Annons:
Etiketterlökväxterknölväxter
Läst 5677 ggr
wiwwi
2009-03-27 22:30

Höstlökar på våren-Hur göra?

Hallå..

Hoppas på att någon med grönare fingrar än mina kan tipsa mej nu.

Köpte idag 2 påsar höstlökar på ÖB.. billigt såklart.

Men hur gör jag bäst nu.. kan jag plantera dem och tro på blommor nästa vår eller bör jag vänta och plantera dem i höst?

Om jag bör vänta.. hur förvarar jag dem bäst?

Tacksam för svar.

Trevlig helg.

Annons:
Åsa S
2009-03-27 22:37
#1

Det beror ju på vad det är för lökar alla vårlökar klarar ju inte torkning och att läggas i påsar. Men är det sånt som krokus, scilla, pärlhyacint är det bara att slänga ner dem i marken så snart du kan gräva finns det liv i lökarna kommer de ge blom nästa år.

Bjornen
2009-03-28 07:58
#2

Om de fortfarande lever så sätt dem så fort som möjligt och ev. i låda eller kruka först fr att de ska komma i jorden så fort som möjligt. Ju längre du sparar lökarna desto mindre liv finns det i dem. Om det är påskliljor finns möjlighet till blomning i sommar eller tidig höst. Liljor och andra känsligare lökar är sannolikt döda men du har inget att förlora att plantera dem. Om du inte vill ha dem i rabatt kan de ju sättas på annat ställe och sedan flyttas i höst.

Marcus1397
2011-08-13 17:37
#3

Risken är ju att dom ruttnar eller om du sätter höstlökarna nu så kanske dom blommar i höst i stället för vår, annars är du välkommen att beställa nya höstlökarwww.frokungen.se :)

Upp till toppen
Annons: