Annons:
Etikettannat-som-lever
Läst 14735 ggr
Thea
3/16/09, 1:55 PM

Lite OT - skrämmande djurläte väkte oss

Inatt vid ca 3 snåret vaknade både sambon och jag av ett djurläte vi aldrig hört förut. Det var ganska "dovt" och gick lite upp och ner. Det lät nästa som om något "pratade", sa samma ord hela tiden. (Jättebra förklaring, eller hur?) Det var inte ett skrik!!! Det hördes att "vederbörande" gick runt/rörde sig.

Jag gissar lite på en fågel, men det lät inte så heller! Har googlat för att försökt hitta en sida med bra djurläten, men hittar inget. Det är uppenbart att det är ett nattlevande djur och att det inte var ett "dödsskrik". Det höll på ganska länge och rörde sig från huset och bortåt skogen. Någon lät och rörde samtidigt!

Nu vet jag att det är omöjligt att säga vad det var, men det jag undrar över är om någon vet en hemsida på nätet där man kan lyssna på olika djurs läten och då företrädesvis ett parnings-/lockläte?

På ett sätt hoppas jag att vi får höra detta igen. Jag var så dum att jag inte vågade gå fram till fönstret och titta ut för att se om stjärnorna kunde avslöja vem det var.

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Annons:
Halvdansken
3/16/09, 2:06 PM
#1

För mig låter det lite som en uggla, de har hållt på att skrämma livet av mig ett par gånger. Låter lite skräckfilmsaktigt. De flyttar också på sig.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Thea
3/16/09, 2:22 PM
#2

Vi vet att vi har kattuggla, men detta var INTE det typiska kattugglehoandet. Det är så karaktäristiskt att det går inte att feltolka. Detta var något HELT annat! Men visst kan det ha varit en uggla, men vilken?

Hittade för ett par veckor sen en jättebra hemsida med en massa fågelläten, men nu hittar jag inte tillbaka. *muttrar*

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Halvdansken
3/16/09, 2:29 PM
#3

Hittar du den sidan så länka till den, jag har letat efter en sån!

Det var inte såatt det var nån granne som knallade omkring och letade efter sin katt eller nåt?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Thea
3/16/09, 2:33 PM
#4

Skrattande Skulle kunna vara, men ändå inte. Ljudet lät inte mänskligt! Men kl 3 på morgonen? Nej, de två enda grannar vi har tror jag inte det var.

Hittar jag sidan så länkar jag.

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Thea
3/16/09, 2:36 PM
#5

Hittade länken! http://www.hyber.org/birds/index.html

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Thea
3/16/09, 2:42 PM
#6

Det var ingen uggla! Ingen av ugglorna låter ens det minsta likt det vi hörde!

Försöker hitta parningsrop för lo och vildsvin (om nu vildsvin har lockrop). Annars får jag fråga grannarna. Flört

Nej, det var ett djur. Det är vi helt övertygade om!!!

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Annons:
Thea
3/16/09, 3:11 PM
#7

Hittade inget parningsrop från lodjur, men väl hur ett lodjur låter: http://www.kolmarden.com/Attraktioner-och-djur/Djur-A-O/Djur-I-L/Lo/ 

Tonen hos lodjuret är väldigt likt det vi hörde, dovt och ensligt. Däremot är ljudbilden inte alls lika. Det vi hörde var mer regelbundet läte och samma "ljudslinga" hela tiden. Ett typiskt lockrop i mina öron.

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Bjornen
3/16/09, 5:07 PM
#8

Brölande från hjortar ?

Thea
3/17/09, 9:05 AM
#9

Bjornen: Nej, absolut inte hjort! Det brölet hade jag känt igen direkt. Samma med rådjur (fast dom skäller inte förrän i aug). Räv kan det inte vara heller då det inte var ett skall.

Sambon hade lyssnat på lodjurets läte på kolmårdens hemsida, men tyckte inte alls att det var likt.

Undrar hur grävlingens läte låter? Att dom grymtar vet vi, men detta var mer skrik/rop. Vi har försökt att leta upp grävlingsskrik på nätet, men inte hittat.

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Anders 50
3/17/09, 9:07 AM
#10

Tror att du hörde en räv. De har två läten, ett  kortare som kan liknas vid ett hest skall, och ett som liknar din beskrivning.

De har mycket att stå i nu, parningen är nog över(och då hörs de!) men reviren ska hävdas.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Thea
3/17/09, 9:14 AM
#11

#10: Ja, det typiska rävskallet var det def inte. Du råkar inte känna till någon länk där man kan höra det andra lätet? Vore jättekul att få höra det.

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Bjornen
3/17/09, 12:35 PM
#12

Brätsjebôtsjôn ?

Thea
3/17/09, 12:38 PM
#13

#12: Vad för nått??

Vi hade hoppats att få höra ljudet i natt för att ev lyckas spela in det, men det var tyst!

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Annons:
Anders 50
3/17/09, 12:54 PM
#14

#11 Du må tro att jag letat, men hittade bara skriet. Såg på nån sida att räven har 28 läten, men jag räknar bara med de två.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Anders 50
3/17/09, 1:32 PM
#15

Jag har hittat två styck ljud insp. av rävens läte. Scrolla ner tills du hittar "red fox" finns två st.

Kolla om det är nåt du känner igen.  länk

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Thea
3/17/09, 2:06 PM
#16

Tusen tack!

Det andra är ganska likt, men ändå inte. Det var mer olika toner, upp och ner. Slutet på ljudet vi hörde lät nästan som ett ord, men det var ju inte det. Men sen kanske det finns flera olika dialekter.

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Anders 50
3/17/09, 2:27 PM
#17

#16 Visst varierar lätena, det var inte exakt likt "mina" rävars läte heller, men bra nära.

Och så var ju de här "engelsktalande"   Skrattande

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Thea
3/17/09, 3:16 PM
#18

Hittade denna länk http://www.angelfire.com/ar2/thefoxden/sounds.html Massor med rävljud. Har inte hunnit lyssna igenom alla, men oddsen ökar för att det var räven.

Hittade också en ljudsida med massor med grävlingsljud. Av dessa att dömma kan vi helt avfärda grävling från listan över tänkbara "brottslingar".

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Thea
3/18/09, 11:00 PM
#19

Nu har vi lyssnat på ljuden och detta ljud är vi säkra på att det är, men med en annan "dialekt", en annan slutknorr: http://www.angelfire.com/ar2/thefoxden/call.wav

Många av ljuden vet jag att jag har hört i skogen, men alla har jag inte förknippat med räv, men nu vet jag bättre!

Tack för alla goda idéer!

H. Thea

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Bjornen
3/19/09, 8:14 AM
#20

Brätsjebôtsjôn = beckasin men också räv och råbock.

Annons:
Anders 50
3/19/09, 9:20 AM
#21

#19 Detta är det vanligaste rävlätet som jag brukar höra. Det andra brukar höras mest under parningstiden.

Sen har ju en gammal räv en annan "röst" än en ungräv, samma med tik/hane. Och de ska ju ha 28 olika läten sägs det.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Upp till toppen
Annons: