Annons:
Etikettrosor
Läst 12676 ggr
signemo
3/29/09, 12:43 PM

Klippa ner rosor

Bor i Halland. Mina Rosor har skjutit sina skott. Är det för tidigt att klippa ner dem nu.

Var rädda om varandra

Annons:
Åsa S
3/29/09, 12:46 PM
#1

Man brukar klippa Rosor ganska sent på våren (då björken har musöron) så jag tycker det låter som något tidigt + alla Rosor klipper man inte ner varje år.

signemo
3/29/09, 1:05 PM
#2

Jo jag tror kanske att det kan vara tidigt. Men sen tänkte jag att eftersom det skjutit sina skott, ligger i söder och sen att de verkar tåla vad som helt. Brukar klippa ner dem varje år, dock olika mycket. Det är FJ Pink Grotendorst.

Var rädda om varandra

Åsa S
3/29/09, 3:26 PM
#3

Vresrosor brukar man nog bara klippa ner helt då de blivit lite för gamla och risiga annars brukar man nog mest bara ta bort dött, sjukt och skadat material men denna sort blommar ju på årsskott så verkar de klara av att klippas ner hårt ofta kan man ju fortsätta med det.

Bjornen
3/30/09, 9:53 AM
#4

Buskrosor klipps bara när man vill forma busken och vresrosor kan klippas ner helt utan att mista så mycket blomning. Buskrosor kan klippas när som helst på året men de som blommar bara på fjolårsveden klipps lämpligen direkt efter blomningen.

Halvdansken
3/30/09, 2:20 PM
#5

Jag bor i Danmark och jag har slutat vänta till det där med björkarna, det är för sent. Jag tar mina nu i slutet av mars.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Cathy
6/22/09, 1:35 PM
#6

Har klängrosor på en en port. De har växt alldeles för mycket.. Är inte snyggt för de spretar åt alla de håll. Går knappt att få grenarna att klättra längs med porten längre. Plus att rosen har blivit angripen av ngt. fullt med vissna knoppar och döda grenar. Hade gärna ställt mig och klippt ner massor nu med en gång. Men förstår ju att det kan man inte göra.När klippa som närmast?? Till hösten va? Har ju aldrig haft trädgård innan,tagit över denna efter en dam med väldigt gröna fingrar. Hade ni tagit hit en trädgårdsmästare? Hur känslig är en ros att klippa? Vad bör man tänka på? Tjugo frågor eller hur?Flört. Har stått här nu och klippt vissna knoppar, lite ledsen blir man. Attans med. Gråter

Annons:
Åsa S
6/22/09, 2:27 PM
#7

Rosor är inte speciellt känsliga men man bör nog undvika höstbeskärning. Bästa tiden är på våren och klätterrosor klarar en hård nedklippning (är det Rosor som blommar på äldre ved uteblir dock blomningen första sommaren). Det funkar även att klippa ner dem hårt nu i juni då hinner de nya grenarna förveda sig innan vintern kommer men det är ju ingen optimal tid, jag var tvungen att klippa ner mina på försommaren ett år för huset skulle målas och det var bostadsrättsföreningen som hade beställt målare, hade jag fått välja själv hade jag klippt på våren.

Cathy
6/22/09, 2:38 PM
#8

#7 Så om du hade varit mig hade du väntat till våren även om den är väldigt vildvuxen. Kanske inte växer så mycket på en sommar eller?

Vad tror du om angreppet av ngt. gör det ngt om jag klipper bort allt visset redan nu till och med klipper ner lite på det friska.??

Hoppas den inte dör hela växten. är vissa grenar och knoppar som är döda, i övrigt så blommar den i massor nu….

Cathy
6/22/09, 2:40 PM
#9

Kanske ska binda upp så gott jag kan med bast så länge, och ta bort det vissna och sedan låta det bero till våren och då klippa ner det rejält. vilken månad rekomenderas till det?

Åsa S
6/22/09, 2:52 PM
#10

Det går bra att klippa bort dött/skadat och klippa in en del grenar ifall de är ivägen hela sommaren.

Det går inte att säga exakt vilken månad men man bör vänta tills de värsta frostnätterna är över ofta säger man ju att man ska klippa när björken har musöron men det går att klippa något tidigare än så, hur snabbt våren kommer beror ju på vart man bor i Skåne kanske man kan klippa i april ifall våren kommer tidigt medans man i norr kanske får vänta nästan till juni.

Cathy
6/22/09, 3:06 PM
#11

#10.Flört bor i Halmstad… Tack för dina tips! Ska klippa ner den rejält till våren, så jag får fason på den. Men tar lite så länge. / Cathy

Bjornen
6/22/09, 4:24 PM
#12

Om det är Rosor som blommar bara en gång bör man klippa direkt fter blomningen för att få så riklig blomning som möjligt nästa år. Sommarbeskärning kan locka dem att växa längre på hösten, vilket ofta innebär att topparna fryser.

Grovbeskärning kan göras på hösten men finbeskärningen ska göras på våren om det gäller polyantharosor. Buskrosor kan klippas tidigare. Ju större marginal mellan växtzon och härdighet desto mindre doga när klippning sker.

Cathy
6/22/09, 6:30 PM
#13

#12. Eh nu får du förklara lite för denna novisen. Rosor som bara blommar en gång? Ja dessa började blomma i slutet  på maj ,början på juni. Är perenn så blommar nog samma tid varje år. Eller vad menar du med bara en gång?vill inte att topparna ska frysa , men vill gärna ha en riklig blommning. Om jag ska göra en rejäl klippning(  för det behövs , det är ett enda snår just nu) ska jag göra det till hösten eller på våren. Nu har jag hört två förslag. vilket är bäst?Obestämd

och större marginal mellan växtzon och härdighet, mindre doga. (???) Eh…. jaha. Obestämd

Annons:
Åsa S
6/22/09, 7:12 PM
#14

Engångsblommande = de blommar under en kort men mycket intensiv period ofta under försommaren och sedan bildar de ofta nypon, det finns även Rosor som blommar hela tiden under sommaren de bildar nya blomknoppar hela tiden och en del blommar kanske från juli och ända in i okt,nov

Kan tilläga att Rosor INTE är perenner utan lignoser, perenner är örtartade växter som vissnar ner varje höst för att sedan skjuta nya skott nerifrån marken.

Bjornen
6/22/09, 7:13 PM
#15

En del Rosor blommar bara en gång varje medan andra sorter blommor under lång period eller oftast om och igen. De engångsblommande kanske blommar 2 veckor varje år medan de som blommar under en låbng period kan blomma flera månader ev. med kortare uppehåll. Nästan alla sorter som bara blommar engång blommar bara på grenar som är minst ett år gamla. Blomknopparna anläggs på dessa redan i augusti året före. En tidig klippning innebär att nya grenar hinner komma fram och som ger blomning nästa år. Sen höstbeskärning eller vårbeskärning innebär mindre blomning på sorter som blommar bara en gång. De flesta Rosor som börjar blomma tidigt blommar oftast bara en gång. En del sorter remonterar (blommar om) ibland lite svagt på hösten.

Mitt förslag är beskärning nu direkt efter blomningen. Sommarbeskärning på Rosor kan innebära att de växer lite för länge på hösten och det kan innebära att lite av topparna kan frysa bort. Jag tycker att det får accepteras och behöver inte bli så i ditt fina klimat. Det betyder troligen minst förlust av blommor på rosen.

Alla Rosor liksom andra vedartade växter har en zonbeteckning som berättar hur härdiga de är (det är ju ett ungefärligt riktmärke och beror på många faktorer). Vårt land indelas i 8 växtzoner med zon 1 i sydligaste Sverige. En gissning att du bor i växtzon 2. Om rosen har härdighet upp till zon 6 så är det god marginal mellan växtzon och härdighet i motsats till en med zonbeteckning 2.

Cathy
6/23/09, 1:39 AM
#16

Tack så mycket för tipsen, betyder mycket att jag får lite hjälp från kunniga. Är verkligen novis och har nu fått lite bry. Så jag ska klippa den efter den har blommat,och om den ska klippas rejält ner ska jag göra det då med, eller?

Upp till toppen
Annons: