första gången och de smakade precis likadant som på det ursprungliga trädet. Ge alltså inte upp hoppet!

Annons:
Bjornen
5/26/09, 9:22 AM
#21

Om det bildas rotskott ovan ympen bör bara en sparas på sikt, men lämpligen väntar man något år för att avgöra vilken som ska vara kvar. Beskärning av plommon görs under sommar eller tidig höst.

Upp till toppen
Annons: