Annons:
Etikettkulturväxternas-historia
Läst 5913 ggr
IdaJ
2/10/09, 12:11 AM

Tips på 1800tals växter?

Är det någon som har någon aning om vilka växter som var vanliga på en lite större bondgård (norrbotten) runt 1800-talet i rabatter och trädgårdsland?

Annons:
Bjornen
2/10/09, 8:08 AM
#1

Jag har omkring 400 olika 1800-tals växter i min visningsträdgård och har uppgifter om drygt 500 andra arter. Så det är svårt att med några ord ge förslag, men jag ska försöka.

Bland rosorr fanns tornedalros, pimpinellros, mormors ros mfl. gamla sorter. Övriga buskar var olika spirea (typ torpspireor), rönnspirea, ev. schersmin och krikon.

Bland perenner var blågull, stormhatt, riddarsporre (gamla sorter som nu knappast säljs), pioner, borstnejlika, studentnejlika, flera olika Sedum-arter, höstaster, höstflox, såpnejlika, silverarv, aurikel, bollviva, blåstjärna, sibirisk vallmo, vårtörel, brandgul lilja, krolllilja, tigerlilja, trädgårdsnattviol var några gamla sorter som odlades under 1800-talet.

Det var dock inte så vanligt med blomsterrabatter hos allmogen under 1800-talt.

konichiwa-girl
7/28/10, 5:03 PM
#2

Som Bjornen skriver var det inte så vanligt med rabatter under 1800-talet och trädgårdsodlingen kom ännu senare till norra Norrland. Det var framför allt under tidigt 1900-tal man började anlägga prydnadsträdgårdar även om vi var lite "efter" och till exempel brandlilja och krollilja bibehöll sin popularitet här under första delen av 1900-talet. Pernilla Lindström som är antikvarie vid Skellefteå museum har skrivit en artikel om hur trädgårdsodlingen kom till Västerbotten och nämner där några växter som förekommit i länet. Se här. Hon nämner bla brandlilja, krollilja, riddarsporre, stormhatt (både äkta och nordisk), fingerborgsblomma och narciss. Det har gjorts en del växtinventeringar här uppe också och vid dessa har man bland annat hittat sliden, toppklocka, aklejruta, praktbetonika, sibirisk vallmo, silverarv, fänrikshjärta, munkrenfana och renfana, och blågull som är den vanligast förekommande ödegårdsväxten här uppe.

Fylld kanelros var väldigt vanlig i Norrland under 1800-talet.

Kolla in boken "Bevara och sköta en gammal trädgård" av Christina Ilminge. Där finns förslag på en rabatt för gårdar i Norrland.

Upp till toppen
Annons: