Annons:
Etiketterohyraskadedjursjukdomar
Läst 6959 ggr
[bejan]
3/14/09, 11:22 PM

sorgmygga?

Kan det vara sorgmygga som äter på mina små mycket små tobaksplantor. Det flyger små svarta "flugor" runt krukorna. En planta klarade inte angreppet. Vad göra?????

Annons:
moondancer
3/15/09, 12:03 AM
#1

mot blomflugor vet jag att köttätande växter (tänker främst på tätört och sileshår) fungerar sjukt bra. Kanske kan fungera mot dessa också?

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Åsa S
3/15/09, 12:31 AM
#2

Gula klisterskivor där de vuxna flugorna fastnar brukar vara effektivt för att förhindra fortsatt spridning, de kan inte lägga ägg när de sitter fast i klistret.

Det är larverna i jorden som äter upp rötterna på plantorna, när det gäller äldre växter kan man låta jorden torka upp för larverna vill ha fuktig jord och angreppen blir värst om man vattnar ofta, de dör ut ifall det är för torrt.

Det finns nematoder att köpa som tar död på larverna så har man många frösådder kan det vara bra att köpa såna. (bionema.se tror jag har bäst pris men företaget nyttodjur.se säljer också nematoder mot sorgmyggor eller blomflugor som de ofta kallas av folk)

dolfen
3/15/09, 4:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Skål med vatten och en droppe diskmedel.

Just nu har jag flera skålar.

Går ibland på storviltsjakt med handdammsugar´n. Flört

Ska testa att låta den krukan de mest kryper/surrar runt/i , torka ut.

Bjornen
3/16/09, 7:40 AM
#4

Förr använde man ofta snus och lade på krukfatet, men numera är nikotin förbjudet som bekämpningsmedel eftersom det är så farligt. Det är bara en gång jag nyttjat nikotin och då som bekämpningsmedel.

dolfen
3/21/09, 6:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Det var en mangoplanta som de surrade mest runt.

Idag bytte jag jorden. Hittade inga larver i jorden, men när jag "öppnade" mango-skalet (som hade separerat från plantan), hittade jag dessa. (Se bild).

Tänk om man hade en riktig kamera med objektiv, så man kunde ta riktigt fina "larvporträtt". Glad

[bejan]
3/22/09, 3:44 PM
#6

usch och fy för larver!!Skrikandes så fiskare jag är så kan jag inte ens hantera maggots. Större larver går an,men nog om det, för första gången i mitt liv har jag haft snus på miona fingrar.

Lydde Björns råd detta med nikotin, har nu strött lite snus mellan krukorna i drivhuset och det verkar fungera. TACK BJÖRN för alla Dina goda råd

Annons:
Åsa S
3/22/09, 3:49 PM
#7

Fast snus och dyl. bör inte läggas på växter som hör till familjen Solanaceae som ex. tobak gör. Det finns en risk (visserligen liten) att man samtidigt smittar plantorna med tobaksmosaikvirus som är mycket smittsamt så blir plantorna sjuka måste man slänga dem

Bjornen
3/23/09, 8:28 AM
#8

Det är dessutom förbjudet genom de hälsorisker tobaken har.

Upp till toppen
Annons: