Annons:
Etiketterfröerfrösådder
Läst 2693 ggr
ikna
2009-04-01 23:14

squashfrön

Jag sådde squashfrön från förra året (det står bäst före sept. 2008 på påsen). De har inte grott, är de svåra att gro efter bäst före datum?

Många andra frön har grott trots utgående datum 2007, men är kanske sqush extra känsliga?

Annons:
Bjornen
2009-04-02 00:10
#1

Squash frön brukar gro något efter bästföre datum men grobarheten minskar normalt. Det är ju ingen brådska med sådden eftersom de inte bör planteras ut förrän i början av juni.

Åsa S
2009-04-02 10:09
#2

Jag brukar använda mina squashfröer i uppåt 5år ,och ja när de närmar sig en hög ålder tar det 1-2v längre tid för fröerna att gro men andra året tycker jag att de brukar ha hyfsat bra grobarhet.

Squash sås ca 4-5v innan utplantering = normalt sår man i maj så du behöver inte känna dig stressad ifall fröerna inte gror på en gång.

ikna
2009-04-02 21:12
#3

Jag har alltid sått i slutet av mars, jag planterar ut i slutet av april-början av maj. Jag odlar i zon 1 och har en kallbänk söder om växthuset och jag har i början väv som skydd.

Jag har nu satt nya frön och hoppas att kunna plantera ut dem i början på maj. Flört

Bjornen
2009-04-03 00:09
#4

I bänk går det att sätta ut tidigare men på friland är nog inte lämpligt förrän i juni även i zon 1.

Jennix
2009-05-19 19:46
#5

Apropå squash, det har kommit upp en liten planta nu. Den har tre stora blad och ett fjärde på gång. Kan jag omplantera i kruka för att senare i juni plantera ut den? Ska den avhärdas eller vad det heter?

Ta allt som skrivs på Internet med en nypa salt. Du vet inte vem som sitter bakom det andra tangentbordet och du vet inte vilken kunskap eller utbildning de har. Tänk efter själv!

ikna
2009-05-19 23:16
#6

Ja, du kan omskola den i större kruka och avhärda den under 5-7 dagar innan du planterar ut den.

Jag har haft mina utplanterade i skyddat läge i zon 1 sedan 1:a maj.

Annons:
Upp till toppen
Annons: