Annons:
Etiketterfröerfrösådder
Läst 36416 ggr
[Asta]
2/24/09, 2:12 PM

Fråga om stockros

Nu tänker jag ställa en jättedum fråga, men när man inte vet så blir det dumma frågor ibland. Jag tänkte förkultivera stockrosor, men för att bestämma mig för hu rmånga jag ska plantera undrar jag om det blir bara en blomstängel och en blomning per frö eller blir det flera stänglar?? Jag har sett stockrosor och tyckt att de varit så vackra, men inte riktigt hängt med på hur de egentligen ser ut. Har liksom inte haft anledning att fundera på det heller.

Annons:
flaxss
2/24/09, 2:19 PM
#1

vilken art har du? det finns både ettåriga och tvååriga och fleråriga stockrosor, dock kan man lura dom tvååriga.

dom får oftast en stängel per skott, men det blir ju massor av blommor på dom.

[Asta]
2/24/09, 2:59 PM
#2

Det här skall vara en flerårig, lite lägre sort. Alcea rosea, majorette, heter den om jag förstår det hela rätt.

Om det blir en stängel på ett skott då är det ju lika bra att plantera ganska många.

flaxss
2/24/09, 3:09 PM
#3

den är tvåårig. så sår du den nu så blommar den nästa sommar.men låter du den inte gå i frön. så kan den klara sig några år till. annars är det fröna sen som självsår sig.

plantera ut dom sen i ett solig och varmt läge i inte alltför blöt jord.

[Asta]
2/24/09, 3:11 PM
#4

Fast det står på påsen att om jag förkultiverar den så skall den blomma redan i sommar. Stämmer inte detta?

flaxss
2/24/09, 3:30 PM
#5

jo om du börjar tidigt inne så har jag för mig att den kan blomma tidigare och då hinna göra det denna sommar. men annars så är den tvåråig.

[Asta]
2/24/09, 3:54 PM
#6

OK - tack. Då luras de lite också för på påsen står det att det är en perenn. Men det gör inte så mycket.

Annons:
Bjornen
2/24/09, 4:14 PM
#7

De tvååriga sorterna kräver en köldperiod för att utveckla blomknoppar och då spelar det ingen roll hur tidigt man sår dem. Ursprungligen var alla vanliga stockrosor bara tvååriga och därutöver fanns det fleråriga arter. Förädling har framtagit sorter som är ettåriga och kan utveckla blomstänglar utan frostperiod under förutsättning att de sås tidigt. Överlag är det mycket större risk/chans att ettårig kräver frostperiod för att utveckla blomstänglar jämfört med att få tvååriga sorter att blomma första året. Korsningen har däremot gjort att köldperioden inte behöver vara en ordentlig vinter utan man kan med måttligare kyla locka dem att bilda blomknoppar även utan vinter.

Överlag blir blomningen hos tvååriga sorter mycket kraftigare än hos ettåriga sorter. Om man hindrar plantorna från att gå i frö brukar detta kunna innebära att de överlever vintern och ger upphov till ytterligare ett års blomning. Det gäller dock att blomningen inte tar för mycket energi från roten. Även efter fröbildning händer det att tvååriga sorter kan bilda en sidorosett som blommar ett år ytterligare. Stockros har ett kraftigt rotsystem och ska skötas om bra för att de ska ge så riklig blomning som möjligt. Den köttiga roten är känslig för väta under vintern och de bör därför stå mot en vägg som har bra dränering och mindre vinterfukt.

Ett riktmärke kan man använda att stockrosor med enkla blommor är oftast ett/tvååriga medan de med dubbla blommor oftare  är fleråriga.

Många tvååriga växter kan behöva ytterligare ett år innan de samlat tillräckligt med näring för att orka med blomningen.

[Asta]
2/24/09, 4:16 PM
#8

Det verkar som att det inte är mycket idé att förkultivera utan att man lika gärna kan vänta med sådden till lite senare då.

Joline
2/25/09, 2:59 PM
#9

Jag sällar mig till Asta med en fråga… Är det bättre att så dem direkt ute på våren? el kanske framåt hösten?

Bjornen
2/25/09, 3:56 PM
#10

Stockros bör sås tidigt på våren för att plantorna ska bli kraftiga till vintern. En lämplig såmånad brukar vara april och gärna i drivbänk för utplantering på växtplatsen under sommaren.

Höstsådd innebär övervintringsproblem och förmodligen blomning efter andra vintern om det inte blir en mycket mager blomning andra året och ingen chans till övervintring igen.

Joline
2/25/09, 4:16 PM
#11

Du vet alltid råd.. Tack Björn för att du alltid finns tillgänglig, och att du orkar…

Upp till toppen
Annons: