Annons:
Etikettrosor
Läst 8960 ggr
Ariel61
1/30/09, 2:55 PM

Vilka rosor ska ni plantera i år?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag ska börja med min Damascena-rabatt, har redan en Mme Hardy, men jag ska beställa Leda, Ispahan och Celsiana. Vad tror ni om det?Glad

Annons:
catcat69
1/30/09, 3:45 PM
#1

Ispahan är en av mina favoriterSkrattande och Leda är en som jag önskar mig. Jättevacker bild på dina Rosor. Tänkte prova på Alexander MacKenzie,Lea Renaissance och Sweet Dream som en första plantering av Rosor i år,sen vet man aldrig vad som dyker upp i önskebrunnen.

Ariel61
1/31/09, 9:57 AM
#2

Catcat: Du har så rätt. Plötsligt ser man en ros som man bara Måste haSkrattande

Christina
1/31/09, 10:46 AM
#3

Celsiana blir stor och lite spretig och blommorna är fantastiska.

Behöver du komplettera med en lågväxande kompakt buske rekommenderar jag varmt Rose de Rescht.

Blommorna är karminröda och efter första floret i slutet av juni kommer de tillbaka gång på gång till frosten kommer. En ros som dessutom är frisk - åtminstone hos mig.

Bjornen
1/31/09, 2:08 PM
#4

Det finns många olika Rosor som står på min önskelista. Tyvärr är de flesta mycket svåra att få tag i. De allra flesta är botaniska sorter. En är t.ex. bergrosen Nana men bara rotäkta som är knappt 50 cm hög medan okulerade blir de meterhöga. Vit kanelros, vit tornedalsros, finnros, flikros och ryssros är några vildarter som jag söker samt många mer eller mindre okända gamla sorter av Rosor.

Ariel61
1/31/09, 8:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Det här med vissa ros-arter till vissa rabatter är bara något jag fått för mej, eftersom annars skulle jag nog förköpa migSkämsOskyldigSkrattande.

Sen har jag en Alba-rabatt och en Gallica-rabatt, det låter kanske stort, men allt är bara i början, så jag har inte många Rosor. Fyller på o bygger ut allteftersom tiden o plånboken räcker tillFlört.

Har en Louise Odier mot en båge, henne tycker jag bra om. Hon blommade ända fram till frosten kom.

awjungfru57
2/1/09, 1:01 PM
#6

Tänk, det är så man kan förnimma doften när man ser dom. Friska vackra doftande. Härligt! I höstas la jag blomblad från min minimala vresros i en liten ask, där kunde jag gå och lyfta på locket och dofta, andas djupt, den doften fanns där ända tills för bara nån vecka sen, då fick bladen falla ned i komposten för att spridas ut på tomten igen.

Annons:
Halvdansken
2/1/09, 5:45 PM
#7

Kör med engelska. Ska försöka bli färdig med rosenrabatten i år. Pat Austin och Heritage bl a.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

catcat69
2/2/09, 4:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Rosblad från en av mina Rosor som så fint la sig på backen. En av de första Rosor som jag köpte till denna trädgård…och så har jag glömt vad den heter. Numera gör jag små skisser med namn och placering på växterna just för jag är så glömsk.

Ariel61
2/2/09, 8:01 PM
#9

Ooh, så fint…Glad

Jag måste skriva upp vad och var jag sätter mina växter, annars gräver jag upp dom av misstag…glömsk är bara förnamnetFlört

Engelska Rosor är så vackra, men jag tror inte att de skulle trivas så bra hos mig, möjligen på någon väldigt skyddad platsObestämd.

awjungfru57
2/4/09, 10:04 PM
#10

Det låter som overkligt för mig, att ha så mycket att man inte kan hålla reda på det! Fast jag försöker se det som en fördel att bara ha få växter. Ja, det är inte så mycket som klarar sig här, men Lavendel är inte så dumt!

Ariel61
2/4/09, 11:20 PM
#11

Det är nog mera det att när allt är nedvissnat så ser jag inte skillnad på perenn o ogräs, o då kan det ryka lite av varje om jag inte har skrivit var jag har …vad det nu är.Skrattande

p.s. Jag är inte alls så ordentlig som jag låtsasFlört ofta glömmer jag även att skriva upp vad jag skulle komma ihåg!

Halvdansken
2/5/09, 10:16 AM
#12

Jag har 3500 m2, så jag har en bok jag skriver upp vad allt heter. Problemet är inte att veta var det står, men vad exakt hette det? Vilken sort, variant var nu den där geraniumen, alunroten osv.

Plus att det är kul att se hur många olika växter man har. Fler än man tror.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

SaJo123
2/5/09, 4:37 PM
#13

Jag vill ha en klätterros. Har tänkt mig en honungsros av någon sort. Har inte något erfarenhet av Rosor sedan tidigare, men har för mig att de ska vara rätt "enkla" att sköta…

Annons:
awjungfru57
2/6/09, 11:25 PM
#14

Enkla, ja kanske det. Men jag har två buskrosor som är rotäkta, gamla sorter (pimpinell och nypon) men har problem med äckelmaskar som jag måste klämma ihjäl. Blä. Och så trist, tråkigt och tidsödande. Men jag vill ha dom ändå, jag kanske vinner en vacker dag? Kommer dom försvinna eller ska dom komma igen varje vår?!

Ariel61
2/8/09, 12:25 PM
#15

awjungfru: äckelmaskar…bläää. Kläm på! Jag hittade ett recept på medel mot rosenstekel, det kanske hjälper mot larver oxå. Och nu har jag glömt var jag hittade detObestämd men det var en blandning av vatten, såpa o rödsprit. Ska leta!

[Asta]
2/8/09, 4:39 PM
#16

Jag hoppas på att våra klätterrosor vi planterade i höstas har överlevt vintern och ska blomma och bli fina!

New Dawn och Ghislaine de Fontaigne på framsidan och en honungsros på baksidan (skall klättra på ett nästan dött äppelträd som är i skugga del av dagen)

awjungfru57
2/8/09, 5:12 PM
#17

Jag klämmer var dag vissa tider. Har provat såpablandingen, gummihandsken på ena handen och sprutan i den andra och sakta jobba mig runt. Jag höll handen bakom där masken var och sprutade men ibland hinner dom släppa taget och ramlar innan jag hinner spruta dom. Känns nästan mer snällt att klämma ihjäl dom direkt, snabbt och smärtfritt fast äckligt. Dessutom rinner blandningen på handsken och in upp på armen när man håller högt. Inge kul! Fast blandningen kanske är bra på dom där bladen viker ihop sig?

Klätterrosor, kan ni rekommendera en ros som är hög och klarar sur, torr morän? Färgen spelar ingen roll.

Bjornen
2/8/09, 6:39 PM
#18

Såplösningar mot larver är svårt att lyckas. Såplösningen lägger sig på insekten och täpper till trakeeerna (andningsorgan på kroppen) och de kvävs ihjäl. För att det ska lyckas på insektslarvver krävs att hela larven täcks av såplösningen och det brukar vara svårt.

Nästan alla Rosor trivs bäst i tung och kalkrik jord. bland buskrosorna är vresrosen och pimpinellarosen tåliga på även torra och magra marker. Den tåligaste klätterrosen är ju Polstjärna (vit intensiv men kort bllomning) som jag tror kommer att klara sig bra. Förmodligen fungerar även japansk klätterros (vitgula små blommor och kort blomning) men den blir troligen inte så hög. Övriga sorter av klätterrosor ytror jag inte lyckas så bra. Kanhända att olika sorter av honungsrosen kan fungera (gul-gulvit blommor). Den kan bli kraftig och storväxt i bra klimat.

awjungfru57
2/9/09, 10:50 PM
#19

Då fortsätter jag klämma! hellre än kväva

Vresros och pimpinell, då har jag valt bra hittills. Polstjärna ska jag skriva upp! Och Japansk klätterros och honungsros (håningGlad) låter bra. Tack!

Margareta
2/11/09, 12:52 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Jag har bara drömma ännu - men jag skall satsa på några lite härdiga - kanske mer skuggtåliga varianter och börja med en helt ny rosrabatt på vår baksida.

Ett ställe där jag aldrig ens tänkt innan att man kan ha Rosor. Det är mer sol än jag tänkt på innan och nu när vi bott två somrar redan blir jag lite tuffare.

Det blir alltså i slänten runt den uteplats (gräddhyllan kallar vi den) som vi byggde första sommaren vi bodde här. Därifrån är det underbar utsikt över ängar och frukträd hos grannen.

(Buren är vår kattgård - för er som inte vet att man kan ha innekatter i utomhusbur - en del tror vi har höns)

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Annons:
mara
4/28/09, 10:45 PM
#21

Jag skall plantera en Lavender Pinoccio, blev så förälskad i den från en artikel i en tidning. Undrar just om den står upp  till mina förväntningar? Är det nån som har erfarenhet av den?

mara
4/28/09, 10:45 PM
#22

Jag skall plantera en Lavender Pinoccio, blev så förälskad i den från en artikel i en tidning. Undrar just om den står upp  till mina förväntningar? Är det nån som har erfarenhet av den?

[Asta]
4/28/09, 10:51 PM
#23

Tyvärr verkar det som att några av våra New Dawn har gått åt i vinter. Så vi får se om det  blir nya sådana eller om vi tar någon annan. Brukar de vara extra känsliga??

rosentass
4/29/09, 8:35 AM
#24

Morden Blush Canada Parkland, buskros, härdig till zon 6-7,

Henry Hudson Canada Explorer, buskros, härdig till zon 7,

Marie Bugnet Canada Rugosa, buskros, härdig till zon 7

Margareta
6/2/09, 1:44 AM
#25

Oj - de planerna hade jag redan glömt - vad bra att bli påmind!

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

mara
6/30/09, 1:31 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Måste bara tala om att min Pinoccio har börjat blomma, och den var verkligen så vacker som jag trodde. Lite gammalrosa sidentygskänsla och så doftar den som en ros skall. Jättefin, verkligen en vacker ros. Skickar med en bild, men tyvärr blir ju färgerna inte som i verkligheten. Men jag blev helnöjd, precis så som jag hade förväntat mig att den skulle se ut.

Branneli
6/30/09, 1:50 AM
#27

Vi planterade 2 klätter-rosor häromåret. De ska klättra från varsin sida upp på en båge…… Tror att de heter "new dawn".

Den ena växer & klättrar så fint, börjar växa över till "andra sidan". Men den andra vill sig inte. Vi har prova att byta jord osv….men vad liten & klen den är….

Funderar på att köpa en ny i höst…..Obestämd

Annons:
Ariel61
6/30/09, 1:53 PM
#28

#26…oh, så fin den var! oj, nu börjar det åska, bäst att stänga av!

Woodland
6/30/09, 1:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Jag har planterat en Helena ros mot ett äpple träd för 2 års sedan.  Den är rotakta så det går att föröka den genom avläggare.  Doftande och härdig.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Margareta
6/30/09, 1:59 PM
#30

Mina Rosor blommar som aldrig förr - jag har bilder i kameran som jag kan visa senare.

Souvenir de la Malmaison planterade jag sent förra året och den är redan full höjd enligt beskrivningen och blommar massor i år. Jag har läst 80cm på den och min är en bra bit över en meter.

Alba Maxima är från 2007 och gigantisk och i full blom. Jag har redan fest den med trådar i pergolataket.

Madame Knorr och Madame Boll blommor som bara den.

Gerbe Rose och Mme Alfred Carriere tävlar om vem som skall täcka taket i rosenbågen snabbast. Båda blommar massor.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Upp till toppen
Annons: