Annons:
Etiketterohyraskadedjursjukdomar
Läst 13778 ggr
[Ankanxxx]
3/20/09, 8:52 PM

Hur skrämma bort katter från gräsmatta och rabatt?

Jag brukar i vanliga fall gilla katter, men just den här som förstör för både grannarna och oss räknar jag som ett odjur!

Olikt normala katter, så går den här katten och skiter lite här och där och bryr sig inte alls om att krafsa över efter sig. Mitt på uppfarten eller mitt på gräsmattan kan den sätta sig och uträtta sina ärenden. Detta är för oss en sanitär olägenhet, eftersom både vi och grannarna har småbarn som leker där. Nu har vi också en helt ny lekplats i närheten och antagligen kommer samma katt skita ner även där Skrikandes

Är det någon som har ett bra tips att ge?

Annons:
ikna
3/20/09, 10:18 PM
#1

Vi har många gånger skrämt iväg katter från tomten genom att använda en kraftig vattenpistol, när det inte funkat att träffa katten med en hink vatten. Flört Det innebär förstås att man måste lurpassa på katten…

[Ankanxxx]
3/20/09, 11:34 PM
#2

Haha, nu ska han få katten! Jag ska leta upp dotterns vattenpistol Skrattande

skuggspel
3/21/09, 1:56 AM
#3

Jag har inte provat detta själv men har hört att det finns en rådjursskrämmar-doft som även ska funka på katter. Det ska lukta varg.

Bjornen
3/21/09, 7:06 AM
#4

Hjorthornsolja men var försiktig så du inte får något på händerna.

[Ankanxxx]
3/21/09, 10:21 AM
#5

Ok, vart får man tag på hjorthornsolja?

Luktar det väldigt illa? Vi vill ju inte att hela trädgården luktar blä

Rådjursskrämmardofter kan man väl hitta hos trädgårdshandlaren gissar jag.

[Asta]
3/21/09, 10:56 AM
#6

Man kan ha ett skatbo i trädgården - det har vi och förra sommaren, så fort deras ungar var flygga, jagade skatparet bort varenda katt som kom i närheten av trädgården.

Annons:
Bjornen
3/21/09, 5:43 PM
#7

Hjorthornsolja fanns åtminstone förr på apoteket.

[Ankanxxx]
3/22/09, 8:36 PM
#8

Tack för tipsen!

Jag såg förresten idag att de säljer något medel baserat på hjorthornsolja på Plantagen om någon mer undrar vart man kan få tag på det.

Torparmor
3/24/09, 9:06 PM
#9

Plantera Vinruta, avskyrs av katter enligt boken "Morötter älskar tomater"


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

[Ankanxxx]
3/25/09, 11:10 AM
#10

Jag sökte lite information om Vinruta och jag är skeptiskt till den…en slag kryddväxt, som visserligen är rätt fin, men kanske inte så barnvänlig. En varningstext hittade jag bland växtinformationen: Beröring av bladverket kan orsaka hudutlslag.

Det kan ju alltid vara ett alternativ när barnen är större och förstår att de inte ska pilla på den växten.

Jag satsar på vattenspruta och pinnar med hjorthornsolja på väl valda platser.

Jag har sett en annan katt springa här nu med och om den är "rumsren", så hoppas jag att den skrämmer nort den andra katten :)

Bjornen
3/25/09, 1:23 PM
#11

Jag tror inte på vinruta som kattavskräckande växt. Den har ju ingen speciell lukt. Visserligen är det ingen katt som rört vinruta för mig men jag har inte haft några mängder och de vill gärna försvinna under vintern.  Växtsaften kan hudutslag på känsliga personer särskilt i soligt väder.

Lisselott67
9/8/11, 12:21 PM
#12

Har ni testat Ultraljud. Det har fungerat utmärkt för mig. Man måste dock vara noga med att man riktar kattskrämman korrekt..

En sådan här: Kattskrämma

beem
9/8/11, 5:45 PM
#13

Det effektivaset sägs vara att spruta vatten på katten. Jag har inte provat själv men det lär vara väldigt effektivt.


Sorg är kärlek som blivit hemlös

Annons:
anki1
9/11/11, 6:29 PM
#14

13, Men då måste man ju ta katten på "bar gärning" och ha vattensprutan redo. Kan oxå behöva upprepas några gånger.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Upp till toppen
Annons: